Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Tot uw webdienst: veiligheid boven alles!

20 maart 2003 - 23:006 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Rutger van Bergen
Rutger van Bergen

Bij het werken aan de beveiliging van webdiensten is het raadzaam de nodige aandacht te besteden aan de afhandeling van authenticatie en autorisatie, betoogt security-consultant Rutger van Bergen. De XML-standaard Saml (Security Assertions Markup Language) wordt in dat kader erg belangrijk: de samenwerking met andere webdiensten wordt hiermee waarschijnlijk een stuk eenvoudiger, maar ook zijn – en komen – er tools beschikbaar die een hoop werk uit handen kunnen nemen.

Met veel interesse heb ik het artikel ‘At your webservice’ gelezen (Computable van 29 november 2002). Het artikel geeft een goede indruk van de problematiek en oplossingen rondom beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid van webdiensten, maar ik wil graag nog enkele aanvullende opmerkingen plaatsen, die mijns inziens in een discussie over ‘web service security’ niet mogen ontbreken.
In het genoemde artikel bestempelen de auteurs webservices als informatiemiddelen, en passen zij op grond daarvan de biv-classificatie toe (beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid). Hoewel webdiensten inderdaad een bron van informatie kunnen zijn, wordt hiermee voorbij gegaan aan het feit dat de functie van webdiensten vaak verder gaat dan dat.
Webdiensten zijn, zoals de naam zegt, bedoeld om via internet diensten te leveren aan afnemers. In deze context kunnen afnemers ‘echte’ eindgebruikers zijn, maar vaak betreft het software, die al dan niet zelf ook als webdienst is gebouwd.
De dienst die een webdienst verleent, kan zijn het aanleveren van informatie, maar bijvoorbeeld ook het verwerken van een effectenorder, zoals in het aangehaalde artikel wordt gemeld. Indien een webdienst inderdaad alleen als informatiebron optreedt, zal de informatie die wordt geleverd vaak afhangen van parameters die bij de aanvraag worden meegegeven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een webdienst van een creditcardmaatschappij, die op aanvraag aan online-winkels doorgeeft wat de kredietlimiet van een bepaalde (potentiële) klant is. Het antwoord dat deze webdienst geeft, zal rechtstreeks afhangen van de identiteit van de persoon waarvoor de informatie over de kredietlimiet wordt aangevraagd.
De soap-standaard die in het artikel van de heren Post en Klunder wordt genoemd, is dan ook niet echt bedoeld om de communicatie tussen services op zich te standaardiseren. In plaats daarvan is ze erop gericht het verlenen en aanvragen van diensten op een uniforme wijze aan te pakken. De wijze waarop de informatie die daarbij een rol speelt (te weten parameters en resultaten) wordt geformatteerd, is hier vanzelfsprekend onderdeel van.

Authenticatie en autorisatie

Uit de genoemde voorbeelden volgt eigenlijk al dat er naast de aspecten beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid – die inderdaad van groot belang zijn – nog twee andere belangrijke punten de aandacht verdienen: authenticatie en autorisatie. Authenticatie, of verificatie, is erop gericht met voldoende zekerheid vast te stellen wat de identiteit van een, al dan niet menselijke, afnemer is (‘met wie hebben we te maken?’). Buiten de wereld van webdiensten wordt hiervoor gebruik gemaakt van bijvoorbeeld gebruikersnaam en wachtwoord, een certificaat of een token. In het algemeen wordt ernaar gestreefd in het kader van authenticatie een omgeving te realiseren waarbij sprake is van ‘single-sign-on’. Dit wil zeggen dat een gebruiker zich éénmalig identificeert, waarna hij of zij over alle betrokken systemen en applicaties kan bewegen zonder zich opnieuw te hoeven identificeren.
Autorisatie is erop gericht alleen d�e acties aan een geauthenticeerde gebruiker toe te staan waartoe deze gebruiker, volgens het geldende beleid, recht heeft (‘wat mag deze afnemer doen?’). In het geval van de effectenorder is het voor zowel de klanten als de financiële instelling van belang dat een klant – die dus geauthenticeerd moet zijn – alleen geautoriseerd is om orders te geven die betrekking hebben op zijn eigen portefeuille. Een online-winkel zal een aankoopactie van een klant alleen willen autoriseren nadat de creditcardmaatschappij heeft aangegeven dat het orderbedrag de kredietlimiet van de klant niet overschrijdt. Op zijn beurt zal de creditcardhouder in het algemeen niet willen dat iedereen in staat is zijn kredietlimiet op te vragen. Het is dus in het belang van de klant dat een online-winkel alleen geautoriseerd wordt om zijn kredietlimiet op te vragen na op een afdoende manier geauthenticeerd te zijn. Het kan dan zo zijn dat wordt besloten de authenticatie van klant, online-winkel en/of creditcardmaatschappij te laten uitvoeren door een webdienst van een andere, onafhankelijke, partij.

Saml

De problematiek van authenticatie en autorisatie bestaat, net als beschikbaarheid, integriteit en vertrouwelijkheid, uiteraard niet specifiek voor webdiensten. Wel is het zo dat het gedistribueerde model van webdiensten een aantal extra uitdagingen met zich meebrengt. Zoals in het creditcardvoorbeeld is gedemonstreerd, is in het geval van webdiensten met betrekking tot authenticatie en/of autorisatie vaak een uitspraak van een externe bron nodig. Mede daardoor is het realiseren van bijvoorbeeld single-sign-on in een op webdiensten gebaseerde omgeving extra complex.
Om hiermee om te gaan, heeft Oasis (Organization for the Advancement of Structured Information Standards) de XML-standaard Saml opgesteld. Saml staat voor Security Assertions Markup Language en is ontworpen om tussen diverse partijen, platformen en systemen op een betrouwbare en uniforme wijze informatie (‘assertions’, ofwel ‘vaststellingen’) uit te wisselen over de identiteit van een afnemer en diens eigenschappen (attributen) en toegekende autorisaties. De verschillende soorten assertions worden afgegeven en gebruikt door ‘authentication authorities’, ‘attribute authorities’ en/of ‘policy decision points’ en kunnen door ‘Saml-aware’-software worden aangewend om beslissingen te nemen over het al dan niet toestaan van aangevraagde acties. Saml voorziet daarvoor ook in mechanismen om door middel van XML Signatures – die ook werden behandeld in het aangehaalde artikel – controleerbaar vast te stellen wie een bepaalde assertion heeft afgegeven. Ook is het mogelijk door middel van deze handtekeningen ‘non-repudiation’ (onweerlegbaarheid) van assertions te realiseren.
Het is overigens belangrijk op te merken dat Saml niet slechts is ‘gereserveerd’ voor toepassing bij webdiensten; de standaard is bijvoorbeeld ook geschikt voor gebruik bij gewoon http-verkeer.
Hoewel SAML niet eerder dan begin november 2002 als standaard is aangenomen, is er inmiddels al een aantal producten op de markt die het protocol implementeren. Eén daarvan is zelfs in staat het proces van authenticatie en autorisatie geheel uit de code van de ermee beveiligde (webdienst-)applicaties te halen en onder te brengen in centraal beheerde, dynamische ‘policies’ (beleidsregels).
Een aantal grote softwarebedrijven, waaronder BEA, Computer Associates, HP, IBM, Microsoft, Oracle en Sun Microsystems, heeft zijn ondersteuning voor de standaard uitgesproken en een aanzienlijk deel daarvan heeft al concreet aangekondigd dat zij Saml in hun producten zullen integreren. Daarmee is het zeer waarschijnlijk dat Saml een grote rol zal gaan spelen in de afhandeling van authenticatie en autorisatie van webdiensten.
 
Meer informatie over Oasis in het algemeen en Saml in het bijzonder, kan worden gevonden op:
http://oasis-open.org/committees/security/


 
Rutger van Bergen, Security Consultant bij Anite Benelux.

Meer over

Authenticatie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Opgerolde online-drugsmarkt gebruikte Nederlandse infrastructuur

    Nationale Politie
    ActueelOverheid

    Politie tijdens NAVO-top beter voorbereid op uitval van C2000

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Europese it moet nú regie pakken

    OpinieData & AI

    Maak ai saai!

    ActueelData & AI

    Cisco sorteert voor op komst van ai-agenten

    AchtergrondData & AI

    Nvidia lanceert 20 nieuwe ai-fabrieken in Europa, maar passeert Nederland

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs