Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Belastingdienst regelt ICT-cursus

05 januari 2010 - 14:33ActueelCarrièreBelastingdienst
Rian van Heur
Rian van Heur

De Belastingdienst heeft zijn managers op ict-bijscholingscursus gestuurd. Staatssecretaris Jan Kees de Jager kondigde in juli 2008 aan dat de managers een ict-bijscholingscursus zouden krijgen. Eind 2008 startte het opleidingstraject voor managers met onvoldoende ict-achtergrond. Dat schrijft de staatssecretaris in de vijfde halfjaarsrapportage over de vereenvoudigingoperatie bij de fiscus.

In juli 2008, toen de eerste plannen bekend werden, ging het om 1500 managers van de Belastingdienst die de cursus zouden gaan volgen. Of daadwerkelijk dit aantal managers op cursus is geweest of gaat, kan een woordvoerder niet zeggen. Na een onderzoeksrapport van adviesbureau McKinsey is de organisatie anders ingericht. Het kan daarom zijn dat er minder of meer managers zijn voor wie een bijscholingscursus ict noodzakelijk is.

De woordvoerder kan nog niet zeggen hoe de cursus er precies uitziet. Hij weet bijvoorbeeld niet of er wordt rekening gehouden met eventueel niveauverschil tussen de managers. Eind 2008 ging een eerste groep teamleiders op cursus. Door de reorganisatie werd de opleiding in de zomer van 2009 aangepast. Een groep managers volgde daarna de nieuwe cursus.

Bijscholingscursussen

Begin 2009 bleek dat er al ict-bijscholingscursussen aan managers van de Belastingdienst worden gegeven. Zeventien managers van de organisatie volgden de cursus. Deze cursussen maakten geen deel uit van de vereenvoudigingsoperatie. De fiscus liet in februari 2009 weten dat de inhoud van de cursus nog moest worden bepaald.

Staatssecretaris van Financiën Jan Kees de Jager kwam in juli met een vereenvoudigingsoperatie voor de Belastingdienst. De aanstelling van cio Wim Sijstermans maakte ook deel uit van dit plan.

Na onderzoek van McKinsey werd de organisatie anders ingericht. Voorheen werkte de fiscus met zelfsturende teams, nu is de overheidsorganisatie een hiërarchische organisatie. Ook werd de afdeling B/CICT gesplitst in twee afdelingen, een afdeling die verantwoordelijk is voor applicatie-ontwikkeling en een afdeling die verantwoordelijk voor ict-infrastructuur.

6-1-2010 – 10:44: Bericht is aangepast. Een eerste groep teamleiders blijkt eind 2008 al op cursus te zijn geweest. Na de reorganisatie is de cursus aangepast. Daarna volgende een volgende groep managers.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Belastingdienst fiscus
    ActueelCarrière

    Belastingdienst huurt externen bij Harvey Nash

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Belastingdienst krijgt geen totale SOA

    Computable.nl
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    ‘ICT Belastingdienst nam te veel risico’s’

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    De Jager geeft CIO Belastingdienst meer macht

    Belastingdienst
    ActueelCarrière

    Belastingdienst stopt vooral nieuwbouw

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Het paard van Troje voor de Belastingdienst?

    6 reacties op “Belastingdienst regelt ICT-cursus”

    1. rick schreef:
      5 januari 2010 om 17:44

      Vandaag heb ik mensen van de belasting dienst over de vloer gehad, hun standaard office pakket was office 97
      Niet verwacht van deze partij.

      Login om te reageren
    2. dushi schreef:
      5 januari 2010 om 19:12

      Wees blij dat het geen Word Perfect was op een Windows 3.11 machine 🙂

      Beter kunnen we het niet maken………

      Login om te reageren
    3. Ronald schreef:
      6 januari 2010 om 12:39

      Het is toch van de zotte dat er bij deze dienst niet eens gemaild kan worden, ze lopen hopeloos achter.

      Login om te reageren
    4. EH schreef:
      6 januari 2010 om 13:32

      @Ronald:
      Een beperkte groep belastingdienst medewerkers kan wel degelijk mail versturen/ontvangen! (een familielid werkt daar)
      En ik begrijp ook heel goed waarom ze dat niet ff opengooien…

      Wat denk je dat er gebeurt als iedereen kan gaan emailen met belastingdienstmensen? De spam bagger, scheldpartijen en andere non relevante berichten zullen al snel de servers van de belastingsdienst krakend tot stilstand laten komen. 🙂

      Login om te reageren
    5. John schreef:
      6 januari 2010 om 13:37

      Een goed initiatief dat bij veel bedrijven, diensten en instellingen uitgevoerd mag worden. Ik denk daarbij aan het CBR, UWV, een aantal provincies, gemeentes en ziekenhuizen en een ook een paar telco’s

      ICT-alignment moet niet alleen van de ICT-ers komen, maar juist ook van het lijnmanagement en de staf. Een dinosaurus kan de ICT niet goed aansturen.
      Ze mogen van mij best nog even Office 97 gebruiken, ook al ondersteunt dit geen open formaten zoals OpenOffice. Maar het gerommel bij ICT-gerelateerde projecten is niet acceptabel.

      Overigens, waarom duurt het zo lang? Het regelen van dit soort maatwerkcursussen kost niet meer dan 3-6 maanden.

      Login om te reageren
    6. PaVaKe schreef:
      11 januari 2010 om 17:33

      @Rick

      wat is er mis met office97?
      Als dit pakket doet wat het moet doen, en de medewerkers kunnen hun werk er mee doen, waarom dan overstappen?

      Ik ben recentelijk overgestapt van office2003 (meen ik) naar office2007, daar wordt je ook echt niet vrolijk van hoor.
      Je zoekt je het leplazarus om alles terug te vinden, en al die office pakketten proberen nog steeds voor mij te denken als ik dat niet wil.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs