Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

LPI: ‘Onderwijs moet merkonafhankelijk zijn’

14 januari 2010 - 10:49ActueelCarrièreEcaboLinux Professional Institute
Kim de Vries
Kim de Vries

De samenwerking tussen het Linux Professional Institute (LPI) Nederland en kenniscentrum Ecabo is volgens LPI-voorzitter Emiel Brok de eerste stap in het verwerven van een serieuze positie voor open source binnen het reguliere onderwijs. Het volgende doel van het LPI is om ook binnen het hbo- en universitaire ict-onderwijs voet aan de grond te krijgen.

'Ik vind dat onderwijs merkonafhankelijk moet zijn. Als een bedrijf een starter binnenhaalt, kan het niet zo zijn dat hij slechts kennis heeft over bepaalde merken', zegt Brok.

De bedoeling van de samenwerking tussen Ecabo en het LPI is dat ict-leerlingen tijdens hun opleiding naast het gewone mbo-diploma ook een of meer  LPI-certificaten halen. Hoewel het LPI certificeringen aanbiedt die opleiden tot Linux-beheerder gaat het Brok niet alleen om Linux. 'Open source moet een belangrijke peiler in het onderwijs worden. Dan moet je verder kijken dan alleen naar het besturingssysteem. Er moet ook aandacht zijn voor opensourceapplicaties. Ik vind het van belang dat leerlingen kennis ontwikkelen over wat open source en open standaarden zijn. Die kennis ontbreekt nu.'

Aansluiting

Brok gelooft dat mbo-starters zonder kennis van open source systemen en applicaties wel eens buiten de boot zouden kunnen vallen. 'Met name in overheidsland is veel beweging richting open source en open standaarden.  Wanneer studenten puur merkgericht worden opgeleid, missen zij na hun afstuderen de aansluiting met het werkveld.'  Hij ziet de op stapel staande overeenkomst met kenniscentrum Ecabo dan ook als een belangrijke stap. 'De precieze inhoud van de overeenkomst staat nog niet vast, maar voor ons is het belangrijk dat alle ROC's lid worden van het LPI.' Daarmee worden zij Approved Academic Partners en krijgen zij invloed op de koers van het Linux-instituut.

Een volgende stap voor het LPI  is het zoeken naar aansluiting  bij hbo- en universitaire instellingen. Bovendien wil het meer bekendheid krijgen onder HRM-managers. Brok: 'Wanneer de certificering bekender wordt, krijgt deze ook meer waarde voor zowel studenten als het bedrijfsleven.'

De Nederlandse tak van het LPI is in november 2009 officieel opgericht door aanbieders van Linux-trainignen, dienstverleners en onderwijsinstellingen. Het instituut startte tien jaar geleden in Canada om 'de professionele inzet van Linux, open source en vrije software te ondersteunen'.

Meer over

LinuxOpensource

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    MBO gaat meer aandacht aan Linux besteden

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Opleiders en bedrijven starten Linux-instituut

    ActueelCarrière

    Novell levert gratis Linux-lesmateriaal

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    ‘Genoeg open source op MBO’

    5 reacties op “LPI: ‘Onderwijs moet merkonafhankelijk zijn’”

    1. ICT-er schreef:
      15 januari 2010 om 08:46

      Emiel Brok heeft gelijk, de HRM-managers zijn vaak de zwakke schakel bij de selectie. Ze kijken bij ICT-ers hoofdzakelijk naar de closed source certificaten die zij kennen (zonder te weten waar het over gaat) en te weinig naar aanwezige vaardigheden (waarvan ze niet weten waarom die wenselijk of noodzakelijk zijn). En van open source certificaten hebben ze al helemaal nog nooit gehoord.

      Login om te reageren
    2. AZ schreef:
      15 januari 2010 om 10:05

      Ik ben van mening dat onderwijs vooral dient aan te sluiten bij het bedrijfsleven. Het is omgekeerd redeneren, wanneer je open source aan het onderwijs wil opdringen terwijl het bedrijfsleven het niet ondersteunt.

      Ik zie het als een zwaktebod, aangezien ‘ze’ (open source) blijkbaar te weinig/te langzaam marktaandeel verwerveb in het bedrijfsleven.

      Login om te reageren
    3. Frank schreef:
      15 januari 2010 om 10:50

      @AZ: Enig idee wat het marktaandeel is van Linux op servers? Steve Ballmer heeft in 2008 aangegeven dat 60% van de webservers draait op Linux en “slechts” 40% op Windows. Hoe wil je hier dan het tegendeel gaan beweren? Zelfs Microsoft spreekt jou tegen!

      Er is vraag naar opleidingen en dus zal het onderwijs hier op moeten inspringen.

      Login om te reageren
    4. Pascal schreef:
      15 januari 2010 om 14:21

      AZ Reageert idd wel als de bedoelde HRM managers dat zal vast niet zo bedoeld zijn.
      De nood voor UNIX en Linux beheerders is al geruime tijd schreeuwend, elke keer als ik gevraagd word om alsjeblieft te komen, geef ik aan dat ze (het bedrijf in kwestie) zelf schuld zijn dat ze geen mensen kunnen vinden, ze hadden die vraag al bij de onderwijsinstellingen kunnen neerleggen (ik heb iid geen zin om systeembeheerder te spelen)

      Emiel Brok heeft gelijk om niet vast te pinnen op brand X maar te zorgen dat kennis algemeen toepasbaar is.

      Login om te reageren
    5. RV schreef:
      29 januari 2010 om 09:12

      Gefeliciteerd Ecabo en LPI
      Eindelijk twee instanties die hebben begrepen dat “onderwijs” onafhankelijk moet zijn van WAT DAN OOK (dus ook vendor-lockins). Wie volgt er?

      Stap 2:
      Er gaan opleidingen komen die (jonge) mensen KENNIS leren leren BUITEN de getegelde paden in het onderwijs oerwoud. Mensen ONAFHANKELIJK leren DENKEN en REDENEREN (ook met ict kennis). Daar heb je iets aan, daar kom je echt verder mee.

      Tot slot:
      Als je (jonge) mensen wilt leren LEREN, dan moet er ook de mogelijkheid zijn om dat te kunnen nietwaar?.

      “De ware guru, meester (of leer-raar) is slechts een ondergeschikte DIENAAR aan de KENNISBEHOEFTE van zijn of haar studenten.”

      (de rest is pure mind-control)
      John Taylor Gatto: The underground history of education
      http://www.johntaylorgatto.com/underground/index.htm

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs