Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Butler: voorzichtig met m-commerce

19 april 2001 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Teus Molenaar
Teus Molenaar

De analisten van Butler Group bepleiten terughoudend gebruik van commerciële boodschappen via 3G-netwerken. Te veel reclame roept namelijk weerstand op.

De telecommunicatie-aanbieders gaan gebukt onder zware lasten door de betaling voor Umts-licenties en aanleg van het netwerk voor de derde generatie mobiele communicatie. Zij zijn dan ook naarstig op zoek naar diensten die zij kunnen aanbieden met deze nieuwe technologie. In de hoop daar flink wat geld mee te verdienen.
Zij moeten echter oppassen, zo meent Butler, voor het versturen van ongewenste reclame. De analisten zien meer in een constructie waarbij de gebruiker zelf aangeeft open te staan voor bepaalde diensten (‘opt-in regeling’). In het Verenigd Koninkrijk is bijvoorbeeld een succesvolle proef gedaan in een groot winkelcentrum. Mensen konden bij betreding van het kooppaleis een sms sturen met hun geboortedatum en bijzondere interesses. Deze gegevens gebruikte de telco om heel gericht reclameboodschappen (zoals bepaalde kortingen of locatie van speciale winkels) naar het mobieltje van de gebruiker te sturen. Een grote Amerikaanse keten van koffiehuizen onderzoekt of er behoefte is aan een dienst waarbij belangstellenden een berichtje op hun mobiele telefoon krijgen, zodra zij in de buurt van een koffiehuis zijn.
Telco’s geven aan dat zij zoveel weten van gebruikers van mobiele telefoons (belgedrag, naw-gegevens, bewegingspatronen als gevolg van gps) dat zij bijna op de persoon toegesneden reclameboodschappen zouden kunnen uitzenden. Butler waarschuwt datspam op de loer ligt. Het is immers schier onmogelijk mensen te rangschikken naar standaardprofielen. Bovendien verschilt per persoon het tolerantieniveau voor reclameboodschappen. Telco’s zullen snel, zo vindt Butler, een juist gebruik van het nieuwe medium in de vingers moeten krijgen om te voorkomen dat mensen zich ervan afkeren, zich overstelpt voelend met onzinnige boodschappen.
Tevens moet nog duidelijk worden wie voor de diensten gaat betalen: de gebruiker (die er waarschijnlijk geen geld voor over heeft) of de winkel die de mobiele beller naar binnen wil lokken.
Het onderwerp staat hoog op de agenda van de Europese Commissie die bezig is een gedragscode voor ‘mobiele reclame’ op te stellen. Maar ambtelijke molens draaien erg langzaam. De gedragsregels zijn waarschijnlijk niet voor 2005 klaar. En daarmee is duidelijk dat de telco’s zelf hun plan moeten trekken.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ASMI, de stille kracht achter chip van morgen

    Groei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ING: it-dienstensector groeit licht harder dan economie

    Productiviteitsgroei
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitalisering en innovatie speerpunt bij Productiviteitsagenda

    Reza Sarshar
    Awards NieuwsInnovatie & Transformatie

    Digitale innovatie: van apps naar agents

    Frank Breedijk
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale soevereiniteit hoeft niet zwart-wit te zijn

    Kaarten energienet
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Digitale kaarten versnellen stroomnetuitbreiding

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs