Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Whatsapp

‘Hallo? Ik kan niks horen’

12 augustus 2020 - 11:00ActueelCloud & Infrastructuur
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Oplichters die via Whatsapp de stem van iemand opnemen om daarmee bekenden van die persoon proberen op te lichten. Voor deze nieuwe vorm van Whatsapp-fraude waarschuwt de Haagse politie. Een zwendeltruc in twee fases.

Fase I

Eind juli krijgt Hagenaar Jan een oproep via een voor hem onbekend telefoonnummer.

‘Hallo, met Jan. Hallo? Ik kan niks horen.’

Hij hangt op en krijgt niet veel later een sms-bericht van hetzelfde telefoonnummer. ‘Dag Jan, ik probeer jou te bereiken naar aanleiding van ons gesprek afgelopen week. Krijg alleen geen gehoor. Zal het nogmaals proberen. Gr. Henk’. Weer ontvangt Jan een belletje. Opnieuw neemt Jan het gesprek aan en opnieuw hoort hij niets.

‘Hallo? Met Jan… Ik kan je nog steeds niet horen.’

Even later ontvangt de Hagenaar een sms van hetzelfde nummer, met de vraag wat zijn e-mailadres is. Jan reageert op de sms met het bericht dat hij is te bereiken via de chat van Marktplaats of via Whatsapp. Daarna probeert Jan het nummer terug te bellen. Geen gehoor. Ook via Whatsapp volgt geen reactie meer. Jan besluit het hierbij te laten.

Fase II

De volgende dag. Een familielid van Jan krijgt berichten via Whatsapp waarbij iemand zich voordoet als Jan. Het betreft een onbekend telefoonnummer, waarbij de afzender vraagt om geld. Het familielid belt twee keer naar het onbekende nummer en hoort tijdens het gesprek inderdaad de stem van Jan.

‘Hallo, met Jan. Hallo? Ik kan niks horen.’

En: ‘Hallo? Met Jan… Ik kan je nog steeds niet horen.’

Geen geld

Ziehier het zoveelste geval van een zogeheten vriend-in-noodfraude. Daarbij krijgt het slachtoffer via Whatsapp of een ander communicatiekanaal een dringend verzoek van een ‘bekend’ iemand om snel geld over te maken. In werkelijkheid komt het appje van een oplichter.

Overigens vertrouwde het familielid de gang van zaken niet en maakte geen geld over. Wel deed hij aangifte van de fraude.

(Bron: Politie Den Haag; de naam Jan is om privacyredenen gefingeerd.)

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Whatsapp
    OpinieSecurity & Awareness

    Voorkom cyberaanvallen en fraude via Whatsapp

    Whatsapp
    ActueelSecurity & Awareness

    WhatsApp populair ‘inbraakmiddel’ van phishers

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs