Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

SOA-minded infrastructuur en beheer

21 december 2009 - 18:403 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

Graag wil ik het in deze bijdrage eens hebben over het verband tussen de i(c)t-infrastructuur, inclusief het beheer daarvan, en een servicegeorienteerde aanpak, ook wel SOA genoemd. Of beter gezegd, de impact van SOA op jouw infrastructuur en het beheer. Weet je wat de impact is? Heeft jouw organisatie impact onderkend en maatregelen in gang gezet? Of moeten we hier niet te zwaar aan tillen en kunnen we gewoon door blijven gaan zoals we het altijd al deden?

Een typisch voorbeeld van een SOA-fenomeen is een 'service' (een 'dienst'). Bijvoorbeeld een dienst voor het opvragen van relatiegegevens. Je kunt je voorstellen dat zo'n dienst wel heel gemakkelijk zou zijn en gebruikers vanuit verschillende businessdomeinen zal hebben. Een financieel domein wil deze gegevens in hun processen kunnen opvragen, maar jij wilt ook jouw klanten de mogelijkheid geven hun persoonlijke gegevens op te vragen via hun persoonlijke webpagina. Met andere woorden, in plaats van een vaste set van gebruikers hebben we opeens te maken met een dynamische, niet altijd te voorspellen, gebruikersorganisatie met verschillende eisen, want jouw klanten wil je 7×24 uur kunnen bedienen, maar jouw interne financiele processen hebben voldoende aan ondersteuning tijdens kantooruren.

Een dienst wil ook graag de garantie van de ict-infrastructuur dat deze het gewenste niveau van beveiliging, beschikbaarheid, schaalbaarheid, locatietransparantie en dergelijke levert, want anders kan de dienst op zijn beurt weer niet de gewenste dienstniveau aan haar eindgebruikers leveren. Het gaat ten koste van de klanttevredenheid als jouw diensten niet bereikbaar zijn voor je klanten, bijvoorbeeld door een storing in een enkelvoudig uitgevoerde firewall. In het ergste geval mis je ook nog omzet.

Kortgezegd, hoe reflecteren kernbegrippen van SOA zich op jouw i(c)t-infrastructuur en -beheer? Dat is een interessante en ontdekkende vraag, want in een SOA-aanpak hebben we te maken met andere kenmerken, eisen en dus ook uitdagingen. Zo propageert de SOA-aanpak ook naar een procesdenken en -doen en kunnen we niet meer zo gemakkelijk in termen van silo's en hokjes denken. Er moet een procesverantwoordelijke zijn per proces. Zijn doelstelling is de continuïteit en het dienstenniveau van het proces waarborgen en deze doelstellingen kunnen gemakkelijk ondermijnd worden door een niet goed functionerende ict-infrastructuur. Daarom moet het bekend zijn waar onder het ijs van het proces zich de zwakste schakel van de ict-infrastructuur bevindt. Want het diensteniveau van jouw SOA-diensten moet top-down en bottom-up gewaarborgd worden. Is jouw ict-infrastructuur en -beheer al SOA-aware en SOA-minded?

Meer over

ArchitectuurDienstenSOA

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    De toekomst van serverbeheer. Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging.

    Computable.nl

    Ontdek hoe je de kracht van private cloud kunt ontgrendelen

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Software & Development

    Vibe coding en het lot van de developer

    Cloud & Infrastructuur

    Eurofiber en Open Dutch Fiber slaan handen verder ineen

    EU digitale
    Cloud & Infrastructuur

    Nederland in Europees consortium voor digitale gemeenschapsgoederen

    Software & Development

    Verkeerde configuratie bij Azure leidt tot veel storingen

    Nexperia
    Cloud & Infrastructuur

    Nexperia-topman wilde 40 procent personeel in Europa ontslaan

    Overheid

    VVD: wij willen een ‘AcICT on steroids’

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs