Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Laten we betere dingen maken!

25 november 1999 - 23:003 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Leo Brinkman
Leo Brinkman

IT’ers die klagen over geringe acceptatie van moderne technologie, zouden ook eens stil moeten staan bij de gebruiksvriendelijkheid van apparatuur en software, meent Leo Brinkman.

In zijn column met de titel ‘Lawinegevaar’ (Computable, 15 oktober) meldt de heer R. Pruijm dat het maar moeilijk is om mensen in het bedrijfsleven enthousiast te krijgen voor de wonderen van de moderne (internet)technologie. Zijn verhaal kan dan ook gekenmerkt worden als een voorbeeld van ‘niets is onmogelijk voor de man die het niet zelf hoeft te doen’ (een variant van de stelling van Murphy).
Steeds vaker komen er reacties uit kringen van teleurgestelde gebruikers.
Twee voorbeelden zijn: ‘Op tilt door je PC’ (Computable, 1 oktober) en ‘Help! Een helpdesk!’ (De Zaak, oktober).
De intellectuele vermogens van de werkende bevolking zijn grafisch weer te geven als een soort kansverdeling. De personen die invoering van moderne technologie aanprijzen of erover beslissen bevinden zich in het uiterste rechter deel van die verdeling. Zij verkijken zich vaak op de beperkingen van de andere werkers met een andere plaats in die verdeling.
In de praktijk van het werken met computers blijken mensen meer kennis en begrip nodig te hebben dan werd aangenomen. De veronderstelling dat het met een cursus en wat ervaring allemaal wel in orde zal komen, is nergens op gefundeerd. Het loopt dan ook steeds vaker verkeerd, waardoor de verwachte verbetering van de efficiëntie uitblijft of erger. Enkele voorbeelden van eenvoudig falen volgen hieronder.
Steeds vaker komen er uit onze fax berichten die niet voor ons bestemd zijn, waarschijnlijk omdat men op het scherm verzuimd heeft het nummer van bestemming aan te passen.
Onlangs werd in een gemeentekantoor in Zuid-Holland aan een aanvrager van een paspoort een nieuw exemplaar uitgereikt met daarin zijn pasfoto en de persoonsgegevens van een ander persoon.
Voor automatische verwerking worden gegevens gecodeerd of sterk gecomprimeerd. Mensen die deze gegevens moeten lezen en interpreteren, maken dan sneller fouten. Zo kwam een aan mij gezonden pakket terecht in Polen, omdat er nu NL op staat, wat gemakkelijk verward wordt met PL.
Uit deze voorbeelden mag blijken dat moderne op computers gebaseerde methoden van werken onvoldoende zijn aangepast aan de mensen die ermee moeten werken. Het kwaliteitsniveau van die middelen (met name de software) is soms bedroevend. Degenen die dergelijke middelen maken en verkopen, hebben behoefte aan bijscholing in psychologie en ergonomie. De mensen die – veelal ongevraagd – aan het werk gezet worden met die moderne middelen, zien zich geconfronteerd met nieuwe mogelijkheden, maar ook met nieuwe beperkingen (computers zijn zeer star!), nieuwe frustraties (hij doet het niet meer!), nieuwe beroepskwalen (stress, RSI), enzovoort. Er is kortom nog veel ruimte voor verbetering, met name bij het mensvriendelijk maken van de PC en de software die daarop draait.
 
Leo Brinkman, Delft

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Conscia neemt Open Line over, 6,1 miljoen voor 3d-oplossing tandenknarsen (en meer)

    OpinieSecurity & Awareness

    Over post-quantum security (en waarom je nú moet handelen)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: 15 miljoen voor QuiX Quantum, NTT Data met Eurofiber in 5G-zee (en meer)

    ActueelInnovatie & Transformatie

    RIVM moet grip houden op doorontwikkeling Praeventis  

    TNO
    ActueelInnovatie & Transformatie

    TNO: zonder megaclusters geen nieuwe ASML

    MagazineInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Onzekere inkoper

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialData & AI

    Private AI helpt gemeenten met vertrou...

    In een tijd waarin gemeenten geconfronteerd worden met groeiende verwachtingen van burgers, toenemende wet- en regelgeving en druk op budgetten,...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs