Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

ITIL buiten ict moeilijk te rechtvaardigen

26 januari 2007 - 10:45ActueelInnovatie & TransformatieBMC Software
Rian van Heur
Rian van Heur

Gebrek aan tijd of resources, beperkt begrip van best practices van ITIL buiten de it-afdeling en de problemen met het rechtvaardigen van uitgaven aan ITIL zijn de grootste hindernissen voor het gebruik ervan.

Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Market Clarity in opdracht van BMC Software onder Europese it-beslissers naar het gebruik van ITIL. ITIL is in Europa wijd verspreid is, maar dat er flink wat werk verzet moet worden voordat een directie van de onderneming overtuigd is van de bredere voordelen van ITIL. "Het is heel lastig een business case op te stellen voor een andere manier van werken. Dat is heel ongrijpbaar", zegt directeur van ITSMF Arjen Droog. Deze organisatie stimuleert de professionalisering van de vakgebieden IT (service)management en IT strategy door best practices te verzamelen, te onderzoeken en te delen.

Binnen de it-afdeling is ITIL het kwaliteitskader, maar buiten de ict-afdeling gelden er andere standaarden, bijvoorbeeld de ISO-standaard, aldus Droog. "It en business spreken een andere taal. Verwacht wordt dat ISO 20000 heel populair gaat worden, omdat dat allebei de werelden aanspreekt", zegt Droog.

ITIL is binnen Europa behoorlijk bekend, 70 procent van de ondervraagden is zich bewust van het bestaan van ITIL en van de voordelen die ermee te behalen zijn. In Nederland is ITIL nog populairder. Uit onderzoek van het ITSMF bleek vorig jaar dat ongeveer 90 procent van de Nederlandse organisaties ITIL geheel, gedeeltelijk of voor een klein deel gebruikt. "En kijk verder maar naar het verschrikkelijk hoge aantal ITIL-examens dat wordt afgenomen. De ITIL-awarness ligt hier in Nederland heel hoog", zegt Droog.

Ook Country Manager Nederland bij BMC Software Ronald Hobma denkt dat het gebruik van ITIL in Nederland hoger ligt dat het Europese gemiddelde. Droog denkt dat dit voornamelijk komt, doordat het projectmatige werken past bij de Nederlandse organisaties. Hobma: "Nederlandse financiële instellingen zagen snel de voordelen van het werken met gestandaardiseerde (best practices) processen. Zij hadden deze ervaring ook met andere (business)processen. Daarnaast is Pink Roccade een Nederlandse organisatie die veel heeft bijgedragen aan de ITIL content/boeken. Dit heeft ook tot een ‘push' geleid. Inmiddels is in Nederland echter de markt verzadigd. Het gebruik van ITIL in landen als Duitsland of Oost-Europese landen groeit snel.

Meer over

ITIL

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelGovernance & Privacy

    Open source raamwerk voor IT-service managers

    5 reacties op “ITIL buiten ict moeilijk te rechtvaardigen”

    1. andre schreef:
      26 januari 2007 om 15:00

      Zo zie je maar weer. Itil is er voor de techneut en Prince II voor de managers. En iso? Misschien leuk voor de marketinglui?

      Login om te reageren
    2. Dread schreef:
      28 januari 2007 om 19:22

      Zolang ITIL teveel gebruikt wordt om eigen falen te maskeren, is een rechtvaardiging moeilijk te verkopen. Clubs als Pink dragen daar niet aan bij helaas.

      Login om te reageren
    3. Maarten schreef:
      29 januari 2007 om 14:38

      Het probleem van ITIL is, dat het als een soort ‘geloof’ wordt geponeerd terwijl het bedoeld was als ‘best practices’. Immers IBM Systems Management was zeker niet slechter, maar werd minder gemarket. Mede door de introductie van ITIL (naar de letter) raken alle it-processen verstopt door een overload aan administratieve handelingen, nietszeggende documentatie, formulieren et cetera die niets meer bijdragen aan de beheersbaarheid van een applicatie tijdens haar lifecycle. EN DAAR GING HET ALLEMAAL OM! Kortom: met ITIL is niets mis, maar dat moet je niet door ambtenaren (lees: notoire pennelikkers) laten invoeren en uitvoeren.

      Login om te reageren
    4. Marjoleine vd Ouden schreef:
      29 januari 2007 om 18:05

      ITIL heb ik werkende gemaakt en gezien in een aantal organisaties en het werkt goed indien er inzicht, draagvlak en kennis is. Dan werkt het en wordt het geen log bureaucratisch geheel van formulieren. Sommigen zijn om die reden bang en huiverig voor ITIL. Het is een middel en geen doel.
      Processen als helpdesk, problem management, change management vragen om afstemming en als het werkt dan is dat olie voor de machine!
      Wel zou ITIL afgestemd moeten worden op ISO, daar ict niet meer weg te denken is en toch al te veel heeft van eigen standaarden.

      Login om te reageren
    5. AJ Dijkstra schreef:
      3 februari 2007 om 18:57

      ITIL is niks meer dan een manier van organiseren van je werk. Indien goed functionerend zal het bijdragen aan kwaliteit en flexibiliteit van de organisatie. Of het nou ITIL, ISO of weet ik veel hoe heet, je zal je werkzaamheden toch moeten organiseren? Je doet toch niet zomaar wat? Ook als je niet volgens ITIL werkt, zul je toch je incidentje ergens gaan registreren? En als het 10x voorkomt, wil je het toch ook structureel gaan oplossen? En een verandering in de infrastructuur doe je toch niet zonder overleg? Weerstand tegen organiseren van je werk is dus onzinnig. Steek energie in het samen verder ontwikkelen van je eigen best practice, waarbij ITIL een prima basismethodiek is.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs