Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Bedrijven gebruiken beheersoftware verkeerd

08 januari 2010 - 15:03ActueelWerkplek & Beheer
Diederik Toet
Diederik Toet

Veel organisaties die software gebruiken om hun ict-omgeving te beheren, doen dat verkeerd of onvolledig. Dat zeggen experts die deelnemen in het Computable-panel Beheer. Ze beamen daarmee de uitkomsten van een rapport van Forrester Research. Daarin wordt geconcludeerd dat ict-beheersoftware vaak weggegooid geld is. Toch wijzen veel experts op de voordelen die goed toegepaste ict-beheer met zich meebrengt.

'Ik zie vaak slecht geïmplementeerde tools of tools waarvan slechts een klein deel van de functionaliteit wordt gebruikt', meldt consultant Aad Brinkman van Aranea Apreton. Ook Paul Leenards van Getronics Consulting is die mening toegedaan. 'Slechts een beperkt deel van de mogelijkheden van beheersoftware wordt gebruikt. Een beperkter deel wordt gebruikt om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Daarmee is de investering wel effectief, maar niet efficiënt.'

Als de beheersoftware wel goed is toegepast, zijn volgens de experts wel degelijk voordelen te behalen. 'Het levert kostenreductie, hogere beschikbaarheid en betere beveiliging', zegt it-architect Sjaak Laan van Logica. Bovendien creëer je binnen de ict-afdeling ruimte voor innovatie, vult Morteza Esteki van Quest Software aan. Matthé Smit van Kaseya: 'Beheersoftware die taken geautomatiseerd uitvoert, doet dit vaak sneller, met minder fouten, en is beter controleerbaar dan de mensen die hetzelfde werk proberen uit te voeren. Hiermee is de investering snel terugverdiend.'

Te ambitieus

'Organisaties koesteren echter vaak onjuiste verwachtingen', vertelt Arvid Elstrodt van HP. 'Dat wordt in de hand gewerkt door te rooskleurige verkoopverhalen, waardoor te ambitieuze projecten worden opgestart. Het is niet correct om dan de software de schuld te geven. De fout ligt vrijwel altijd uitsluitend bij de implementatie: men wil vaak te veel in te weinig tijd.'

'Een veelgemaakte denkfout is dat men probeert een organisatorisch issue op te lossen met een technische oplossing', zegt Antoine Jansen van Priox tot slot. 'En dan past het vaak dus niet.'

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    Euro
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ‘ICT-beheersoftware is vaak weggegooid geld’

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘Beheer moet passen bij bedrijfsstrategie’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Markt voor beheersoftware groeit 9,5 procent

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    Forrester: goede tijden voor beheersoftware

    Computable.nl
    ActueelWerkplek & Beheer

    ‘Met beheersoftware bereik je geen perfectie’

    Computable.nl
    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Standaardpakket werkt niet bij beheersoftware

    9 reacties op “Bedrijven gebruiken beheersoftware verkeerd”

    1. John schreef:
      10 januari 2010 om 13:24

      Ben het eens met de opmerkingen van Arvid Elstrodt en Antoine Jansen, “de fout ligt vrijwel altijd uitsluitend bij de implementatie” resp. “men probeert een organisatorisch issue op te lossen met een technische oplossing”.

      Maar veel leveranciers en opdrachtgevers nemen genoegen met “slecht geïmplementeerde tools of tools waarvan slechts een klein deel van de functionaliteit wordt gebruikt”. En dat “een beperkter deel wordt gebruikt om de bedrijfsdoelstellingen te realiseren”
      Die leveranciers zijn niet meer dan een dozenschuivers.

      Login om te reageren
    2. Adri Bruijnooge schreef:
      11 januari 2010 om 12:05

      Ben het er ook wel mee eens.
      Het justificeren van de aankoop is meestal eenvoudig door besparing op FTE’s aan te geven.
      Dat is ook te realiseren met goed gebruik.
      Maar Nederlandse organisaties zijn vaak minder goed om te implementeren en de baten te effectueren, En daardoor blijven de dingen gaan zoals ze gingen.

      Login om te reageren
    3. Martin Barkey schreef:
      11 januari 2010 om 12:26

      Eens, dat SW niet optimaal effectief benut wordt, en kennelijk is er geen gunstige ROI voor de exploitatie van die onbenutte functionaliteit.

      De stelling dat men een organisatorisch probleem technisch probeert op te lossen is mede het gevolg van het gedrag van leveranciers die niet oplossinggericht tegengas geven, alleen maar omzet willen maken en de problematiek vertalen naar hun standaardoplossing, “the best fit”, daarbij voorbijgaand aan de probleeemgebieden die zij niet oplossen, en soms additioneel veroorzaken.

      De perceptie bij de eindgebruiker t.a.v. het implementatietraject (die zelf ook een eigen verantwoordelijkheid heeft zich goed te laten informeren) wordt mede gevoed en beinvloed door de leverancier.
      Het is dan ook mede aan de leverancier om de eindgebruiker een juiste perceptie te bieden.

      De leverancier wordt geacht kennis van zaken te hebben en op een professionele wijze de eindgebruiker te begeleiden.

      M. Barkey

      Login om te reageren
    4. Gert Kiewiet schreef:
      11 januari 2010 om 12:50

      Ik ben het eens met de “voorlopige” conclusie dat implementaties veelal niet (volledig) effectief zijn en niet-efficiënt zijn (met een meetbare ROI dus) omdat het vaak organisatorisch fout gaat.

      Beheer, onderhouw en monitoring van ICT-systemen is alsmaar meer complex geworden. “Meten is weten” wordt vaak genoemd en “if you can’t measure it, you can’t manage it” is ook zo’n bekende uitspraak.
      Meten is een essentieel onderdeel van een cyclus waarin je iets plant (welke doelen, welke eisen, welke randvoorwaarden), uitvoert en vervolgens controleert (meten t.o.v. referentiewaarde of een trend bepaling) waarna je weer corrigerend/sturend optreedt. Niet voor niets heeft Deming ooit het kwaliteitswiel Plan, Do, Check, Act “bedacht”. Ook daar moet je dus meten.

      Maar je moet dan wel weten WAT je moet meten en in welke vorm, tijdigheid en juistheid de informatie ook daadwerkelijk bruikbaar is. Welke informatie je nodig hebt, is uiteindelijk terug te voeren tot de SLA’s, KPI’s en KSF’s die gelden voor een organisatie.

      ’s Nachts een SMSje ontvangen omdat een harde schijf gecrasht is, is technisch geen probleem, maar menselijk wel natuurlijk. en welke informatie krijg je dan eigenlijk in je 160 karakter grote SMS bericht te zien. Je kunt niet meteen doorklikken naar een console o.i.d. en je wordt er waarschijnlijk toch al niet wakker van als je standby dienst draait.

      Beter beheren en beheersen van ICT begint bij een organisatiebrede bewustwording van de noodzaak voor toepassing van tooling op basis van de wens om de effectiviteit en efficiëntie van de ICT te verbeteren. Meestal vereist dit expliciete kennen ten aanzien van de te beheren ICT (het domein) en de inrichting van de tooling. Simpelweg een servertje installeren met een gratis beheer- en monitoringtool is dan geen oplossing. Die landt namelijk niet in de organisatie. De gehele keten van eisen vertaald naar meetbare entiteiten en het oppakken van verkregen informatie vereist commitment van ICT-management en DMU’s binnen de organisatie.
      Vaak is een cultuuromslag binnen een organisatie noodzakelijk… en is de techniek niet de belemmerende factor.

      Login om te reageren
    5. Rob Kobussen schreef:
      11 januari 2010 om 14:13

      Service management tools worden al te vaak geïmplementeerd om al bestaande eigen procesgang te ondersteunen terwijl ze gemaakt zijn voor standaard (Vaak ITIL) proces oplossingen.
      Bedrijven kiezen er dan voor toch het bestaande proces in het tool te zetten zonder kritisch te kijken of de eigen procesgang wel goed is, en er dus maatwerk aanpassingen op het tool nodig zijn. Ook kijkt men vaak niet naar het groei scenario voor toekomstig gebruik waardoor bij de start verkeerde inrichtingskeuzes gemaakt worden.
      De beste implementaties van beheer ( service management) tools zijn die implementaties waarbij men naast de Tool óók oog heeft voor proces inrichting en proces herontwerp.
      Bij een dergelijke aanpak dient een goede begeleiding van de mensen die hun gedrag en werkwijze moeten aanpassen te worden ingezet om de drie-eenheid, Mensen, Tools en Processen goed samen te laten werken om het beoogde resultaat te behalen.
      Ik ben het dan ook met Gert Kiewiet eens dat er een (cultuur) omslag nodig is bij beheerders en dat het meestal geen oorzaak is van een ondeugdelijk tool.

      Login om te reageren
    6. Ton Strik schreef:
      11 januari 2010 om 17:25

      Op zich als stelling wel aardig, maar wat meer voorbeelden zouden wel prettig zijn. Wat doet men dan verkeerd? Het implementeren, maar dat is geen antwoord.
      En als het dan wel goed kan, wat moet er dan gebeuren? Als de schrijver dat weet, zet het dan in het artikel. Ik ben hier namelijk razend benieuwd naar!

      Login om te reageren
    7. Diederik Toet (Computable) schreef:
      11 januari 2010 om 20:16

      @Ton Strik:

      Zie voor tien tips bij de keuze van beheersoftware het artikel Standaardpakket werkt niet bij beheersoftware

      Login om te reageren
    8. Hans Bekema schreef:
      12 januari 2010 om 07:30

      Weer een artikel in de serie ‘open deuren’.

      Ik lees:
      “Als de beheersoftware wel goed is toegepast, zijn volgens de experts wel degelijk voordelen te behalen. ‘Het levert kostenreductie, hogere beschikbaarheid en betere beveiliging”.
      Die uitspraken lees ik vaker maar ik zie ze nooit gekwantificeerd. Pas dan kun je de Deming cirkel rond maken…

      Login om te reageren
    9. KC schreef:
      9 februari 2010 om 10:18

      Volledig akkoord Gert, alles start met meten. Ik zie dikwijls dat het daar al fout loopt. Meet- en monitoring systemen worden vaak niet redundant en zelfcontrolerend opgebouwd met onaangename gevolgen; geen of foutieve alarmen.

      Ton kijk eens naar http://www.alarm4it.com daar staan enkele voorbeelden op van wat kan foutlopen. Een degelijke audit is de basis van goede monitoring.

      Beheerssoftware is sowieso een tweede stap en kan alleen maar in kleine stukjes gebeuren. Grote ambitieuze projecten falen steeds. Mijn ervaring alleszins.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs