Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Onbereikbaar storing

Softwareprobleem met interface pijnigt Essent

07 september 2022 - 13:57ActueelData & AIEssent
Alfred Monterie
Alfred Monterie

Essent is geveld door een hardnekkige it-storing die het bedrijf nu al zes dagen in zijn greep houdt. Volgens de woordvoerder van Nederlands grootste energiebedrijf is een fout in de software van een interface, die de verbinding legt met de klanten en hun verbruiksgegevens, de oorzaak. Door dit technische probleem is Essent telefonisch en via de chat voor zijn twee miljoen klanten onbereikbaar.

Het systeem met de verbruiksinformatie van klanten, belangrijk tijdens de huidige energiecrisis, is niet meer toegankelijk. De andere databases zijn dat overigens wel. Van een cyberaanval of datalek is geen sprake, aldus Essent. ‘De issue is gelokaliseerd,’ aldus de woordvoerder.

Essent en dochter Energiedirect kampen al sinds afgelopen donderdag met problemen rond het interne it-systeem. Het systeem klapte er eind vorige week meerdere keren uit. Vanaf maandag werd Essent zelfs helemaal niet meer bereikbaar. Essent hoopt vanavond weer voor haar klanten telefonisch bereikbaar te zijn, maar helemaal zeker is dat niet. Ook de live chat binnen de app zou in de loop van de avond weer moeten werken. 

Passende maatregelen

Een snelle oplossing is geboden. Volgens de Consumentenbond moeten energieleveranciers juist in deze tijd bereikbaar zijn. Als de storing nog langer voortduurt, overweegt de bond nadere stappen te ondernemen. Eventueel zou de Autoriteit Consument & Markt (ACM) kunnen worden ingeschakeld. De toezichthouder zou Essent kunnen dwingen om passende maatregelen te nemen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelCarrière

    Ai-specialisten zijn de nieuwste voetbalvedetten

    ActueelData & AI

    Surf ontwikkelt nieuw versiebeheersysteem voor academische wereld

    ActueelSecurity & Awareness

    2,5 miljoen voor deftech-startup LiveDrop

    AchtergrondWerkplek & Beheer

    HP en de rode lijn van Fantasia naar The Future of Work

    OpinieData & AI

    Van copiloten tot duurzame ai-modellen: hoe ai waarde toevoegt

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs