Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Twitter gebruiken als botnet: Twitterbot

10 augustus 2009 - 11:21OpinieCloud & InfrastructuurTwitter

De media geeft regelmatig aandacht aan diverse botnets die actief zijn. Botnets maken gebruik van de cliënt-computers (ook wel zombies genoemd) en de C&C- (command & control) servers. Communicatie tussen de servers en cliënts gebeurde meestal via simple commando's op IRC-kanalen. Tegenwoordig maakt men meer en meer gebruik van geavanceerde protocollen zoals peer 2 peer, maar ook het http-protocol. Om onopgemerkt te blijven zoekt men naar steeds meer technieken. Op Defcon 17, die onlangs gehouden werd in Las Vegas, werd een vernieuwde proof of concept-code vrijgegeven die het mogelijk maakt om Twitter in te zetten als botnet.

Tijdens de presentatie van Tom Eston en Kevin Johnson werd een demo gegeven van KreiosC2. KreiosC2 is een proof of concept-bot die Twitter gebruikt als command & control-kanaal. Het principe werkt vrij simpel. Een account wordt aangemaakt dat gevolgd wordt door de bot. Wanneer een actie is gewenst hoef je alleen maar een 'tweet' te sturen naar het betreffende C&C Twitter-account. Voorbeeld van zo'n 'tweet' is: 'cmd: look at 1.2.3.4'. Deze opdracht voert een 'ping' uit naar het adres 1.2.3.4.

Twitter is in staat om bepaalde tekst te filteren. Om deze detectie en filtering te voorkomen is deze nieuwe versie onder andere in staat om dynamisch de taal die gebruikt wordt om de commando's te geven, te kunnen wijzigen. Als men dus op het ene moment Engels gebruikt, vervolgens schakelt men over op Duits, Frans etc. Een andere optie is om de verzonden commando's te coderen of te versleutelen.

Het voorkomen van zo'n social networking-bot is vrij eenvoudig: blokkeer alle social network-websites. Echter is dit niet zo eenvoudig aangezien meer en meer bedrijven de toegevoegde waarde van social networks inzien en er gebruik van maken in hun dienstverlening.

Meer over

BotnetsDienstenSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Politie zet Bluetooth en Twitter in bij Sail 2010

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    ‘LinkedIn is een beveiligingsrisico’

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Botnet gebruikt Nederlandse websites en servers

    Eén reactie op “Twitter gebruiken als botnet: Twitterbot”

    1. RV schreef:
      11 augustus 2009 om 14:00

      2e cyberwet van Murphy:
      “Everything you invent can and will be used against you”

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs