Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Marktplaats.nl benut met SAS markt- en klantkennis

20 januari 2012 - 13:456 minuten leestijdAchtergrondData & AIMarktplaats.nlSAS
externe partij
externe partij

Vanaf 1999 is Marktplaats uitgegroeid tot de populairste NL website voor online handel. Marktplaats.nl biedt klanten steeds 'meer keuze, meer voordeel'. Hiertoe steunt de site op gedegen datamanagement en toegankelijke analyses en prognoses van het van het koop- en verkoopgedrag van maandelijks zes miljoen bezoekers. SAS helpt met het inzichtelijk krijgen van behoeften en optimaal benaderen van de klanten (targeting).

Marktplaats.nl is de advertentie-site voor het lokaal, regionaal en nationaal kopen en verkopen van goederen en aanbieden van diensten in Nederland en behoort al jaren tot de populairste sites van Nederland. Marktplaats.nl brengt vraag en aanbod bij elkaar, specifiek voor bepaalde categorieën. Per dag worden ruim driehonderdduizend nieuwe advertenties op de site geplaatst. Het tweedehandse en nieuwe aanbod van en voor particuliere en zakelijke gebruikers is groot en gevarieerd: van kleding en verzamelobjecten tot auto's en diensten. En dit loont: de advertentiesite ontvangt maandelijks ruim zes miljoen unieke bezoekers. Marktplaats.nl is sinds november 2004 onderdeel van eBay en gevestigd in Amsterdam.

In 1999 was Marktplaats.nl één van de eerste websites in Nederland die zich volledig richtte op rubrieksadvertenties. Het platform groeide uit tot de populairste Nederlandse website voor online handel. Als koploper biedt Marktplaats.nl klanten steeds 'meer keuze, meer voordeel, meer Marktplaats'. Hiertoe steunt de site op gedegen datamanagement en toegankelijke analyses en prognoses van het koop- en verkoopgedrag van de zes miljoen bezoekers maandelijks. ; SAS helpt met het inzichtelijk krijgen en benaderen van onze klanten (targeting). Dit helpt om klantgericht te zijn en klanten optimaal te bedienen', zegt Natasha Zharinova, senior manager strategy and financial planning & analysis bij Marktplaats.nl

Mensen kiezen voor Marktplaats.nl vanwege het laagdrempelige karakter: iedereen kan adverteren in de 36 productgroepen (rubrieken). De bezoekers zijn allang niet meer alleen op zoek naar tweedehands producten, maar vinden er ook nieuwe producten, auto's en woningen. De verbindende functie en het drukke verkeer maken de site ook aantrekkelijk voor aanbieders van diensten. 'De bezoekers bepalen het succes van Marktplaats.nl. Onze relaties met hen zijn gebaseerd op wat we elkaar wederzijds te bieden hebben.'

Diepgaand inzicht in handel en klantgedrag

Het schijnbaar eenvoudige gebruik van de site leunt op geavanceerde monitoring en analyses van het surf-, oriëntatie-, aankoop en verkoopgedrag van bezoekers. Via targeting benut Marktplaats.nl de verzamelde gegevens zodat bezoekers een optimaal passend aanbod van hen ontvangen. Deze kerncompetenties helpen om de juiste persoon de juiste aanbiedingen te sturen, op het juiste moment en in het juiste 'umfeld', ook via mobiel en via social media zoals Facebook. 'Met SAS ontsluiten we enorme hoeveelheden gestructureerde en ongestructureerde data zowel vanuit interne als externe omgevingen voor statische analyses, rapportages en om voorspellingen te doen (forecasting). Zo verkrijgen we diepgaand inzicht in de handel en het klantgedrag. Doordat we wel twee tot drie lagen de diepte in kunnen gaan, zijn we in staat om het gedrag van onze bezoekers ook daadwerkelijk beter te begrijpen en hierop in te spelen. We kijken naar patronen van zowel koop- als verkoopgedrag. Klanten die bijvoorbeeld zoeken in categorieën waarin kinder-kleding wordt verkocht, groeperen wij in het segment 'ouders'. Op basis van de kledingmaten waarin zij zoeken of bij positiekleding, stellen wij de leeftijd van hun kind vast. Met deze informatie in de hand sturen wij hen als zij er prijs op stellen, regelmatig passende aanbiedingen.'

'Dit doen we vanaf de zwangerschap totdat hun kind vijf is. Wij bieden eerst handige babyproducten aan, vervolgens weer de mogelijkheid tot het verkopen van deze producten en dan weer een overzicht van kinderkleding die te koop is in de volgende maat van hun kind. Hierop in te spelen helpt om de klanttevredenheid te verbeteren. De inzichten helpen ons ook om de richting van onze groeiambities verder te bepalen en om te innoveren in het optimaal bedienen van onze klanten en adverteerders.'

'We zijn nauwelijks tijd kwijt aan het verzamelen van gegevens en kunnen ons concentreren op het benutten van waardevolle inzichten en klantgegevens.'

Bedrijfsbreed een eenduidige kijk

'Uniek aan SAS is het vermogen om informatie uit enorme hoeveelheden gegevens en databronnen toegankelijk en bruikbaar te maken. We zijn nauwelijks tijd kwijt aan het verzamelen van gegevens en kunnen ons concentreren op het benutten van waardevolle inzichten en klantgegevens. Met minimale inspanningen beschikken we over grafisch weergegeven rapportages en antwoord op ad hoc vragen en specifieke 'wat gebeurt er als' vragen', zegt Zharinova. 'Rapporten zijn voor verschillende afdelingen meteen en gemakkelijk te gebruiken in elk gewenst formaat zoals PowerPoint, Excel of Word. Ze kunnen ook snel en gemakkelijk verspreid worden. Daardoor is er bedrijfsbreed een eenduidige kijk op de werkelijkheid en worden beslissingen genomen op basis van feiten.'

Marktplaats.nl kan de inkomstenstromen met SAS tot in detail voorspellen en meteen inspelen op trendbreuken. 'We weten in te schatten hoe zaken als het tijdstip en de dag waarop transacties plaatsvinden, schoolvakanties, vrije dagen en weersomstandigheden de handel beïnvloeden. Een groot voordeel is de mogelijkheid om databronnen te herleiden. Als iets niet volgens verwachting verloopt, kunnen we diep in de data duiken om tot in detail uit te zoeken waardoor dit komt.'

Bezoekerservaring op maat

Dankzij onder andere de continue inspanningen om de bezoekerservaring te optimaliseren, loopt Marktplaats.nl al twaalf jaar voorop in een competitieve industrie die zich razendsnel ontwikkelt. 'Deze voorsprong danken we aan onze kennnis van markt en van bezoeker en aan het consequent vasthouden van het uitgangspunt dat alles altijd beter kan. We gebruiken de analytische kracht van SAS om complexe vragen te onderzoeken die de basis vormen voor segmentatie, customer life cycle programma's en het aanscherpen van marketingcampagnes. Ook kunnen we vooraf beter de effecten inschatten op veranderingen op de site en nieuwe producten en diensten volgen.'

Waar Marktplaats.nl voorheen altijd voor elke bezoeker er hetzelfde uitzag, biedt de site steeds meer bezoekerservaringen op maat. 'Kunnen zorgen dat bezoekers direct de informatie en producten aangereikt krijgen waarvoor ze komen, is voor ons de ultieme uitdaging. Dankzij SAS hebben we inzicht in klantgegevens en in de handel en zijn we in staat om verbanden te zien die ons helpen op het juiste tijdstip, naar specifieke doelgroepen acties te nemen die bijdragen aan een positieve klantervaring.'

Meer over

Business IntelligenceSAS-software

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Samenwerken
    ActueelData & AI

    Marktplaats.nl verbetert klantervaring met SAS

    Computable.nl
    ActueelData & AI

    SAS verbetert klantervaring voor Bol.com

    Cloud computing
    ActueelCloud & Infrastructuur

    SAS ziet omzet met 12 procent stijgen

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs