Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Ongestructureerde informatie van onschatbare waarde

05 oktober 2006 - 12:583 minuten leestijdActueelGovernance & PrivacyAutonomy
Redactie Computable
Redactie Computable

De efficiënte verwerking van ongestructureerde informatie is een steeds belangrijkere schakel in iedere bedrijfsvoering. We verspreiden informatie via uiteenlopende informatiedragers, zoals e-mail, webpagina’s, beeld- en geluidmateriaal of tekstdocumenten. Volgens de laatste cijfers is meer dan tachtig procent van alle informatie binnen een organisatie ongestructureerd en in veel gevallen opgeslagen in een grote verscheidenheid aan content repositories, zoals file-systemen, content management-toepassingen en andere applicaties. Analisten beweren dat de hoeveelheid ongestructureerde informatie binnen organisaties zich iedere zes tot twaalf maanden verdubbelt. Omdat de efficiëntie waarmee dergelijke informatie wordt beheerd direct verband houdt met de resultaten van een onderneming, staan veel organisaties voor een relevant vraagstuk: hoe brengen we structuur aan in de enorme hoeveelheid ongestructureerde content?

Steeds vaker lossen medewerkers hun vraag naar informatie individueel op, door bijvoorbeeld zoeksoftware op de eigen pc te installeren. Bedrijfskritische informatie komt op deze manier onnodig terecht op lokale pc’s en laptops. Bovendien kan bij het overzetten van informatie van netwerk naar pc’s gevoelige informatie uitlekken. Bedrijven zouden daarom moeten zoeken naar een bedrijfsbrede oplossing die dit probleem ondervangt; een veilige methode die een positieve uitwerking heeft op de productiviteit en omzet van de gehele organisatie. Verschillende leveranciers bieden een geavanceerde geautomatiseerde methode om informatie binnen de organisatie efficiënt terug te vinden en uitwisselbaar te maken. De grote vraag: op basis van welke motieven wordt de juiste keuze gebaseerd?

Bij deze keuze zijn er twee belangrijke beperkingen waar rekening mee gehouden moet worden. Ten eerste zijn de meeste oplossingen gebaseerd op onderliggende algoritmen die niet toepasbaar zijn op bedrijfskritische content. Daarnaast zijn de functionaliteiten van de oplossingen vaak beperkt. Neem bijvoorbeeld Keyword Search (zoeken op basis van een zoekterm). Bij Keyword Search wordt de relevantie van een document alleen bepaald aan de hand van hoe vaak en waarin het document het trefwoord voorkomt. Deze methodiek zegt niets over concepten en de context van documenten en kan helaas geen relaties leggen tussen content, en al zeker niet tussen verschillende vormen van digitale data. Veel leveranciers leveren oplossingen op basis van Keyword Search, maar er is ook een meer conceptuele manier van retrieval onder de noemer Meaning Based Computing. Deze methode herkent wel de concepten en de context van ongestructureerde data en kan daardoor de relevante waarde van de informatie wel bepalen, ongeacht de vorm. Hierdoor kunnen organisaties ongestructureerde informatie niet alleen efficiënt verwerken, maar tevens de waarde van die informatie optimaal benutten en zelfs verrijken. Zoek dus naar een technologie die de onschatbare waarde van informatie onderkent.

Victor Cohen
General Manager, Autonomy Benelux & Scandinavië

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI Twin – we vervangen geen mens...

    Mobile XL helpt je op weg met je eigen AI Twin Stel je voor een AI Twin, een digitale kopie...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Overheid

    Staatssecretaris maakt draai: DigiD wél kwetsbaar door Amerikaanse wetgeving

    Overheid

    Adviescollege ICT-toetsing hekelt plannen Sociale Verzekeringsbank

    Governance & Privacy

    Kabinet zet mes in 500 regels: eerste 218 al geselecteerd 

    Cloud & Infrastructuur

    Aardobservatie als motor voor verantwoorde supply chains

    Mitz sprong in het diepe cloud 'Trust Us'
    Governance & Privacy

    Kort: Ondanks risico’s toch meer apotheken bij Mitz, Frontria tegen fake news door ai (en meer)

    eEvidence shoot first
    Governance & Privacy

    eEvidence: goodbye privacy, vaarwel digitale soevereiniteit

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs