Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief
Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.
@

Zo maak je de winkelervaring van je klanten beter

10 november 20253 minuten leestijdWerkplek & BeheerDtch. Digitals

De winkelervaring van klanten is heel belangrijk voor je winkel. Hiervoor maakt het niet uit of je een online shop of een fysieke verkooplocatie hebt. Steeds meer ondernemers kiezen in deze tijd voor het combineren van een online en fysieke winkelervaring. Komen mensen naar je locatie toe? Dan is het belangrijk dat je ervoor zorgt dat ze zo tevreden mogelijk je winkel weer verlaten. Dit levert je veel positieve recensies en mond-tot-mondreclame op.

Hoe maak je de winkelervaring van je klanten nu beter? Wij geven je een aantal tips.

Zorg dat het eerste contactmoment goed voelt

Voor klanten moet het eerste contactmoment goed en fijn aanvoelen. Dit betekent dat het goed is om voldoende aandacht te besteden aan je point of sale. Een balie moet bijvoorbeeld overzichtelijk en opgeruimd zijn. Het personeel moet goed getraind en vriendelijk zijn. Daarnaast kun je denken aan cross-selling mogelijkheden, zoals kleine producten rond de kassa om het eerste contactmoment optimaal te benutten.

Het realiseren van een soepele betaalervaring

De betaalervaring is ook heel belangrijk. Voor klanten is niets zo vervelend als een pinapparaat dat slecht werkt of het gebrek aan een contactloze betaaloptie. Wanneer het betalen niet soepel verloopt, dan kan de wachtrij langer worden en lopen de frustraties enkel verder op. Bij Eijsink vind je diverse kassa-oplossingen die zorgen voor een soepele en snelle betaalervaring voor je klanten.

Kies voor een logische looproute en duidelijke indeling

In supermarkten kan het wel eens tot frustraties leiden die we eigenlijk allemaal wel kennen. Producten staan niet waar je ze wel zou verwachten. Zo zou je de zoetjes verwachten bij de suiker en niet bij het snoepgoed. Koffiemelk zou je verwachten bij de koffie en niet bij de zuivelproducten. Logica is heel belangrijk. Zorg voor een logische looproute en een duidelijke indeling. Zo kunnen klanten zich makkelijk oriënteren. Daarnaast is het goed om te zorgen voor bewegwijzering, zodat mensen snel kunnen vinden wat zij zoeken.

Maak het verschil met persoonlijke aandacht

Tegenwoordig zijn er al veel winkelervaringen mogelijk zonder enig menselijk contact. Ook hier kunnen we de supermarkt als voorbeeld nemen. Je kunt een scanner meenemen, al je producten zelf scannen en eenvoudig afrekenen bij de onbediende kassa. Je hoeft geen mens te spreken tijdens het boodschappen doen. Juist dit is wat veel mensen ook als heel onpersoonlijk en ‘koud’ ervaren. Je kunt dus het verschil maken door wél die persoonlijke aandacht te bieden.

Zorg voor een aangename sfeer

Het is goed om in je winkel extra aandacht te besteden aan het realiseren van een fijne sfeer. Je kunt bijvoorbeeld overwegen om een rustig achtergrondmuziekje te laten horen of om een bepaalde geur in je winkel te realiseren. Daarnaast kan ook de verlichting echt verschil maken in de sfeer in je winkel. Hoe fijner de sfeer, hoe beter de beleving van de klant. Mensen komen graag nog eens terug naar een winkel waarin zij zich ontspannen voelen.

 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    progress process overname
    Data & AI

    Kort: Rvb en Wibra moderniseren, overname ai-analist door Wolters Kluwer (en meer)

    Overname Samenwerken Fusie
    Cloud & Infrastructuur

    Kort: Nederlandse overnames, veel erkenning door Microsoft (en meer)

    Windows 10
    Cloud & Infrastructuur

    Ondersteuning Windows 10 gestopt; problemen in zicht

    Werkplek & Beheer

    Finalist lijft Liferay-msp Proteon Communication Builders in

    Data & AI

    Van uitvoerder naar regisseur: hoe ai werk en talent samenbrengt

    Cloud & Infrastructuur

    Zo voorkom je te grote afhankelijkheid van cloudleveranciers

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs