Bird (voorheen Messagebird) wil branchegenoot Cm.com overnemen. Het Amsterdamse bedrijf heeft 165,8 miljoen euro over voor deze leverancier van chat- en betalingsdiensten uit Breda. Het bod van 5,16 euro per aandeel ligt twintig procent hoger dan de slotkoers van CM.com op 5 november op de aandelenbeurs in Amsterdam.
Bird bezit iets meer dan vijf procent van de aandelen CM.com. Volgens topman Robert Vis kan de combinatie ‘Europees kampioen worden’ op het gebied van (ai-)messaging. CM.com laat in een reactie weten kennis genomen te hebben van het bod van Bird en het te zullen bestuderen.
Bird biedt applicatiesoftware en api’s om elk contactmoment met de klant te automatiseren en te personaliseren via sms, voice en WhatsApp. Het bedrijf draaide vorig jaar een omzet van 489 miljoen euro. Bird, gestart in 2011, wordt getypeerd als een van de unicorns van Nederland.
Het in 1999 opgerichte CM.com, gespecialiseerd in messaging en ticketing, behaalde in 2024 een omzet van 274 miljoen euro. Het bedrijf lanceerde kortgeleden het agentic ai-platform Halo. Er werken ruim zeshonderd mensen; algemeen directeur is Jeroen van Glabbeek.
Mocht de overname slagen, dan kunnen werknemers van CM.com hun borst nat maken. Vis sneed vorig jaar op Amerikaanse wijze in het personeelsbestand van Bird. Dat deed hij ook al in coronatijd. Van de kleine duizend werknemers die nog geen anderhalf jaar geleden bij het techbedrijf werkten, zijn er zo’n vierhonderd over. Volgens de oprichter kan ai een hoop taken overnemen. Verder klaagt Vis regelmatig over het innovatieklimaat in Nederland en dreigt hij de hoofdzetel van het bedrijf naar de VS te verplaatsen.
