Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

IBM neemt analysesoftwaremaker SPSS over

28 juli 2009 - 14:15ActueelInnovatie & TransformatieIBMSPSS
Redactie Channelweb
Redactie Channelweb

Ict-bedrijf IBM koopt voor ongeveer 1,2 miljard dollar (840 miljoen euro) SPSS. Dat is een Amerikaanse leverancier van software die bedrijfsgegevens analyseert en er voorspellend gedrag uit kan distilleren. Deze programma’s worden ondergebracht in IBM’s Information on Demand-portfolio. IBM zegt de producten van SPSS te blijven ondersteunen en verder ontwikkelen. De overname moet nog worden goedgekeurd door de aandeelhouders en de mededingingsautoriteiten.

IBM richt zich de laatste tijd veel op het onderwerp business analytics. Zo begon de dienstverlener kortgeleden een aparte divisie Business Analytics and Optimization Consulting. Analisten van onderzoeksbureau IDC verwachten in 2009 een groei van 4 procent in dit onderdeel van de softwaremarkt, ten opzichte van een jaar eerder. Business analytics zouden goed zijn voor een wereldwijde omzet van 25 miljard dollar.

Een belangrijk onderdeel van business analytics betreft het voorspellen van bedrijfsresultaten met behulp van predictive analytics (voorspellende analyse), iets waarmee SPSS zich de laatste jaren uitdrukkelijk profileert. Daaronder worden activiteiten als advanced data capture, data mining en statistische analyse verstaan. Met deze toepassingen kunnen organisaties trends en patronen uit actuele en oude bedrijfsgegevens distilleren en daarmee toewerken naar voordelen ten opzichte van hun concurrenten. Bedrijven kunnen de software ook gebruiken om kredietrisico’s te verkleinen, fraude te beperken en klantenloyaliteit te vergroten.

Hollywood
Predictive analytics wordt bijvoorbeeld gebruikt bij het voorspellen van het aantal bezoekers van Hollywood-films. De voorspellingen worden onder meer gebaseerd op het scenario, de acteurs en hun man/vrouw-verhouding, de locatie en het jaargetij waarin de film in première gaat. Ook verschillende Nederlandse politiekorpsen maken gebruik van de software.

Het hoofdkantoor van SPSS staat in het Amerikaanse Chicago. In Nederland heeft het bedrijf een vestiging in Gorinchem. Daar werken ongeveer dertig mensen.

 

Meer over

Softwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Innovatie in uitvoering: industrieel bouwen

    Wees voorbereid op de bouwplaats van de toekomst. De praktijk van verschillende manieren van industrieel bouwen

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Richard Turk
    Innovatie & Transformatie

    Dit weegt de jury mee bij de categorie Customer Experience van de Computable Awards 2025

    AchtergrondCarrière

    Gazonnetje of golfbaan maaien via de cloud

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs