Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Maurice van der Woude

Cloud computing vergroot de generatie kloof

19 september 2011 - 10:504 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Maurice van der Woude
Maurice van der Woude

In de oude dagen van het internet schreef Maurice de Hond het boek 'Dankzij de snelheid van het licht'. Dit boek legde de verschillen bloot tussen de zogenaamde digikenners en de zogenaamde digibeten. Digibeten werden omschreven als mensen die geen affiniteit met computers hadden en daardoor een achterstand opliepen ten opzichte van de opkomende generatie, die het gebruik van computers met de paplepel kregen ingegoten.

Die verschillen lijken alleen maar groter te worden met meer, veelvuldiger en in sommige gevallen zelfs onzorgvuldiger gebruik van Cloud Computing.

De nieuwe generatie, vaak aangeduid als 'generatie Z', heeft meer met het huidige informatie tijdperk. Het zijn de sociale exhibitionisten van de nieuwe maatschappij die nagenoeg alles in hun leven delen met hun digitale vrienden. Aan de andere kant bevinden zich de privacy junkies van generatie X die niet zoveel ophebben met '15 minutes of fame'. Waar de nieuwe generatie de laatste modellen van mobiele telefoons enorm belangrijk vindt, zal de oude generatie daarover de schouders ophalen omdat men 'alleen maar hoeft te bellen'. Ouderen vinden hun privacy bijzonder belangrijk, jongeren zullen dat minder belangrijk vinden omdat ze, juist door hun eigen privacy beter te beschermen, ook minder actief kunnen zijn op sociale media.

Van beide kampen kan men wat vinden, het is kenmerkend voor de huidige maatschappelijke deling. Een mooi voorbeeld dat ik vaak aanhaal is de vindbaarheid van mensen. De huidige veertiger is in veel gevallen (70-80 procent) lastig om te traceren via het internet om de eenvoudige reden dat ze misschien wel een account hebben op één van de vele sociale media, maar deze niet actief gebruiken. De nieuwe generatie in de leeftijdscatagorie van 15 tot 25 jaar is over het algemeen zeer actief op sociale media en daardoor veel eenvoudiger te vinden. Het veroordee valn sociale media als zouden zij de menselijke contacten niet bevorderen, zou men op basis van het bovenstaande kunnen bestrijden. Juist doordat mensen elkaar eenvoudiger kunnen vinden, is er ook meer mogelijkheid voor menselijke contacten.

Hier zou je zelfs kunnen spreken van een omkeerbare 80-20 regel; Van de huidige generatie is 80 procent niet actief met sociale media, van de nieuwe generatie is dat 20 procent, of zelfs nog minder. Feit is ook dat jongeren minder van de techniek achter de functionaliteiten begrijpen, waardoor juist de eigen privacy meer onder druk komt te staan. Daarnaast werden voorheen bepaalde concepten diep uitgedacht, terwijl de huidige concepten veel meer gericht zijn op vluchtig scannen, de boodschap vertalen en daaruit conclusies trekken. En juist dat veroorzaakt de generatiekloof.

De nieuwe manager zal andere ideeën hebben over hoe een bedrijf de toekomst in moet, hoe men effectief gebruik kan maken van sociale media om communities op te bouwen die het bedrijf meer bekendheid moeten geven. Noem het de '15 minutes of fame for companies', waarbij de kracht niet alleen in herhalen zit, maar ook in het aantal 'likes', volgers of reacties die men krijgt op de sociale media. Ook zal het een verschil zijn hoe de website bouwers nieuwe websites moeten bouwen die meer gericht zijn op het afgeven van informatie, die in minder dan vijf minuten begrepen en verwerkt kan worden of totaal afgestemd wordt op het surfgedrag van de bezoeker. In Japan is men al bezig met experimenten om via twitter te solliciteren. Hoe beschrijf je jezelf en je capaciteiten in maximaal 140 karakters? De nieuwe generatie zal daar minder moeite mee hebben dan de huidige, alleen al vanwege het kunnen beschrijven van de opgebouwde ervaring.

De uitdaging zal waarschijnlijk liggen in een gezonde mix van de beide belevingswerelden en de capaciteit om hierin een modus te vinden die voor zowel de ene als de andere partij begrip op kan wekken. 

De definitie van een generatiekloof wordt omschreven als 'het verschil in opvattingen en levenswijzen tussen verschillende generaties van mensen'. Cloud computing vergroot die kloof momenteel. Als je mij vraagt hoe die te overbruggen, moet ik het antwoord schuldig blijven, maar ik sta open voor iedere suggestie.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    ICT-beslisser: Verwachting CEO is onhaalbaar

    man cloud laptop kantoor
    ActueelCloud & Infrastructuur

    KPMG: bedrijven kiezen liefst private cloud

    11 reacties op “Cloud computing vergroot de generatie kloof”

    « Oudere reacties
    1. M schreef:
      27 september 2011 om 08:14

      Ik denk dat hier de ene Maurice met de andere wordt verward 🙂
      Jammer inderdaad, dat de auteur het verschil tussen cloud computing en sociale media niet snapt. Misschien draaien veel sociale media in een soort van cloud, het effect dat hier beschreven wordt en een generatiekloof zou veroorzaken staat daar los van.
      Onnodig ook, want sociale media is evenzeer een buzzword als cloud, en doet het dus net zo goed in de kop.
      (mijn reactie is langer dan 140 tekens want ik sta aan de andere kant van de kloof)

      Login om te reageren
    « Oudere reacties

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs