Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Schiphol KLM bagage

KLM schoolt medewerkers in rpa

17 juni 2020 - 09:19ActueelCarrièreKLMUiPath
Suzanne Martens
Suzanne Martens

KLM werkt sinds een tijdje met ‘virtuele medewerkers’, virtuele assistenten die op basis van robotic process automation (rpa) bepaalde (werk)processen automatiseren. Om werknemers van de vliegmaatschappij hiermee te laten samenwerken, volgen zij het Reboot Your Skills-programma van rpa-leverancier UiPath.

Dat vertelt Asher Lake, hoofd automatisering bij het Center of Excellence van KLM, aan RockingRobots, een website over het verhaal tussen mens en robot.

Nu KLM steeds meer rpa binnen de organisatie toepast, is er nood aan werknemers met de benodigde vaardigheden. Daarom laat de vliegvaartmaatschappij zijn medewerkers via het Reboot Your Skills-programma van UiPath scholen in de technologie. Het lesprogramma is gebaseerd op de UiPath Academy en aangepast op de behoeften van KLM.

Het programma is eindigt over acht weken, waarna de collega’s een diploma ontvangen. Zij hebben kennis van welke zaken ze zelf kunnen oplossen met rpa, kunnen zelf een robot bouwen en zijn in staat hun kennis binnen de organisatie te delen.

RPA bij KLM

KLM is al langere tijd bezig met rpa, onder meer via UiPath. Zo zet het de technologie in om de gebruikerservaring van de medewerkers te verbeteren – met als motto: de robot uit de mens halen. Dit houdt in dat handmatige en saaie taken worden geautomatiseerd, waardoor medewerkers meer ‘mens’ worden. Het noemt de robots dan ook ‘virtuele collega’s’, die de naam van een echte KLM-medewerker krijgen.

Tijdens de Amerikaanse gebruikersconferentie van UiPath in het najaar van 2019, gaf Lake een concreet voorbeeld van zo’n virtuele collega. Zo helpt Evert om de verlofaanvragen te onderscheppen, die via een legacy-systeem worden ingevoerd. Op dat moment kon de assistent enkel de aanvragen selecteren. Een andere virtuele collega werd gebouwd om de aanvragen vervolgens goed te keuren.

Meer over

Legacy

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    AchtergrondGovernance & Privacy

    Robot wordt routine in het kantoor

    ActueelInnovatie & Transformatie

    KLM test robot voor onderhoud vliegtuigmotor

    AchtergrondCarrière

    KLM neemt Agile innovatievlucht vanuit India

    OpinieInnovatie & Transformatie

    ‘Proactieve’ softwarerobot verdient onze aandacht

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs