Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Proberen eenvoudiger dan voorspellen

20 maart 2012 - 13:453 minuten leestijdAdvertorialGovernance & Privacy
Redactie Computable
Redactie Computable

Herken je dit; lang denken en analyseren, uitwerken op papier, nog meer denken, weer analyseren, project opstarten, PID's schrijven en business cases uitwerken op basis van aannames, proberen 'het' op de projectkalender te krijgen. Voordat we concreet met de implementatie van ons idee aan de slag gaan zijn we vaak maanden verder. Mooie analyses, risico’s zijn keurig in kaart gebracht en tegenmaatregelen zijn gedefinieerd. Tja, of het echt zo gaat gebeuren is maar de vraag, we voorspellen alles wat kan gebeuren, gebaseerd op aannames. Het resultaat? Het project loopt het toch anders of erger nog we komen er achter dat het niet gaat werken. Waarom starten we niet met gewoon 'proberen'?

Eigen ervaring

In het kader van de organisatieverandering bij Trivento (zie column van Gert Oortgiesen van een aantal weken geleden Wintzen 2.0) hebben wij deze handschoen opgepakt. Een aantal collegae hadden al veel langer het gevoel dat het anders kan, maar vooral anders moet. Al snel ontstonden er beelden van een intensieve week, samen met alle stakeholders in een hok of zelfs op een berg in Italië, werken naar een concreet, tastbaar en toetsbaar resultaat. In korte tijd hebben we een innovatie-team opgezet om de beelden verder handen en voeten te geven.

De passie van ons als individuen, is wat ons bindt. Maar wel met allemaal ons eigen specialisme. Allemaal geïnspireerd door de Lean Startup gedachte, van Eric Ries. is dit ook ons vertrekpunt geworden.

Na een aantal zolderkamersessies, waar we op hoofdlijnen onze propositie hebben uitgewerkt, zijn we gewoon "onze" week gaan doen. Belangrijkste doelstelling: een uitgewerkte aanpak, toetsen op business waarde en ook een website in de lucht brengen. Die doelstellingen zijn gehaald. Met veel inspiratie, creativiteit en fun! Oh ja en we hebben contact gezocht met onze potentiële doelgroep! Gewoon vragen: "wat vindt je ervan?"

Appels met peren vergelijken

Van idee naar werkende software in een week, vraagt om een andere aanpak. Het vertrekpunt was een alternatief neer te zetten voor de klassiek project aanpak en ja zelfs ook voor Agile/Scrum aanpak.
Daarbij zijn wij overtuigd van het volledig denken en doen vanuit het klant/gebruikers perspectief. Methoden als User Centered Design, Service Design Thinking, Business Model Generation, creativiteitstechnieken en zoals gezegd de Lean Start Up gedachte lopen als rode draad door de aanpak heen.

Wat we met elkaar opleveren tijdens zo'n intensieve week is te vergelijken met wat we traditioneel aan "deliverables" kennen, echter ook weer helemaal niet. Uiteindelijk hebben we hier toch een poging tot gedaan, vooral om herkenbaarheid en inzicht te geven richting onze doelgroep. Je hebt immers wel wat uit te leggen als je roept dat je iets kan realiseren in een week, waar in het verleden (nog steeds overigens) maanden over gedaan werd.

Wij gaan het gewoon doen……

Inmiddels zijn we, de initiatiefnemers van het Experience Lap, een zelfstandige Wintzen-cel binnen Trivento. Onze passie, gezamenlijke overtuiging en connectie delen we nu met onze eerste klanten. We zijn het gewoon gaan doen. Ook proberen? Connect!

Hugo Bakkenist – Trivento Check!

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Meer lezen

    AchtergrondSecurity & Awareness

    Dit gaat NIS2 jouw bedrijf aan tijd en geld kosten

    compliance
    OpinieGovernance & Privacy

    Waarom Dora- en NIS2-compliance beginnen met assetmanagement

    grens België - Nederland
    ActueelData & AI

    Ai in de Benelux: veel strategie, weinig uitvoering

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs