Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Night Live Operation in het Polaris-gebouw van LVNL in december 2024 (foto: LVNL).

Mijlpaal LVNL: live vliegverkeer afgehandeld vanuit nieuwe radarzaal

02 januari 2025 - 18:104 minuten leestijdActueelInnovatie & TransformatieLVNL
Rik Sanders
Rik Sanders

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft recent voor het eerst twintig vliegtuigen van en naar luchthaven Schiphol begeleid vanuit de nieuwe radarzaal in het Polarisgebouw op Schiphol-Oost. Met deze operatie zet LVNL een belangrijke stap naar de volledige ingebruikname van een nieuw luchtverkeersleidingssysteem, volgens planning tussen eind 2026 en 2028.

Het huidige luchtverkeersleidingssysteem Amsterdam Advanced Air traffic control system (AAA) is ruim vijfentwintig jaar oud, veilig en betrouwbaar, maar het nadert het einde van de gebruiksduur. AAA is een eigen, door LVNL beheerd systeem, gebaseerd op een Unix gebaseerd platform en gericht op realtime dataverwerking.

Het nieuwe hoofdsysteem iTEC-based Centre Automation System (iCAS) betreft een Linux gebaseerd systeem met standaard interfaces met andere applicaties. Dit systeem gaat ervoor zorgen dat vliegroutes geoptimaliseerd worden, wat leidt tot lager brandstofgebruik, lagere CO₂-uitstoot en een efficiëntere reis voor passagiers, verwacht LVNL. Bovendien sluit de organisatie met het nieuwe luchtverkeersleidingssysteem aan bij de ontwikkelingen van de Europese wet- en regelgeving voor een Single European Sky. 

Night Live Operation

LVNL ontwikkelt het iCAS-systeem in samenwerking met het Duitse DFS Aviation Services en de de Spaanse leverancier Indra. Ook wordt samengewerkt met luchtverkeersleidingsorganisaties uit andere landen. Dit doet de verkeersleiding om gezamenlijk vliegroutes te kunnen verbeteren en om de kosten voor ontwikkeling te delen. De komende jaren staan in het teken van de verdere ontwikkeling, het testen en de uitbreiding van het systeem voordat het geïmplementeerd wordt.

In de nacht van 16 op 17 december 2024 zijn er voor het eerst twintig vliegtuigen van en naar luchthaven Schiphol begeleid vanuit de nieuwe radarzaal in het Polarisgebouw op Schiphol-Oost. Voor deze zogeheten Night Live Operation is het verkeersleidingssysteem Phoenix gebruikt, het backup-systeem van het toekomstige hoofdsysteem iCAS. Dit Phoenix-verkeersleidingssysteem is een product van het Duitse DFS. LVNL heeft Phoenix samen met de leverancier verder ontwikkeld. 

Complex stukje luchtruim

Volgens Mark van Knippenberg, directeur Operations van LVNL, is de invoering van een nieuw luchtverkeersleidingssysteem in een van de meest complexe stukjes luchtruim van Europa niet eenvoudig. ‘We moeten bovendien het systeem vervangen terwijl het dagelijkse werk van de luchtverkeersleiders gewoon doorgaat. Alsof je de cockpit aan het verbouwen bent tijdens de vlucht. Een belangrijke mijlpaal in de ontwikkeling is het daadwerkelijk veilig begeleiden van vliegtuigen vanuit onze nieuwe radarzaal; een stap die we nu succesvol hebben gezet.’

In Nederland vinden veel verschillende vliegbewegingen plaats, zowel civiel als militair, in een relatief klein luchtruim. Ook de situatie in de lucht rondom Schiphol is met veelvuldig wisselende start- en landingsbanen complex en onvergelijkbaar met andere luchthavens. Dat zorgt ervoor dat het nieuwe systeem geconfigureerd moet worden voor de Nederlandse situatie. Om het systeem te laten aansluiten op het hoge veiligheidsniveau dat LVNL en de luchtruimgebruikers nastreven, moet nog veel werk verzet worden. Daarnaast dient het systeem gevalideerd en getest te worden voordat alle luchtverkeersleiders hun training krijgen om er veilig mee te werken.

Resultaten en planning

iCas loopt al vanaf 2016; inmiddels zijn de kosten begroot op bijna tweehonderdtien miljoen euro. Het vroegere Bureau ICT-Toetsing (BIT, opgegaan in AcICT) was een paar jaar terug kritisch op het project: het noemde de hoge complexiteit van het te ontwikkelen systeem en de kwaliteit van de ontwikkeling bij leverancier Indra zorgenkindjes. De afgelopen jaren is hard gewerkt aan ontwikkeling van hardware en de bouw en het testen van software voor het nieuwe systeem, stelt LVNL. Zo is er een datacenter gerealiseerd waar alle noodzakelijke hardware staat die het onder andere mogelijk maakt verschillende (internationale) systemen aan elkaar te koppelen. Er is een compleet nieuwe operationele zaal gebouwd met werkplekken voor de luchtverkeersleiders in het nieuwe gebouw Polaris. In de huidige planning gaat LVNL uit van een volledige ingebruikname tussen eind 2026 en 2028, na een paar jaar vertraging.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Handelsoorlog zet druk op technologiesector, maar biedt ook kansen

    OpinieSoftware & Development

    Softwareontwikkeling: tijdperk van óf kopen óf bouwen is voorbij

    AchtergrondData & AI

    Sam Altman (OpenAI): ‘Just do it: bedrijven moeten ai nu omarmen’

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Stem nu voor de Computable Awards 2025!

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Apple bepaald geen voorloper met ai

    ActueelCarrière

    Kort: Asus vangt bot bij rechter om thuiswerken, 145,5 miljoen EU-subsidie voor cyberbeveiliging (en meer)

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs