Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

ISO 20000: nu even niet

25 augustus 2006 - 07:173 minuten leestijdAchtergrondGovernance & Privacy
Redactie Computable
Redactie Computable

ISO 20000 is de langverwachte internationale standaard voor ict-dienstverlening. Dat betekent niet dat dienstverleners staan te trappelen om zich te laten certificeren.

In december 2005 is de Britse standaard BS 15000 omgezet naar ISO 20000, de eerste internationale standaard op het gebied van ict-dienstverlening. De norm is gerelateerd aan de Itil-modules Service Management en Service Delivery. Wie volgens Itil werkt zou relatief eenvoudig kunnen certificeren voor ISO 20000. Rondvraag bij een aantal ict-dienstverleners wekt de indruk dat de standaard te nieuw is. De norm geniet in ieder geval nog geen grote bekendheid.

Onderzoeksfase

De woordvoerder van SpinWeb, de Nederlandse vereniging van ict-dienstverleners, kent ISO 20000 niet. EDS International kent de norm als BS 15000, waarvoor het vorig jaar kwalificeerde.

“Het certificaat is drie jaar geldig en zal dan worden omgezet naar ISO 20000”, zegt Bas Winckels van de afdeling Marketing/Communicatie. “Het spreekt voor zich dat we dan wel aan de eisen moeten blijven voldoen.” Logica CMG is momenteel druk met het kwalificeren voor CMMI level 3 en wil dat eerst afronden voordat het ISO 20000 onder de loep neemt.

Atos bevindt zich al in de onderzoeksfase. Cto Pieter Buijs: “Wij werken al jaren volgens Itil, de moeder van procedures voor servicemanagement, en hebben op basis daarvan onze eigen kwaliteitsnorm CSDM ontwikkeld. We gaan bestuderen of we dat omzetten naar ISO 20000. We willen graag standaarden toepassen. Als Itil, CSDM en ISO 20000 bij elkaar kunnen komen, doen we dat, maar dat hebben we nog niet onderzocht.”

Aanjager

Client engagement manager Kees Slob van Capgemini zegt dat zijn bedrijf twee jaar geleden de Itil-procedures heeft opgenomen in ISO 9000 en BS 15000 onder ISO 9001. “We zouden kunnen certificeren. Het werk is het niet omdat we al volgens Itil werken, maar het heeft op dit moment geen zin. De markt vraagt er niet om, dus waarom zou je er tijd en geld aan spenderen? Persoonlijk verwacht ik ook niet dat die vraag komt. Bedrijven zijn zo druk bezig met de SOX-wetgeving dat ze hun energie niet nog eens in een ander systeem willen stoppen.”

José Stijntjes, portfoliomanager IPS&C bij Getronics PinkRoccade, gelooft dat de vraag uit de markt zal groeien. “Wij hebben ISO 20000 als aanjager gezien voor ons vakgebied en al dertig consultants opgeleid. Zeker internationaal wordt er al mee gewerkt. Voor uitbestedende bedrijven geeft het zekerheid te weten dat de ict-dienstverlening van hun partners verloopt volgens internationale standaarden. ISO 20000 is niet alleen processen implementeren. Het management wordt niet alleen verantwoordelijk, maar ook aansprakelijk voor de dienstverlening.”

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Overheid

    JenV onderzoekt modernisering wetgeving gegevensbescherming

    GPUGate cyberaanval
    Governance & Privacy

    Chatcontrol EU voorlopig ‘on hold’

    soevereine cloud
    Cloud & Infrastructuur

    Hoe soeverein moet de NDS zijn?

    Data & AI

    Surf: gebruik Copilot kan, maar wees voorzichtig

    Overheid

    Grote kwetsbaarheid Rijk bij uitval ict-dienstverlening

    Ransomware data opslag
    Security & Awareness

    Ransomware in de zorg, hoe gaat Eurofins om met Nederlandse data?

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs