Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Openstelling ov-data laat op zich wachten

24 september 2018 - 09:12ActueelData & AIACMTLS
Christel Dieleman
Christel Dieleman

Stientje van Veldhoven, staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat (IenW), maakt geen haast met de verplichting van het aanleveren van open ov-data. Dit vertelde zij vorige week tijdens het Algemeen Overleg openbaar vervoer in de Tweede Kamer. Pas begin 2019 wil Van Veldhoven een blik werpen op het kritische rapport van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) over het gebrek aan concurrentie op de markt voor mobiliteitsdiensten.

In het rapport, dat dateert van eind augustus 2018, stelt de Autoriteit dat aanbieders van mobiliteitsdiensten (Mobility as a Service), nu geen toegang dreigen te krijgen tot data die ze nodig hebben voor een concurrerend product. Partijen die mobiliteitsdiensten willen aanbieden zijn nu afhankelijk van het ov-chipkaartsysteem van Trans Link Systems (TLS) en reisproducten en informatie van ov-bedrijven. Van Veldhoven geeft, ondanks kritische vragen van GroenLinks, CDA, D66 en VVD, aan dat ze het voorbarig vindt om nu al het informatiesysteem van de vervoerders en TLS te evalueren. Haar reactie komt pas begin volgend jaar.  

Monopoliepositie TLS

In haar rapport stelt de autoriteit dat de meeste mobiliteitsdienstenaanbieders voor hun dienstverlening afhankelijk zijn van TLS voor toegang tot het ov-chipkaartsysteem. Daarnaast zijn zij afhankelijk van vervoerders voor toegang tot de door hen aangeboden ov-diensten. TLS en vervoerders bieden op vrijwillige basis toegang tot hun diensten. Met de registratie als bedrijvenkaartaanbieder (bka) is het nu wel al mogelijk zakelijke ov-chipkaarten uit te geven en het basisproduct reizen op saldo aan te bieden. ‘Desalniettemin ervaren mobiliteitsdienstenaanbieders in de praktijk diverse knelpunten om effectief te kunnen concurreren met vervoerders op de markt voor mobiliteitsdiensten’, aldus de rapporteurs. De ACM concludeert dat ‘gereguleerde toegang zal bijdragen aan de ontwikkeling van mobiliteit as a service (MaaS)-diensten en zal leiden tot een gelijker speelveld op de markt voor mobiliteitsdiensten tussen vervoerders en andere aanbieders van mobiliteitsdiensten.’

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Translink start toch weer betaalproef OV-kaart

    ActueelOverheid

    Translink, Vodafone en KPN stoppen met OV-chip mobiel

    ActueelData & AI

    DANS maakt 9 kanshebbers Dataprijs bekend

    Eén reactie op “Openstelling ov-data laat op zich wachten”

    1. Hans schreef:
      24 september 2018 om 16:57

      Euh…mobiliteitsdienstenaanbieders? Ik heb een contract (via o.a. NS) met TLS. Zij zorgen ervoor dat mijn OV-chipkaart werkt. Dat is hun business. Wat ze verder doen, daarvoor mogen ze me eerst toestemming vragen. Zeker als zij, ongevraagd, gegevens van en over mij aan derden beschikbaar moeten/gaan stellen.
      Het is toch van de gekke dat straks de AH mijn boodschappengegevens beschikbaar moet stellen aan de Jumbo of de C1000?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs