Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Sony-fout dwingt ook Apple tot terughalen laptopaccu’s

25 augustus 2006 - 11:51ActueelCloud & InfrastructuurAppleDellSony Mobile
Jasper Bakker
Jasper Bakker

De productiefout in laptopaccu's die pc-leverancier Dell al dwong tot het terugvorderen van een recordaantal accu's blijkt nu ook Apple te raken. De Mac-producent doet een terugroepactie voor 1,8 miljoen van deze notebookbatterijen, die zijn geproduceerd door Sony.

Op de beurs heeft het aandeel Sony hierdoor al klappen gekregen. Het elektronicaconcern heeft al verklaard dat de terugroepactie zo'n 200 miljoen euro gaat kosten. Dell is bezig 4,1 miljoen accu's in te zamelen van gebruikers. De bewuste batterijen bevatten een fout waardoor intern corrosie kan ontstaan die de contactpunten kan kortsluiten. Hierdoor ontstaat brand, wat in enkele gevallen al spectaculaire beelden van 'ontploffende laptops' heeft opgeleverd.

Apple blijkt nu dit probleem ook te hebben. Het gaat om de oudere iBook- en Powerbook-laptops met G4-processor. Dit probleem raakt dus niet de nieuwe MacBook- en MacBook Pro-laptops met Intel-chips. De G4-laptops zijn specifiek de modellen die in de Verenigde Staten zijn verkocht tussen oktober 2003 en augustus 2006. Modellen buiten de VS zouden andere accu's hebben. De 1,8 miljoen accu's vertegenwoordigen eenderde van Apples laptopverkoop in die periode.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Keuringsdienst VS onderzoekt Sony-laptopbatterijen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Dell haalt vier miljoen laptopbatterijen terug

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Lenovo haalt oververhitte laptopbatterijen terug

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Accuproblemen blijven Sony achtervolgen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Fujitsu-Siemens is volgende slachtoffer Sony-accufout

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Sony zou al jaar lang weten van accuproblemen

    Eén reactie op “Sony-fout dwingt ook Apple tot terughalen laptopaccu’s”

    1. peter schreef:
      25 augustus 2006 om 22:21

      Op nu.nl van de week gelezen dat niet alleen Apple, maar uiteraard ook Sony zelf in haar Vaio produktlijn voor laptops de gewraakte accu’s heeft gebruikt. Maar wat schetst mijn verbazing, Sony blijkt volgens deze berichtgeving niet van plan te zijn een terughaalactie uit te voeren zoals Dell en Apple nu wel doen. Blijkbaar heeft Sony de terughaalactie van Dell en Apple blijkbaar onder grote druk moeten laten plaatsvinden, daar het de eigen produktlijn, en dus eigen consument hierin niet tegemoet zal komen. Ik vraag me af of zoiets uberhaupt wel zomaar kan als je bedenkt dat men op voorhand weet, en blijkbaar ook al een jaar eerder wist dat er verwondingen of erger kan ontstaan indien een dergelijke accu tot ontbranding/ontploffing komt. Zijn daar geen toezichthoudende instanties voor? In de EEG kennen we toch een zogenaamd keurmerk voor goederen (EC keurmerk naar ik meen) en valt een dergelijke inbreuk op de kwaliteit niet onder de voorwaarden van dit keurmerk, waardoor, zoals nu gebleken is, de goederen bij voorbaat niet aan deze norm hebben voldaan en alleen al om die reden conform garantievoorwaarden vervangen dienen te worden door de fabrikant ervan, ongeacht of deze fabrikant wel/niet een terughaalactie uitvoert?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs