Consumentenelektronicamerk Gigaset bestaat 15 jaar. Voor Siemens Home en Office Communication Devices (SHC) reden om het communicatiegedrag van de nieuwe consument te doorgronden. Hier zouden resellers namelijk nog veel kansen ongemoeid laten.
In opdracht van SHC onderzocht het Duitse PbS de link tussen consumentenelektronica en thuisnetwerken.
SHC presenteerde de bevindingen onlangs ter ere van Gigasets 15-jarig jubileum in Windsor. Hoofdlijn is dat het thuisnetwerk realiteit wordt en convergentie de consument heeft bereikt.
Het probleem
Jochen Eickholt, president en ceo van SHC, presenteerde de onderzoeksresultaten. Hij beweert dat een gemiddeld Europees huishouden met twee tieners vaak al meer dan 30 apparaten (mobiele telefoons, laptops, digitale camera’s, mp3-spelers, etc) in huis heeft. Dat aantal gaat toenemen, meent hij, net als het aantal applicaties dat over verschillende apparaten kan lopen. "De kansen voor het it-kanaal liggen in het feit dat de consument nu de integratie nodig heeft om intelligente toegang te verkrijgen naar de data en applicaties op verschillende apparaten." Dat is met een thuisnetwerk op te lossen, meent SHC.
Het onderzoek
In januari 2008 ondervroeg Duits onderzoeksbureau PbS 1400 online deelnemers tussen de 18 en 55 jaar uit zes Europese landen en Dubai over thuisgebruik van multimedia-apparatuur, online diensten en VoIP. Uit dit onderzoek blijkt dat 35 procent van alle deelnemers al apparaten met elkaar verbinden in een thuisnetwerk. Daarvan zegt 83 procent dat twee of drie apparaten met elkaar verbinding kunnen hebben. Bij 64 procent van de gevallen gebeurt dat met WLAN, 37 procent via Ethernet en 20 procent met Bluetooth.
Terwijl Duitsland en Zweden verantwoordelijk zijn voor het grootste aantal zulke genetwerkte huishoudens, bungelen Italianen en Nederlanders daar helemaal onderaan, ook qua interesse. Toch is van alle ondervraagden meer dan de helft (58 procent) van plan het onderwerp nader te onderzoeken. Consumenten beginnen zich volgens SHC en PbS af te vragen hoe ze alle afzonderlijke apparaten met elkaar kunnen laten praten. Het besef groeit dat een thuisnetwerk daarvoor kan zorgen
Eickholt meent dat het marktpotentieel 100 miljard dollar waard is. "Wij willen als bedrijf dit soort communicatiegedrag ondersteunen. We overwegen additionele en alternatieve channels omdat we niet geloven dat we de markt voldoende dekken." Volgens hem is het duidelijk dat convergentie de consument heeft bereikt, maar dit proces is nog te langzaam. SHC wil zijn partners inzetten om de adoptie te versnellen.
Hij vervolgt: "De snelheid van marktgroei is afhankelijk van de beschikbaarheid van diensten. In realiteit kunnen operators de vraag naar diensten niet bijbenen." Zijn collega Stephan Wipperman, chief marketing officer, spreekt zelfs van een nieuwe kanaalstrategie voor de consument. De huidige aanpak via operators en retailketens zou niet voldoende zijn. Hier gaat de volgende editie van CRN dieper op in.
Marktaandeel Gigaset
Intussen meent Eickholt dat Gigaset nummer één is in Europa qua marktaandeel, met 24 procent in eenheden en bijna 30 procent in waarde. De groene aanpak van SHC, de zogenaamde ECO-campagne, heeft er volgens Eickholt voor gezorgd dat het marktaandeel in Duitsland met drie procent toenam. "Dat wijten we aan eco-technologieën en het vertrouwen van de consument in ons merk. We zijn in staat om iets echt geavanceerds te bieden."