Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Dell wil groeien op de Europese consumentenmarkt

29 april 2004 - 10:463 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurDell
Redactie Computable/Emerce
Redactie Computable/Emerce

Dell wil ook zijn positie op de Europese consumentenmarkt gaan versterken. Dat maakte het bedrijf duidelijk op een tweedaagse conferentie in New York. In Amerika is de naam van Dell als consumentenmerk wel al gevestigd. Dell haalt nu nog altijd 80 procent van de omzet uit de zakelijke markt.

Nederland is na het voor Dell veel belangrijkere China het land waar de onderneming op dit moment het hardste groeit. Ons land wordt steeds belangrijker voor Dell. Op jaarbasis groeit het bedrijf in ons land momenteel zo’n 3,7 procent. Op kwartaalbasis zelfs 5,7 procent. In Europa is Dell met een gemiddelde groei van 13 procent de nummer twee op de zakelijke markt.

Met name op de Europese consumentenmarkt heeft Dell nog een inhaalslag te maken. “Uiteindelijk wil het net zo’n sterke positie krijgen op de Europese consumentenmarkt als het nu heeft op de Amerikaanse”, zegt Kevin Liebert, in Europa verantwoordelijk voor de marketing van Dell-producten.

Dell is in Amerika veel meer een consumentenmerk. “In Amerika adverteert  Dell veel op televisie. Wij richten ons daarbij vooral op studenten. En dat is een strategie die goed voor ons uitpakt.”

De groei van het aantal bestellingen wordt in belangrijke mate gedragen door Nederland en de Scandinavische landen. Voor een deel komt dat door de hoge breedbandpenetratie in landen zoals Nederland en Zweden. Breedband vraagt om zwaarder uitgeruste en snellere computers. Anderzijds komt het omdat steeds minder mensen moeite hebben om hun creditcardgegevens achter te laten.

Overigens weet Dell niet precies hoeveel consumenten hun computers bestellen via internet. Dat komt omdat het bedrijf geen onderscheid maakt tussen consumenten en kleinere bedrijven. Hierdoor is het moeilijk voor Dell om te achterhalen hoeveel consumenten hun computer via Dell hebben besteld.

Michael Dell, ook aanwezig op de tweedaagse conferentie en het boegbeeld van het Amerikaanse computerbedrijf, toonde zich optimistisch over de toename van de bestedingen aan technologie door bedrijven. “ We merken echt dat de bestedingen weer toenemen. Om een voorbeeld te geven: in het Verenigd Koninkrijk namen de bestedingen met maar liefst 36 procent toe in het eerste kwartaal.”

De ceo sprak ook de verwachting uit dat Dell zich binnenkort marktleider mag noemen op de servermarkt. Ook op de printermarkt ziet Dell nog volop mogelijkheden. Binnen drie tot vijf jaar moet Dell op die markt een dominante positie hebben. Daarvoor is het bedrijf bereid enkele jaren verlies te lijden op die activiteit.

Dell maakt de printers niet zelf, maar laat dat door gespecialiseerde bedrijven (Lexmark). In de toekomst zullen ook andere fabrikanten dat gaan doen. En uiteindelijk sluit het bedrijf niet uit dat het ook zelf printers gaat maken. Maar eerst moet er een grote installed base zijn.

Eerder deze week concludeerde de Amerikaanse krant USA Today dat Dell sinds het zich op de markt voor printers begaf, de markt niet heeft kunnen veranderen. De prijzen van inktcartrigdges zijn weliswaar omlaag gegaan, maar dat is gebeurd ondanks Dell, merkt analist Stephen Baker van NPD Group in de krant.

Het Texaanse bedrijf doet de kritiek af door te zeggen dat Dell nooit heeft gezegd dat de printerbusiness meteen zou veranderen als het zich op dat terrein zou begeven. “Als je je op de printermarkt begeeft moet je een lange adem hebben. Maar je zal zien dat uiteindelijk ook die markt op zijn kop zal worden gezet”, zegt Michael Dell.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Dell-printers richten geen slachting aan

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Dell kiest Lexmark als printerpartner

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Omzet en nettowinst Dell stijgen pijlsnel

    Eén reactie op “Dell wil groeien op de Europese consumentenmarkt”

    1. amj2001 schreef:
      29 april 2004 om 16:23

      dat IS prachtig, maar waar ze verder moeten “groeien” is op te geven WAT VOOR COMPONENTEN ER IN ZO’N BAK ZITTEN….

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs