Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Applicaties bouwen met herbruikbare componenten

17 april 1997 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Correspondent
Correspondent

Het in Bilthoven gevestigde Supernova, dat gespecialiseerd is in ontwikkelomgevingen, heeft Supernova/Visual Concepts aangekondigd. Een nieuwe technologie voor het visualiseren en afleveren van software-applicaties. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een op componenten gebaseerde architectuur.

Visual Concepts stelt ontwikkelaars in staat applicaties te bouwen van gebruiksklare componenten. Met dit nieuwe product kan worden voortgeborduurd op bestaande computercode en standaard componenten die toegeleverd worden door derden of binnenshuis zijn ontwikkeld. Het uiteindelijke doel van dit concept is het hergebruik van elk type bestaande code of data. De gebruiker krijgt daarbij de absolute vrijheid niet alleen hardware, infrastructuren, besturingssystemen en databases te kiezen, maar ook ontwikkeltools en middleware.
De Nederlandse topman van Supernova, Jossi Gil, heeft dit tijdens de ‘Emerging Technologies Conference ’97’ in Cannes aangekondigd. Visual Concepts is het antwoord van zijn onderneming op de opkomst van de platform-onafhankelijke programmeertaal Java. Gebruikers kunnen Java-componenten gebruiken, dan wel zelf Java-code schrijven en met Visual Concepts schrijven.
Jossi Gil: "Wie met Supernova/Visual Concepts werkt, is niet verplicht alleen Supernova-bouwstenen te gebruiken. Je kunt ook verder werken aan software die met andere ’tools’ zijn geschreven, zoals Uniface. Die applicaties zijn gewoon mee te nemen. Het wordt mogelijk nieuwe programmatuur te bouwen zonder alles wat je hebt onmiddellijk af te schrijven."

Investering

Volgens Gil is het grootste probleem dat de technologie voortdurend verandert. Bestaande technieken raken verouderd, waardoor investeringen in die technieken weggegooid geld dreigt te worden. "De meeste fabrikanten van een nieuwe ontwikkeltool zeggen: Hier zijn we. Gebruik ons maar want we zijn beter." Supernova hanteert een andere filosofie. "Wij zeggen: Je kunt ons gebruiken. We denken ook dat we heel goed zijn. Maar we verplichten je niet alleen maar Supernova-tools te gebruiken." Gil benadrukt dat elke ’tool’ zijn plussen en minnen heeft. Elke applicatie heeft dan ook sterke en zwakke punten. Visual Concepts maakt het mogelijk overal de voordelen van te gebruiken.
Visual Concepts is ook een platform waarin de gebruiker gebruiksklare bibliotheken van componenten kan integreren. Die kunnen afkomstig zijn van fabrikanten die zijn gespecialiseerd in bepaalde marktsectoren, zoals financiële dienstverlening en verzekeringen, of transport en logistiek. Hierdoor kan goedkope, maar vrij inflexibele standaard software worden gecombineerd met dure maatwerk-oplossingen.

Naar de top

Supernova, vroeger bekend als Four Seasons Software, haalde vorig jaar een omzet van 10 miljoen dollar. Dat is meer dan 40 procent meer dan in 1995, toen de omzet ongeveer 7 miljoen dollar bedroeg.
Een aantal investeringsfondsen onder leiding van het Nederlandse Gilde Investment heeft vorig jaar 5 miljoen dollar in het Bilthovense softwarebedrijf gestoken. Deze injectie met vers risicokapitaal was nodig om de internationale expansie te versnellen. Met name in de Verenigde Staten is de marketing op een hoger peil gebracht. Supernova had in de ogen van deze investeerders een heel aardig product, maar het bedrijf was vrij onbekend.
Met het vinden van de juiste partners op verre markten en verbetering van de marketing proberen de beide grote investeerders Supernova te brengen naar een plaats in de top 100 van softwarebedrijven. Gilde probeert met Supernova het succes dat ze had met Uniface te herhalen. In 1986 nam Gilde een belang in dit van oorsprong Nederlandse bedrijf. In 1994 werd Uniface voor 350 miljoen dollar verkocht aan het Amerikaanse Compuware.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs