Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Salesforce

Time Magazine in handen van techmiljardair

17 september 2018 - 09:353 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Cees Visser
Cees Visser

Het roemruchte, bijna honderd jaar oude Time Magazine, nu eigendom van Meredith Corperation, wordt overgenomen door Marc Benioff, een van de vier oprichters van Salesforce. Met de koop is 190 miljoen dollar (ruim 160 miljoen euro) gemoeid.

Het nieuws sloeg om twee redenen in als een bom. Want is de journalistiek het nieuwe speeltje van de superrijken? Immers, in 2017 had Benioffs bedrijf Salesforce een omzet van bijna 8,4 miljard dollar, terwijl hij zelf goed is voor zo’n zes miljard dollar. En: waarom maar liefst 190 miljoen dollar betalen voor een uitgave die net als andere tijdschriften worstelt met voortdurend teruglopende advertentie-inkomsten en oplagecijfers? Een titel bovendien die iemand onder de veertig jaar weinig zal zeggen.

Marc Benioff verklaart dat hij en zijn vrouw Lynne – die ook bij de koop betrokken is – Time op persoonlijke titel kopen en dat de transactie los staat van Salesforce, waarvan hij medeoprichter is (in 1999), maar ook voorzitter en mede-ceo. Ook zullen, aldus de verkopende partij Meredith, de Benioffs niet betrokken zijn bij de dagelijkse operaties of journalistieke beslissingen in Time. Deze verantwoordelijk blijft bij het huidige managementteam.

In een interview met The Wall Street Journal voegt Benioff eraan toen dat hij en zijn vrouw investeren ‘in een bedrijf met een enorme impact op de wereld, een bedrijf dat bovendien een ongelooflijk sterke onderneming is. Dat is wat we zoeken wanneer we als een gezin investeren.’

Steve Jobs

Gefronste wenkbrauwen dus. Want nadat Amazon-oprichter Jeff Bezos de Washington Post in 2013 voor 250 miljoen dollar kocht, komt het Amerikaanse tijdschrift Time nu ook in handen van een techgigant. We hadden al Laurene Powell-Jobs, de weduwe van Steve Jobs, die een meerderheidsbelang nam in het tijdschrift The Atlantic, en Los Angeles Times, dat begin dit jaar onder de hoede kwam van Patrick Soon-Shiong, die zijn fortuin vergaarde in de biotech.

Ook CNN-journalist Laurie Segall verbaast zich over de ontwikkelingen rond leiders uit de techwereld die ‘een groeiende interesse hebben in het beschermen van de fundamenten van onze samenleving, die steeds vaker worden aangevallen’. Volgens haar is het investeren in mediabedrijven een manier op het imago op te poetsen van zowel de persoon in kwestie als het techbedrijf waarvoor ze staan.

Nu verdient Benioff vooralsnog het voordeel van de twijfel. Zo hebben hij en zijn vrouw Lynne meer dan 250 miljoen dollar gedoneerd aan kinderziekenhuizen; Marc is zelfs mede-eigenaar van het UCSF Benioff Kinderziekenhuis. Bovendien gaat een procent van de omzet van Salesforce naar mvo-projecten.  

Over dertig dagen gaan we het zien, want dan, is de verwachting, wordt de verkoop van Time aan Marc en Lynne Benioff afgerond.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs