Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Voorkom koude douche tijdens beoordelingsgesprek

05 januari 2010 - 08:32ActueelInnovatie & TransformatieSD Worx

Veel werknemers beginnen onvoorbereid aan hun beoordelingsgesprek. Hierdoor is de kans aanwezig dat het gesprek een negatieve wending krijgt. SD Worx Nederland, aanbieder van payroll en HR-diensten, geeft een aantal tips om teleurstellingen tijdens het gesprek te voorkomen.

Een beoordelingsgesprek is bedoeld om het functioneren van een medewerker te beoordelen en om te beoordelen of vooraf afgesproken doelstellingen zijn bereikt. Deze doelstellingen zijn in het begin van het jaar vastgelegd en tevens meetbaar. Een goede voorbereiding is dus van groot belang. "Werknemers ervaren een beoordelingsgesprek soms als negatief", zegt Sabrina Ritzen, HR-consultant bij SD Worx. "Met een goede voorbereiding weet je wat je kunt verwachten en wordt het een constructief gesprek. Accepteer kritiek – ook negatieve – en probeer tips en leermomenten uit het gesprek te halen."

Zeven tips voor een goede voorbereiding op het beoordelingsgesprek:

Neem voorafgaand aan het gesprek de agenda door, zo weet je welke punten je leidinggevende met je wilt bespreken;
Neem voorafgaand nogmaals je functieomschrijving door;
Neem eerdere verslagen van functionerings- en beoordelingsgesprekken door. Daarna kun je voor jezelf bepalen wat je verbeterd hebt en wat onveranderd is gebleven;
Bedenk op welke manier je prestaties kunt verbeteren;
Ga na of je de benodigde vaardigheden, die nodig zijn voor de werkzaamheden, voldoende hebt ingezet of in hebt kunnen zetten;
Benoem niet alleen de dingen die niet goed gaan, maar kom ook met mogelijke oplossingen;
Maak samen met je leidinggevende duidelijke afspraken over de komende doelstellingen. Ben daarbij niet bang om aan te geven als iets niet duidelijk is. Alleen aan concrete, meetbare doelen heb je iets.

Uit onderzoek blijkt dat klantgerichtheid en loyaliteit in relatie staan tot de tevredenheid over de beoordelingsgesprekken en coaching. Het is dus voor de organisatie belangrijk om structureel aandacht te besteden aan feedback, coachen en beoordelen. De conclusies van het beoordelingsgesprek mogen immers geen verrassing zijn.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs