Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

In de cloud zonder geheugen

cloud zonder geheugen
22 oktober 2025 - 07:004 minuten leestijdAchtergrondCloud & InfrastructuurAmazonAWS
Bouko de Groot
Bouko de Groot
bouko@computable.nl

De grootschalige storing bij AWS laat mogelijk zien hoe kwetsbaar systemen zijn als ervaren personeel verdwijnt. Makkelijk vermijdbare fouten worden te makkelijk gemaakt. Probleemopsporing duurt te lang. Wat betekent het verlies van tribal knowledge?

Maandag viel een groot deel van het internet stil toen AWS werd getroffen door een DNS-probleem rond DynamoDB. Banken, sociale media, gamingplatforms en zelfs Amazon zelf werden geraakt. De outage, een DNS‑meltdown in US‑EAST‑1, kwam doordat een set interne resolvers een verkeerde config push kreeg, waardoor service discovery en interne api‑calls massaal time‑outs gaven. Het probleem werd uiteindelijk hersteld door de misconfiguratie te reverten, de resolver‑clusters geforceerd te herstarten en de dependency‑chains opnieuw te laten convergeren, waarna de control‑plane en klantworkloads weer stabiel kwamen. Dat hele traject duurde ‘maar’ een paar uur.

Volgens The Register ligt het echte probleem echter dieper. Het heeft alles te maken met het verloop onder werknemers. ‘Wanneer je beste engineers definitief uitloggen, moet je niet verbaasd zijn als de cloud vergeet hoe DNS werkt,’ aldus Corey Quinn, die er columnist is. Wat volgens hem vooral opvalt, is de traagheid waarmee AWS de kern van het probleem wist te identificeren. Het duurde 75 minuten voordat men van vage foutmeldingen naar een concrete diagnose ging, ‘om van ‘er gaat iets mis’ tot ‘we hebben het teruggebracht tot één service-endpoint, maar onderzoeken nog verder’ te komen.’ Het Health Dashboard bleef gedurende die periode, dat iedereen wilde weten waarom er niks werkte, braaf melden dat alles in orde was.

Wegtrekkende kennis als achilleshiel

De storing is echter meer dan alleen een technisch incident. Quinn noemt het een symptoom van een dieper probleem. ‘Waar zijn de senior AWS-engineers gebleven die dit eerder hebben meegemaakt? Het antwoord is steeds vaker dat ze het gebouw hebben verlaten.’ Met hun vertrek verdwijnt decennialange ervaring en hun ‘tribal knowledge’ die cruciaal is om obscure storingspatronen snel te herkennen.

‘De storing benadrukt hoe Amazon decennia aan moeizaam opgebouwde institutionele kennis is kwijtgeraakt doordat senior engineers het bedrijf hebben verlaten, waardoor er minder mensen overblijven die weten hoe ze dit soort problemen snel kunnen oplossen.’ Amazon heeft sinds 2022 meer dan 27.000 medewerkers laten gaan. De columnist verwijst naar interne documenten die wijzen op een ‘regretted attrition’ van 69 tot 81 procent: ‘Mensen die vertrekken van wie we wilden dat ze bleven.’ In combinatie met reorganisaties en een strikte return to office-strategie lijkt dit de operationele slagkracht van AWS verder te ondermijnen.

Verliest de cloud geheugen?

‘Dit gaat niet over oude technologie. Het gaat erom dat de mensen die het onderhouden nieuw zijn,’ concludeert hij. De storing bij AWS laat zien dat niet de infrastructuur zelf, maar het verlies van ervaren mensen de grootste kwetsbaarheid vormt. Volgens hem is de vraag is niet óf, maar wanneer de volgende storing zich aandient: elke onderbezette ploeg zal onvermijdelijk over een edge case struikelen. Zonder herstel van kennis en ervaring binnen de teams dreigt AWS een vicieuze cirkel van incidenten en herstelacties in te gaan, waarbij elke uitval de afhankelijkheid van een steeds dunner bezet engineeringkorps verder blootlegt, concludeert hij.

Uiteraard is Amazon niet de enige met tribal knowledge en ook niet de enige die ernstige problemen ondervond door het verlies daaraan. Alleen wordt dat maar zelden toegegeven: een storing, bug, of programmeerfout is een veel betere kapstok om problemen aan op te hangen. Als we goed zoeken, zijn ze te vinden. De wereldwijde it-storing van British Airways in 2017 bijvoorbeeld, die het bedrijf zo’n honderd miljoen euro aan schadevergoedingen kostte, werd door Britse vakbonden geweten aan de beslissing een jaar ervoor om zo’n tweehonderd ‘toegewijde en loyale it-medewerkers te ontslaan en hun werk te outsourcen’ naar het buitenland.

Kent u nog andere voorbeelden?

Meer over

CloudStoringtribal knowledge

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Grip op de soevereine cloud

    Van bewustwording naar daadwerkelijke controle. Sleutelrol voor CIO en CFO.

    Computable.nl

    Virtualisatie heruitgevonden met VM’s en Containers

    15 redenen om bestaande virtuele machines te behouden en ruimte te creëren voor vernieuwing

    2 reacties op “In de cloud zonder geheugen”

    1. keuterboertje schreef:
      22 oktober 2025 om 10:50

      Dit is een probleem wat zowat alle bedrijven treft. Veel kritieke software wordt ontwikkeld door freelancers die na oplevering het bedrijf verlaten. De interne medewerkers hebben vaak niet de kennis om deze software te onderhouden of zelfs goed te beheren.

      Bij Amazon lag het aan de eis van het bedrijf dat medewerkers weer naar kantoor moesten komen. Veel gewild talent nam daardoor de benen, waardoor het bedrijf cruciale kennis verloor.

      Login om te reageren
    2. Een oudlid schreef:
      22 oktober 2025 om 11:21

      Als met ‘tribal knowledge’ de praktijkervaring, intuïtie en contextuele kennis bedoeld wordt die zelden wordt vastgelegd in handleidingen of systemen, dan heeft niet alleen AWS een probleem.

      Het verdwijnen van kennis is niet alleen een gevolg van outsourcing, maar ook van vergrijzing. In een tijd waarin mensen vertrekken, systemen worden uitbesteed en handleidingen worden genegeerd, is de vraag: wie borgt de ervaring, intuïtie en contextuele kennis?

      Misschien is AI een antwoord. Niet omdat het wonderen verricht, maar omdat het mogelijkheden biedt. AI kan patronen herkennen die mensen vergeten zijn, kennis reconstrueren uit een fragmentarische puzzel en een besluitvorming ondersteunen vanuit een geordende historie. AI als geheugen in de cloud betekent: scripts sneller, consistenter en foutlozer schrijven dan junior engineers. Het betekent logbestanden doorgronden, causale ketens reconstrueren en storingen voorspellen voordat ze optreden.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Data & AI

    Open Webconcept levert AI-oplossing vo...

    Hoe bescherm je persoonsgegevens in documenten die je als overheid wil delen of hergebruiken? Het project ‘Anonimiseren met LLM’ –...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Cloud & Infrastructuur

    Nederland en China zoeken uitweg in escalerende Nexperia-crisis

    Cloud & Infrastructuur

    Cloudadoptie neemt verkeerde afslag – en dit is waarom

    Cloud & Infrastructuur

    Ziggo Zakelijk biedt 2,2 Gbit/s voor ondernemend Nederland

    AWS storing
    Cloud & Infrastructuur

    Wereldwijde AWS-storing legt vele platforms plat

    ai cyclotron
    Innovatie & Transformatie

    Techsamenwerking in gevaar: Florida plaatst Nederlandse universiteiten op zwarte lijst

    Cloud & Infrastructuur

    Clingendael waarschuwt: Nexperia-ingreep kan uitmonden in geopolitieke chipcrisis

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs