De winkelervaring van klanten is heel belangrijk voor je winkel. Hiervoor maakt het niet uit of je een online shop of een fysieke verkooplocatie hebt. Steeds meer ondernemers kiezen in deze tijd voor het combineren van een online en fysieke winkelervaring. Komen mensen naar je locatie toe? Dan is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat ze zo tevreden mogelijk je winkel weer verlaten. Dit levert je veel positieve recensies en mond-tot-mondreclame op.
Hoe maak je de winkelervaring van je klanten nu beter? Wij geven je een aantal tips.
Zorg dat het eerste contactmoment goed voelt
Voor klanten moet het eerste contactmoment goed en fijn aanvoelen. Dit betekent dat het goed is om voldoende aandacht te besteden aan je point of sale. Een balie moet bijvoorbeeld overzichtelijk en opgeruimd zijn. Het personeel moet goed getraind en vriendelijk zijn. Daarnaast kun je denken aan cross-selling mogelijkheden, zoals kleine producten rond de kassa om het eerste contactmoment optimaal te benutten.
Het realiseren van een soepele betaalervaring
De betaalervaring is ook heel belangrijk. Voor klanten is niets zo vervelend als een pinapparaat dat slecht werkt of het gebrek aan een contactloze betaaloptie. Wanneer het betalen niet soepel verloopt, dan kan de wachtrij langer worden en lopen de frustraties enkel verder op. Bij Eijsink vind je diverse kassa-oplossingen die zorgen voor een soepele en snelle betaalervaring voor je klanten.
Kies voor een logische looproute en duidelijke indeling
In supermarkten kan het wel eens tot frustraties leiden die we eigenlijk allemaal wel kennen. Producten staan niet waar je ze wel zou verwachten. Zo zou je de zoetjes verwachten bij de suiker en niet bij het snoepgoed. Koffiemelk zou je verwachten bij de koffie en niet bij de zuivelproducten. Logica is heel belangrijk. Zorg voor een logische looproute en een duidelijke indeling. Zo kunnen klanten zich makkelijk oriënteren. Daarnaast is het goed om te zorgen voor bewegwijzering, zodat mensen snel kunnen vinden wat zij zoeken.
Maak het verschil met persoonlijke aandacht
Tegenwoordig zijn er al veel winkelervaringen mogelijk zonder enig menselijk contact. Ook hier kunnen we de supermarkt als voorbeeld nemen. Je kunt een scanner meenemen, al je producten zelf scannen en eenvoudig afrekenen bij de onbediende kassa. Je hoeft geen mens te spreken tijdens het boodschappen doen. Juist dit is wat veel mensen ook als heel onpersoonlijk en ‘koud’ ervaren. Je kunt dus het verschil maken door wél die persoonlijke aandacht te bieden.
Zorg voor een aangename sfeer
Het is goed om in je winkel extra aandacht te besteden aan het realiseren van een fijne sfeer. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om een rustig achtergrondmuziekje te laten horen of om een bepaalde geur in je winkel te realiseren. Daarnaast kan ook de verlichting echt verschil maken in de sfeer in je winkel. Hoe fijner de sfeer, hoe beter de beleving van de klant. Mensen komen graag nog eens terug naar een winkel waarin zij zich ontspannen voelen.