Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Enthousiasme in MKB voor SaaS nog laag

software service
06 november 2007 - 21:46ActueelCloud & InfrastructuurTopdesk
Redactie Computable/Channelweb
Redactie Computable/Channelweb

De voordelen van software as a service (SaaS) zouden die van reguliere software overtreffen, vooral voor algemenere zaken als servicemanagement. Niet alle bedrijven in Nederland zijn hiervan overtuigd. Ook het mkb loopt nog niet warm.

Een minderheid van de mkb-organisaties in Nederland, 27 procent, staat positief tegenover de aanschaf van software-as-a-service (SaaS) voor servicemanagement of facilitair beheer. Dit blijkt uit onderzoek dat softwareleverancier Topdesk uitvoerde onder bedrijven in het mkb.

Op de vraag of er op korte termijn wordt overgestapt op een dergelijke SaaS-dienst, reageert slechts 13 procent positief. In de Verenigde Staten is SaaS al gemeengoed, maar Nederland lijkt iets terughoudender met de acceptatie ervan.

Voorkeur

Van de driehonderd onderzochte mkb-organisaties is er een grote groep, 42 procent, die noch positief noch negatief staat tegenover een overstap naar SaaS-diensten. Op de vraag over de overstapintentie op korte termijn is 41 procent positief noch negatief.

Uit het onderzoek blijkt dan ook dat mkb-organisaties wel bekend zijn met SaaS en er een redelijk positieve houding over aannemen, maar dat ze nog voorzichtig zijn als het op een daadwerkelijke overstap naar een SaaS-dienst aankomt. Vooral onbekendheid over gebruik van en geringe ervaring met SaaS zorgt er voor dat de voorkeur meestal uitgaat naar traditionele software.

Veronderstellingen

In het onderzoek, dat is uitgevoerd in samenwerking met de Universiteit van Tilburg, is ook gekeken hoe softwareleveranciers kunnen inspelen op het ervaringsgebrek van het mkb met SaaS. Bij de onderzochte organisaties heerst nog veel onduidelijkheid over zaken als implementatiekosten, afhankelijkheid van de SaaS-aanbieder, bescherming van gegevens en afstemming van de SaaS-dienst op bedrijfsspecifieke processen.

Dit door Topdesk uitgevoerde onderzoek maakt deel uit van een groter onderzoek waarin de leverancier de mogelijkheden van SaaS onderzoekt op het gebied van servicemanagement en facilitair beheer voor de eigen organisatie en zijn klanten. De samenvatting van het onderzoeksrapport (PDF) staat op de site van Topdesk.

Meer over

SaaS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Digitale connectiviteit en cybersecurity in de logistiek

    Praktische paper over logistiek in een steeds digitalere wereld

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Eén reactie op “Enthousiasme in MKB voor SaaS nog laag”

    1. Sam van Buuren schreef:
      7 november 2007 om 18:42

      Interessant onderzoek! Mijn bescheiden ervaring is echter anders. Namelijk dat het MKB wel degelijk warm loopt voor SaaS. Vooral directeur/eigenaren die niets van ICT (willen) weten, vooral in kennisintensieve (advies) branches. In de samenvatting van het onderzoek worden conclusies niet uitgesplitst naar type branche en naar functie van de geinterviewden (ICT of business). Ik vermoed daarin namelijk grote onderlinge verschillen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Computable.nl
    Cloud & Infrastructuur

    SaaS onbekend bij ICT-beslisser

    Computable.nl
    Cloud & Infrastructuur

    Salesforce.com: ‘Na SaaS gaan we nu PaaS grootmaken’

    Computable.nl
    Cloud & Infrastructuur

    ‘SOA versnelt de opmars van SaaS en BPO’

    Computable.nl
    Cloud & Infrastructuur

    SaaS is over vijf jaar gemeengoed

    Computable.nl
    Cloud & Infrastructuur

    Cloud computing blijkt niet zonder risico’s

    Computable.nl
    Cloud & Infrastructuur

    Microsoft: SaaS-aanbod is niet per se goedkoper

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs