Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Help, het is crisis

28 augustus 2009 - 15:064 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie

Eens in de zoveel tijd is het opeens crisis. Het ene moment groeien de bomen in de hemel en het andere moment staan we met zijn allen tot onze kin in de woestijn en geen boom meer te bekennen. Over hoe het zover heeft kunnen komen, is al heel veel geschreven en zal nog heel veel over geschreven worden, maar hoe we er weer uitkomen is volgens mij veel interessanter.

Het antwoord op wantrouwen is vertrouwen en vertrouwen krijg je door kennis. Als een bank weet dat een andere bank geen gevaarlijke hypotheken meer op de balans heeft staan, is dat een eerste stap op weg naar vertrouwen. Als consumenten banken weer vertrouwen dan brengen ze hun spaargeld weer netjes naar de bank in plaats van het in een oude sok op zolder te stoppen en als de banken de consument weer vertrouwen, krijgt deze weer een hypotheek of lening. Geld moet namelijk rollen. Vooral de ict-branche in. Deels is dat uiteraard eigenbelang, maar aan de andere kant denk ik werkelijk dat veel bedrijven geholpen zouden zijn met betere ict-oplossingen en dat een deel van de crisis daarmee op te lossen is.

De redenatie is dat als vertrouwen een deel van de oplossing is voor deze crisis en dat vertrouwen is weer voor een groot deel gebaseerd op kennis. Kennis op zijn beurt is weer te vertalen naar informatie en informatie is het domein van de ict. Zo kan geld geïnvesteerd in ict-bedrijven helpen aan betere informatie en daarmee aan een betere overlevingsstrategie.

Systemen zijn nu vaak niet of alleen zeer beperkt gekoppeld, dat maakt het krijgen van overzicht over de stand van zaken van een bedrijf vaak een lastige en tijdrovende bezigheid. En als het overzicht ontbreekt en buiten staan alle seinen op rood in de economie, dan is niets eenvoudiger voor een ceo om ook maar hard op de rem te trappen net als iedereen om hem heen. Vaak te hard en soms volkomen overbodig. Betere informatie, en dan met name betere informatie over hoe de processen er in een organisatie voorstaan, kan een concurrentievoordeel opleveren dat zeker in een crisis het verschil kan maken tussen remmen of juist gas geven.

Veel informatiesystemen geven wel inzicht in statische informatie, maar vaak ontbreekt de dynamische informatie over het proces en juist die informatie is essentieel om een organisatie door de storm te sturen. Hoe staat een proces ervoor, waar moet worden ingegrepen, de zogenaamde operationele sturing. Wat verder belangrijker dan ooit is, is het kunnen aanpassen van een organisatie aan de veranderende omstandigheden. In de huidige crisis is wendbaarheid van levensbelang geworden om te kunnen overleven. Als de omzet in een bepaald segment opeens helemaal wegvalt, is het belangrijk om snel de bakens te kunnen verzetten naar nieuwe producten of diensten in andere markten. Ook hier speelt een flexibel informatiesysteem een grote rol, cruciaal zijn hierbij de businessprocessen en de aanpasbaarheid daarvan. Klassieke informatiesystemen waarbij het aanpassen van één business rule of stap in het proces een paar maanden duurt, zijn niet de systemen waarmee je snel en wendbaar de crisis omzeilt. Beter is het om de business rules en de processen uit de achterliggende systemen te verwijderen en als een laag bovenop de systemen te implementeren. Hiermee slaat een organisatie drie vliegen in één klap, de processen en regels worden veel transparanter en makkelijker aanpasbaar, verder is het totale end-to-end-proces ook echt een geïntegreerd proces over meerdere systemen heen met een minimale handmatige inspanning en als laatste is de informatie over het proces er veel makkelijker uit te halen, zonder dat informatie van verschillende bronsystemen geaggregeerd behoeft te worden.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Besparingen houden winst ICT-sector op peil

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kabinet maakt ondernemen aantrekkelijker

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs