Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Vacaturefraude neemt snel toe

30 januari 2024 - 16:31ActueelSecurity & AwarenessFraudehelpdesk
Alfred Monterie
Alfred Monterie

De Fraudehelpdesk meldt een forse stijging in het aantal financieel gedupeerden van online-fraude. Vooral vacaturefraude neemt hand over hand toe. De financiële schade was vorig jaar bijna 200 keer zo hoog als in 2022. 

Veel fraude loopt via werk-aanbiedingen met ingewikkelde constructies. De gedupeerde ‘thuiswerkers’ worden verleid tot het doen van ‘investeringen’; een kwestie van pure misleiding. Ook worden ze uitgenodigd om op een phishing-link te klikken die toegang geeft tot hun bankrekening.

Het aantal valse sms’jes nam in 2023 met 260 procent toe vergeleken met het jaar daarvoor. De meeste meldingen betroffen hulpvraag-fraude. Iemand die doet alsof hij een familielid is, stuurt een ‘appje’ waarin  om geld wordt gevraagd. Momenteel wordt die poging tot fraude vaak voorafgegaan door een sms met het verzoek zélf een WhatsApp-bericht te sturen naar een bepaald nummer. 

Ook ontving de Fraudehelpdesk veel meldingen van phishing-sms’jes die van een bank leken te komen.  Verder kwamen nogal wat valse betaalverzoeken binnen van zogenaamd de Belastingdienst en het CJIB. Afpersing via sms kwam eveneens regelmatig voor.

44,5 miljoen schade

In het callcenter ontving de Fraudehelpdesk in 2023 ruim 57.000 fraudemeldingen. Via de geautomatiseerde valse-e-mailcheck kwamen daarnaast meer dan 560.000 verdachte e-mails binnen, een stijging van 35% ten opzichte van een jaar eerder. In totaal werd in 2023 voor 44,5 miljoen euro aan schade gemeld.

In totaal kwamen ruim 15.636 meldingen binnen van mensen die per sms werden benaderd. Van hen meldden 118 ook financiële schade. Het totale schadebedrag hiervan bedroeg gemiddeld ruim zesduizend euro per persoon. Daarbij moet opgemerkt worden dat phishing niet altijd direct resulteert in financiële schade. De dreiging zit daarbij in het afstaan van persoonlijke gegevens.

Meer over

Cybercrime

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    GenAI: Veiligheidsrisico of wapen tegen dreiging?

    Wat AI betekent voor jouw securityaanpak? Alles over de risico’s en strategieën om GenAI verantwoord in te zetten.

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: TU/e lanceert nieuw high-tech-onderzoeksinstituut, veel minder cyberincidenten in Nederland (en meer)

    ActueelOverheid

    KPN en Thales bouwen soevereine cloud voor Defensie

    ActueelSoftware & Development

    Kort: Elastique op Sri Lankaans avontuur, Panasonic helpt The AA, Main koopt Carwise-duo (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Kan ai einde maken aan tekort aan vaardigheden in soc?

    ActueelOverheid

    Vertraging bij implementatie NIS2 loopt enorm op

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs