Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Innovatief of conservatief?

26 juni 2006 - 09:373 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurIASO Backup Technology
Redactie Computable
Redactie Computable

Willen resellers wel nieuwe business? Of kiest het gros voor platgetreden paden, het comfort van ‘proven technology’? Na 2,5 jaar pionieren met online back-up, ‘back-up over IP/back-up to disk’-oplossingen, kom ik tot de conclusie dat het befaamde product levenscyclus- (plc-)model nog steeds relevant is. Zelfs in een branche die zich voorstaat op technologische vernieuwing.

Het plc-model zegt dat voor ieder nieuw product de eerste klanten bestaan uit een selecte groep innovators. Zij zijn bereid een relatief hoge prijs te betalen en nemen het risico van een nog niet volledig uitontwikkeld product op de koop toe. In deze fase van de marktontwikkeling zijn de marges relatief hoog. Daartegenover staat natuurlijk dat ook aan de leverancierskant de kosten en risico’s hoger zijn. Een nieuw product vraagt meer aandacht dan iets dat al jaren op de markt is. Het biedt aanbieders echter ook kansen om zich te onderscheiden van de grijze massa.

De vervolgfase is die van de early adopters (door velen ‘early adapters’ genoemd). Deze groep klanten rekent erop dat de kinderziektes zo langzamerhand wel zijn opgelost en waardeert de nieuwe technologie omdat zij een actueel bedrijfsprobleem oplost én… omdat het nieuw is. Weer eens wat anders om over te praten op verjaardagen: “Loop jij nog te hannesen met back-up tapes? Wij gebruiken een online back-up dienst, helemaal geautomatiseerd, geen omkijken meer naar.” Zo’n oplossing mag ook een paar centen kosten want een early adopter kan het zich over het algemeen veroorloven om goed te betalen voor een goede oplossing. Ook in deze fase kan er goed verdiend worden door alle betrokkenen. De kosten en risico’s zijn inmiddels lager, omdat de grootste fouten in het product in de eerste fase al boven water zijn gekomen en er inmiddels de nodige ervaring is opgebouwd. Daarna stort ‘de massa’ zich op het nieuwe product, zowel aan klantzijde als bij de leveranciers. De concurrentie neemt toe, met alle gevolgen voor de prijs en daarmee voor de winstgevendheid.

Als je het bovenstaande model loslaat op de veelgehoorde klacht in het resellerkanaal dat er aan producten niet of nauwelijks meer geld verdiend kan worden, dan kun je niet anders dan concluderen dat de meerderheid van het dealerkanaal, en hun klanten, tot diezelfde grijze massa behoort en krijgt wat hem toekomt: een bewezen maar saai product met dunne marges. De innovators en early adopters zijn er met de goede marges vandoor gegaan en investeren die in… Juist ja, weer een nieuwe productinnovatie, waarna de cyclus weer van voren af aan begint.

De moraal van dit verhaal: als u zich wilt onderscheiden van de massa en goede marges wilt verdienen zult u af en toe uw nek moeten uitsteken. Ik kan u diverse voorbeelden geven van succesvolle channel partners die dat gedaan hebben. Misschien iets voor een volgende column…

Rob Verbeek
Managing Director IASO Backup Technology

Meer over

Storage

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs