Het aantal elektronische toepassingen op de winkelvloer neemt in hoog tempo toe. Een goede infrastructuur is daarom cruciaal. Voor Vodafone en HIPnet was dit de reden om de handen ineen te slaan en samen met HIPnet een op maat gesneden oplossing voor de retailsector te ontwikkelen. “Gezamenlijk kunnen we de klant ‘best of both worlds’ leveren”, legt Roy van de Kamp van Vodafone uit
Op de winkelvloer worden steeds meer oplossingen op het VPN-netwerk aangesloten. De beveiliging, de kassa en de telefoon zijn slechts enkele voorbeelden. Om deze toepassingen goed te laten werken is een goede infrastructuur nodig. Veel retailers hebben voor al deze diensten een aparte aanbieder. Sander van Duijn van HIPnet legt uit waarom dit niet handig is. "Nu krijgt een retailer van elke aanbieder een aparte factuur. Ook moeten ze vaak vastrecht voor meerdere toepassingen betalen. Bij HIPnet zitten alle diensten in één pakket. Hierdoor is er één aanspreekpunt en krijgt de retailer maar één factuur. Dit is niet alleen gemakkelijker maar scheelt per winkel toch al snel honderd euro per maand." Deze service is volgens Van de Kamp mogelijk omdat HIPnet en Vodafone elkaar perfect aanvullen. "Met Vodafone werken we regelmatig met Wholesale-partners. Dit betekent dat een toepassing ontwikkelen samen met een partner die voor ons echt iets toevoegt. In dit geval is dat HIPnet. Wij leveren de infrastructuur via ons netwerk en HIPnet zorgt voor de dienstverlening."
Portfolio
Door deze samenwerking is HIPnet in staat de retailer op maat te bedienen met de meest innovatieve oplossingen. "We hebben onze portefeuille uitgebreid met bijvoorbeeld het leveren van muziek in de winkel", vertelt Van Duijn. "Ook hebben we een unieke samenwerking met de politie van Rotterdam geïntroduceerd. De winkels zijn voorzien van camera’s en met een druk op de noodknop wordt de meldkamer van de politie geactiveerd. Zij kunnen dan niet alleen gelijk live meekijken, maar krijgen ook de negentig seconden voorafgaand aan de melding te zien."
Door dit soort oplossingen aan te bieden bewijst HIPnet haar toegevoegde waarde. "Wij zijn een echte retailspecialist", legt Van de Kamp het verschil met de concurrentie uit. "Er zijn verschillende andere branches die ook met VPN over IP werken, maar HIPnet richt zich echt alleen maar op de retailsector. Dit stelt ons in staat om niet alleen heel veel productkennis op te doen, maar we kunnen ons ook echt verdiepen in de markt. Op deze ontwikkelingen kunnen wij dan ons portfolio aanpassen zodat we oplossingen kunnen ontwikkelen waar een ondernemer ook echt iets mee kan."
Alles in één pakket
De kennis en ervaring die HIPnet en Vodafone hebben opgedaan van de retailmarkt zorgt er bovendien ook voor dat de winkelier voor elke mogelijke toepassing bij HIPnet terecht kan. "Wij bieden een totaaloplossing aan waarbij we ons dienstenpakket helemaal aan kunnen passen aan de wensen van onze klant", verklaart Van Duijn. "Van het begin tot het einde zijn we betrokken bij een project, waarbij wij de volledige aansluiting verzorgen. We gaan pas weg als alle toepassingen aangesloten zijn en werken. Een retailer heeft hier geen omkijken naar en kan zich volledig op het verkopen richten."
Succesvol partnerschap
De twee partijen werken nu ruim twee jaar samen. Volgens Van de Kamp is de samenwerking een groot succes. "We vullen elkaar heel goed aan. Een goede infrastructuur is natuurlijk cruciaal geworden in de winkel. Als de pin een uur niet werkt of er niet afgerekend kan worden dan is dat dramatisch voor de retailer. Vandaar dat we alleen met kwalitatief hoogstaande partners in zee gaan. HIPnet overtreft hierin onze verwachtingen. Wij leveren de netwerkverbinding en HIPnet zorgt voor de totale dienstverlening. Dit stelt ons in staat de retailer te ontzorgen en hoogwaardige oplossingen te bieden."
Ook Van Duijn is erg tevreden over de samenwerking met Vodafone. Volgens hem is de grote kracht dat Vodafone en HIPnet elkaar zo goed aanvullen. "Vodafone is voor ons een uitstekende partner omdat ze beschikken over een zeer betrouwbaar netwerk met veel ervaring. Daarnaast denken ze overal actief over mee en zijn ze net als wij altijd op zoek naar de beste oplossing. Het netwerk op de winkelvloer is een complexe vraagstelling en samen zijn we er in geslaagd de best mogelijke oplossing voor de winkelier te bedenken."
Voor meer info www.hipnet.nl