Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Traditionele inkomsten isp’s verdwijnen

22 maart 2000 - 23:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

Aanbieders van Internet-toegang moeten serieus rekening houden met dalende inkomsten. De vergoedingen waar ondernemingen als World Online, Zonnet en Freeler op drijven, komen van telecombedrijven in ruil voor het genereren van telefoontikken. Deze inkomstenstroom is echter onzeker.

Op het congres Internet Service Provision 2000 kwam naar voren dat telecommunicatie-aanbieders niet verplicht zijn isp’s uit hun ruif te laten mee eten. Verder is niet ondenkbaar dat de huidige aanbrengpremies omlaag gaan onder druk van regelgevende autoriteiten.
Kevin Boudreau, directeur West-Europa Pyramid Research, concludeerde dat dit inkomstenpatroon zo uit elkaar kan vallen. De slag om de gunst van de Internet-gebruiker wordt steeds feller. Na gratis Internet-toegang vallen straks ook lokale telefoontikken weg, zodat er nagenoeg niets overblijft voorkickback-vergoedingen. Aan snelle Internet-toegang valt nog wel te verdienen, maar deze breedbanddiensten vergen omvangrijke investeringen. Online reclame en elektronische handel bieden ook enige compensatie voor de wegvallende inkomsten.
Echt veel stellen deze inkomstenbronnen nog niet voor. Bij World Online bedroeg de omzet uitmerchandising en e-handel vorig jaar elf miljoen gulden – 9 procent van de totale omzet. Reclame leverde 3,5 miljoen gulden op, 3 procent van de omzet. Gelukkig brengt de aandelenmarkt uitkomst. Andreas Schmidt, topman AOL Europe, benadrukte dat. Ook bestaat er een overvloed aan risicokapitaal.
Schmidt ziet de markt vooronline reclame dit jaar meer dan verdubbelen. In 1999 is in Europa voor zo’n tweehonderd miljoen dollar aan webadvertenties verkocht. Voor dit jaar is vierhonderd miljoen geraamd, in 2001 achthonderd miljoen, en voor 2002 1,2 miljard. Voor e-handel liggen deze bedragen op vierhonderd miljoen, achthonderd miljoen, 1600 miljoen en 3200 miljoen.
Diverse sprekers vrezen dat Internet steeds trager wordt, zeker als volgend jaar de helft van alle websitesstreaming media bevat. Kenners menen dan ook dat isp’s steeds meer moeten investeren in bandbreedte. Door de enorme capaciteit wordt het gebruik van breedband wel steeds goedkoper.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst.

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    AI in softwaretesten: tussen belofte e...

    De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) wekte hoge verwachtingen in de wereld van softwaretesten. Zelflerende testsuites, automatisch gegenereerde testgevallen en...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Innovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Prinsesjesdag

    Innovatie & Transformatie

    Aspire11 lanceert miljoenenfonds voor groeibedrijven; ook Nederland in beeld

    Overheid

    Defensie wil naar een betere commandovoering

    Fred Streefland
    Innovatie & Transformatie

    Cyber Resilience: de randvoorwaarde voor elke business

    Data & AI

    Intelligentie op de plek waar het ontstaat

    Data & AI

    Kort: 100 miljoen voor Nederlandse ai, down under investeert ook (en meer)

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs