Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Crm: nu zaai- en oogsttijd!

17 juli 2006 - 14:37ChannelGovernance & PrivacyMicrosoft
Redactie Computable
Redactie Computable

Het aura van customer relationship management (crm), althans de systemen daarvoor, is behoorlijk beschadigd de afgelopen jaren. Een van de gevolgen daarvan is dat de penetratie van crm-systemen laag is in vergelijking met bijvoorbeeld systemen voor erp. Maar inmiddels waait er duidelijk een andere wind. De reserves ten aanzien van crm hebben plaatsgemaakt voor een pragmatische houding. Er is weer meer aandacht voor de externe processen en de rol van de klant daarbinnen. Kortom, crm mag weer. En de cijfers bevestigen dit: crm groeit sneller dan andere categorieën bedrijfssoftware! Dat betekent dus dat er voor resellers prima kansen liggen, met name in het mkb. Crm wordt daar immers vrijwel uitsluitend via resellers verkocht, maar is het dan meteen al oogsten?

Zo eenvoudig is het ook weer niet. De kansen zijn er wel degelijk, alleen zien we een aantal zaken waarmee de geïnteresseerde reseller rekening moet houden om ze met succes te kunnen benutten. Allereerst is de klant nu machtiger dan ooit, dankzij zijn sterk verbeterde informatiepositie. Hij kan bijvoorbeeld op internet in een handomdraai zien uit welke resellers er allemaal te kiezen valt. U bent dus ‘uitwisselbaar’, tenzij u zorgt voor onderscheidend vermogen. Gespecialiseerde resellers zijn dan ook aantoonbaar succesvoller. Zowel in omzetgroei als in klanttevredenheid. Voor een voortvarende aanpak richting mkb zijn bovendien pragmatisme en een repetitieve aanpak essentieel. Standaardisatie is hier het trefwoord. Bouw daarom kleine standaardmodules voor specifieke deelmarkten, zodanig dat deze herbruikbaar zijn voor vergelijkbare klanten. Eerst zaaien voor het oogsten, zeg maar.

Is dat allemaal in orde, dan moet een crm-reseller het ook kunnen verkopen. Dat betekent dat hij een helder omlijnde crm-projectdefinitie moet kunnen geven, waarin de toegevoegde waarde tastbaar is. Dat lijkt een open deur, maar dat is het niet. Want uit onze praktijk blijkt dat klantgericht ondernemen toch echt nog wel wat missiewerk vergt.

Er kan dus beslist geoogst worden, maar bezint eer gij begint. Om de kansen te benutten moet een reseller een aantal zaken op orde hebben. Hij zal echt zelf de stap naar standaardisatie moeten nemen. En wie nog twijfelt aan het potentieel van de crm-markt daaraan zou ik willen vragen: heeft ú eigenlijk wel de juiste klantgerichte visie en de juiste sales-, service- en marketingtools om met uw klanten om te gaan? Nou dan!

Tim Wolff
Product Solutions Marketing Manager Microsoft Nederland

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    ISO 42001 veelbelovend als standaard voor verantwoorde ai

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Onderzoek naar omkoping bouw Microsoft-datacenter Wieringermeer  

    AdvertorialGovernance & Privacy

    Impact van NIS2 op fysieke beveiliging

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Digitale soevereiniteit vraagt om herziening van cloudstrategie  

    Rusland, hacker
    ActueelGovernance & Privacy

    AIVD: Rusland steeds agressiever, China bespioneert bedrijven

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    3 alternatieven voor trainen van ai zonder gebruikersdata

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs