De oem-divisie van Microsoft Nederland komt op 1 november 2007 met het nieuwe programma First Server, Right Server (FSRS). Hierin helpt Microsoft vooral de kleinere resellers met het opzetten van evenementen om zodoende Small Business Server te kunnen gaan verkopen aan het kleinbedrijf in Nederland.
Voorheen stelde Microsoft al marketingmaterialen beschikbaar aan partners, maar het bedrijf merkte dat de dure materialen nauwelijks ingezet werden voor marketingdoeleinden. "Dat moesten we dus anders doen", meent Marcel van Gender, oem-marketingmanager bij Microsoft Nederland. "Daarom gaan we nu niet meer lukraak marketingmaterialen beschikbaar stellen, maar gaan we vooral de kleinere resellers helpen met marketingexecutie. Het FSRS-programma zorgt ervoor dat resellers die misschien maar één, twee of drie medewerkers in dienst hebben door middel van een evenement de loodgieter of de slager uit de buurt kan gaan warm maken voor de aanschaf van Small Business Server (SBS)."
Tijdens een bijeenkomst die Microsoft onlangs hield probeerde het bedrijf een groep partners voor zich te winnen om het kleinbedrijf in het b2b-segment te gaan voorzien van SBS. In de zaal reist echter direct de vraag of dergelijk kleine bedrijven wel zitten te wachten op een server. Van Gender: "Microsoft SBS is nog maar het topje van de ijsberg, maar kleine bedrijven pikken het nog niet op. In Nederland zijn ongeveer 700.000 mkb'ers waarvan er 650.000 één tot tien werkplekken hebben. Die klanten proberen we nu op ons platform te krijgen en zij kunnen het beste bediend worden door vooral onze kleinere partners. Het persoonlijke contact is van grote waarde en wij gaan nu die partner ondersteunen in zijn marketingactiviteit."
Het FSRS-programma bestaat in grote lijn uit het opzetten van een (gezamenlijk) evenement. De partner kan zelf aangeven wanneer in het hele traject hij het heft weer in eigen hand wil nemen. Het evenement wordt uit naam van de partner opgezet en Microsoft kan een spreker regelen. Mocht de partner zelf willen spreken, dan is er de mogelijkheid om sprekers te trainen. Dit gebeurt aanstaande 6 november; in de ochtend is dit voor de commercie, in de middag voor de technici. Microsoft heeft een derde onafhankelijke partij ingeschakeld die de database van de partner gaat bekijken en opschonen en filtert daar de geïnteresseerden voor het evenement uit. Daarna gaat er een ‘event-in-a-box' naar de partner, ongeacht of hij zelf het event opzet of dit door Microsoft laat doen. Microsoft neemt de kosten op zich, de locatie wordt door de partner betaald. Het evenement wordt door Microsoft geregistreerd en op de evenementenkalender op hun website geplaatst. Hierdoor krijgt het evenement extra veel exposure omdat deze kalender door 500.000 mensen per maand wordt bezocht. Voorafgaand aan het evenement kan er nog controle plaatsvinden en achteraf wordt door middel van evaluatieformulieren de respons bekeken. Deze leads worden teruggespeeld naar de partner die dan moet proberen de uiteindelijke deal binnen te halen.
"Het hele FRSR-programma is een soort pilot periode voor ons", zegt Van Gender. "Met een groep van ongeveer vijftig tot zestig partners willen we ongeveer tweeduizend kleinbedrijven gaan benaderen. De reseller gaat de boodschap vertellen waarin wij hem gaan ondersteunen met marketing en het vinden van nieuwe klanten. Zodoende kan hij zich richten op het verkopen of het klantcontact, het evenement doen wij voor hem. Mocht FSRS succesvol zijn, dan rollen wij het naar meer oem-partners uit. Eventueel zouden we het bij andere productlijnen kunnen inzetten. We gaan nieuwe wegen bewandelen, nieuwe business genereren en zoeken daarom partners die hun horizon willen verbreden."