Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Eurlings geeft groen licht nationaal verkeersdatabase

04 december 2007 - 11:18ActueelData & AI
Rik Sanders
Rik Sanders

Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft voor de realisatie van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW) een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met wethouders, gedeputeerden en bestuurders van een groep deelnemende steden, provincies en regio’s. Het NDW moet vanaf begin 2009 weggebruikers voorzien van betere en nauwkeuriger verkeersinformatie.

Met de start van de Nationale Databank Wegverkeersgegevens (NDW; voorheen Nationaal Datawarehouse) komt er verkeersinformatie beschikbaar over zo’n 5500 kilometer snelweg én provinciale en doorgaande stedelijke wegen, tegenover ruim 1000 kilometer snelweg op dit moment. Minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat heeft voor de realisatie van de NDW een samenwerkingsovereenkomst ondertekend met wethouders, gedeputeerden en bestuurders van de deelnemende steden, provincies en regio’s. In de NDW werken deze partijen samen aan een landelijk dekkend systeem voor het inwinnen, verzamelen en verspreiden van verkeersgegevens waarmee files kunnen worden beperkt of voorkomen.

Filedruk

Momenteel is de verkeersinformatie vaak niet actueel en volledig genoeg vanwege de veelheid aan verkeersinformatiesystemen, die meestal niet op elkaar zijn afgestemd. De NDW moet hier een einde aan maken. Een kwalitatief betere verkeersinformatie zou moeten leiden tot een afname van de filedruk. Doel is om in de loop van 2008 de inwinning van de verkeersgegevens te regelen via een aanbesteding aan marktpartijen. In 2009 kan de NDW van start gaan.

Meetlussen

Volgens de NDW-organisatie zit de uitdaging voor deze marktpartijen in de slimme combinatie van verschillende inwinmethoden van verkeersgegevens. Tot nu toe wordt veel gebruik gemaakt van meetlussen in het asfalt, soms gecombineerd met kentekenherkenning door camera’s. Daarnaast bestaat nu ook de mogelijkheid om op basis van de locatiebepaling van mobiele telefoons de snelheid en reistijd van de gehele verkeersstroom te volgen. Dat is een waardevolle innovatie, omdat hiermee de reistijden voor individuele trajecten veel beter kunnen worden voorspeld,, aldus de NDW-organisatie. In de nabije toekomst biedt interactie en samenwerking tussen weggebruikers, serviceproviders en wegbeheerders kansen voor betere benutting van het wegennetwerk.

Websysteem

Op dit moment heeft de provincie Utrecht een aanbesteding aangekondigd. De provincie wil via een webapplicatie kunnen beschikken over verkeersinformatie over het gehele provinciale wegennet. Het betreft data over puntsnelheden, intensiteiten, kruispuntstromen en voertuigcategorieën. Ook moeten historische data vanaf 2004 via het websysteem raadpleegbaar zijn.
Naast de provincie Utrecht behoren tot de deelnemende overheden: de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, de provincies Noord-Brabant, Noord-Holland, Zuid-Holland, het bestuur Regio Utrecht, stadsgewest Haaglanden, stadsregio Amsterdam, stadsregio Arnhem-Nijmegen, stadsregio Eindhoven, stadsregio Rotterdam, en het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Meer over

Business IntelligenceDatabases

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    file
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Verkeersdatabank NDW kampt met kinderziektes

    Euro
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Atos Origin bouwt en beheert Pensioenregister

    file
    ActueelCloud & Infrastructuur

    CSC bouwt centrale databank wegverkeer

    2 reacties op “Eurlings geeft groen licht nationaal verkeersdatabase”

    1. Jan schreef:
      5 december 2007 om 15:13

      Heel leuk, dat je precies weet waar de files staan, maar als er geen alternatieven zijn weggegooid geld.
      Ik sta bijna dagelijks wel meer dan eens ergens in een file en ben echt geen handelsreiziger, het probleem met het wegennet en het treinnet is, dat het eenvoudig de gevraagde capaciteit niet aan kan. Hier help niets tegen, ik kan mij niet voorstellen dat er een grote groep mensen is, die voor hun plezier deze verkeersellende opzoeken.
      Feit is dat het verkeersaanbod te groot is en dit kan je alleen maar voorkomen door slim met infrastructuur om te gaan. Op het moment dat je wijken aanlegt en de infrastructuur voor het openbaar vervoer vergeet, krijg je snel problemen. Indien je toestaat dat als er een verkeersknooppunt opgelost dreigt te raken er direct massa?s kantoren en woonwijken gebouwd worden, die de verkeersdruk verdubbelen ben je fout bezig. Bijna dagelijks staat er een file van Zuid naar Noord als van Noord naar Zuid op bijvoorbeeld de A27. De eerste die uitvindt waarom al die mensen van A naar B gaan om te werken en andersom en met een goede oplossing komt dat wie in A woont in A werkt moet een lintje krijgen. Hiervoor hoef je niet te verhuizen, je kan ook het werk verhuizen aangezien het voor veel werk niets uitmaakt waar je dit uitvoert.
      Maar hier kan je niet mee scoren al politicus en dat is jammer.

      Login om te reageren
    2. Henk Daalder schreef:
      4 januari 2008 om 15:42

      Files lossen alleen op door de weg minder te gebruiken. Door te zorgen dat het gebruik van de weg niet meer gratis is. We gebruiken de weg nu alsof het niets kost.

      Dat blijkt ook uit het verschijnsel dat flexibele werktijden de files niet korter maken. Doordat het gratis is, is de vraag oneindig groot.
      – Of elk bedrijf een quotum thuiswerkers
      – Of snel betalen voor het asfaltgebruik, de techniek is er allang, we hoeven niet nog 3 jaar te wachten op de invoering.

      Overigens, lijkt deze database een beetje achterhaald door het systeem van TomTom, dat gebaseerd is op mobieltjes die aan staan.
      Dat krijg je als je als overheid jaren talmt. Waarom vraagt de politiek niet of Tom Tom meteen een betaalsysteem kan opzetten?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs