Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

‘Falend management is vaak oorzaak ontslagen’

28 juli 2009 - 09:574 minuten leestijdActueelCloud & InfrastructuurBT
Diederik Toet
Diederik Toet

Leverancier van telecom-, netwerk- en ict-diensten BT reorganiseert op grote schaal. De maatregelen hebben ook in Nederland zijn weerslag. Bovendien worden de diensten óp het netwerk belangrijker dan het netwerk zelf. CRN’s zusterblad Computable spreekt met directeur Bas Burger van BT Benelux.

BT ontslaat wereldwijd duizenden medewerkers. Gaat het zo slecht?
‘De winstwaarschuwing van afgelopen oktober en de slechte jaarcijfers van mei 2009 waren voor bestuursvoorzitter Ian Livingston aanleiding voor een reorganisatie. BT Group heeft inderdaad te maken met volumedalingen en eenmalige afschrijvingen op enkele grote projecten. Hier in Nederland gaat het nog relatief goed, volumes nemen niet af. Als dat bij de concurrenten wel het geval is, groeien wij dus relatief.’

Hoeveel ontslagen vallen in Nederland?
‘Het is moeilijk om een exact aantal te noemen. Wij zijn namelijk al langere tijd bezig met het reduceren van ons personeel. Het is een geleidelijk proces, waarbij we ons schaarse geld richten op zaken die we goed doen. We bouwen andere werkzaamheden af. Het personeelsverloop vullen we niet helemaal aan en contracten van tijdelijk ingehuurden verlengen we vaak niet. Er zijn ook wel mensen boventallig verklaard. Die hebben we deels kunnen herplaatsen. Het gebeurt allemaal heel verantwoord. Een reductie van ongeveer 10 procent in het afgelopen boekjaar is volgens mij een zeer beperkte teruggang. De Nederlandse organisatie is daarmee niet onevenredig hard getroffen. Andere delen worden veel harder getroffen.’

Hoe ervaart u de herstructurering?
‘Vaak zijn grote personeelsreducties vooral noodzakelijk door falend management. Als management moet je anticiperen op de veranderingen in de economie. We hebben te laat ingegrepen en ontwikkelingen niet goed voorspeld. Ik zie het als het besturen van een olietanker: je moet constant om je heen kijken. Wat gebeurt er volgende week, volgend kwartaal en volgend jaar? Bovendien moet je als management alleen gecalculeerde risico’s nemen, met voldoende mogelijkheden voor tussentijdse bijsturing. Je bent als bedrijf tenslotte wel verantwoordelijk voor het welzijn van duizenden medewerkers, investeerders en klanten.’

BT Group schreef afgelopen jaar miljoenen af op klanten, mede doordat projecten te scherp waren geprijsd. Doet BT Nederland dat ook?
Wij bieden onze diensten absoluut scherp aan, hoewel we nu sneller ‘nee’ zeggen bij offerteverzoeken. Scherp aanbieden kan ook door de kosten te verlagen. We zetten tegenwoordig vooral veel tijd en geld in om onze bestaande klanten door de crisis te loodsen. Dat doen we bijvoorbeeld door de dienstverlening beter af te stemmen op de wensen van de klant en door risico’s te beperken met behulp van bijvoorbeeld aangepaste service-level agreements. We zijn geen idealisten, maar willen credit bij onze klanten opbouwen en zorgen dat ze sterker uit de crisis komen.’

Hoe zal BT de komende vijf jaar veranderen?
‘Het hebben van een eigen netwerk zal niet voldoende zijn. Het zijn juist de diensten die via het netwerk worden aangeboden, die belangrijker worden. BT loopt met zijn 21st Century Network op die ontwikkeling vooruit. We werken samen met verschillende aanbieders van software en hardware, zoals Cisco en Microsoft, en ontwikkelen de diensten op het netwerk aan de hand van ons open innovatiemodel. Dat doen we samen met klanten, universiteiten, technologiepartners en lokale overheden.’

U was executive vice president bij Getronics voordat u in juni 2008 ceo van BT Benelux werd. Wat zijn de verschillen?
‘BT is veel groter en complexer dan Getronics. Het is een Brits bedrijf, dus met meer hiërarchie en aandacht voor historie. BT is in een complexere matrix georganiseerd, hier in Nederland zijn we deel van een wereldwijd team. Daar hebben we constant mee te maken op de werkvloer. Belangrijkste overeenkomsten: zowel BT als Getronics zijn internationale spelers met een sterke thuismarkt. We bedienen vaak dezelfde klanten. Buiten Nederland had Getronics destijds niet de schaalgrootte die BT wel heeft.’

Wat is het leukste aan uw huidige functie?
‘Het omgaan met de tijdgeest waarin we leven. BT heeft wereldwijde en complexe activiteiten en wij werken in een regio die het goed doet. Ik houd van complexe vraagstellingen en besteed daar graag veel tijd aan.’

Bas Burger
Bas Burger is sinds juni 2008 ceo van BT Benelux, onderdeel van BT Global Services. Dat is de wereldwijde divisie van BT Group die zich richt op netwerkgebaseerde ict-dienstverlening aan de zakelijke markt. Burger heeft ruim zeventien jaar ervaring binnen de ict-sector.

In 1993 trad hij in dienst bij de voorganger van KPN, waar hij na diverse verkoop- en managementfuncties ceo van KPN Entercom Solutions werd. In 2002 en 2004 werden daar in totaal ruim duizend mensen ontslagen. In 2006 stapte Burger over naar Getronics. Daar was hij executive vice-president.

Meer over

Telecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Kort: Eigen ai-assistent Amsterdam, NIS2-manager Atos, DSA-check ACM en…

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    cybercrime
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Rijkswaterstaat moet vaart maken met beveiligen van bruggen en sluizen

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs