Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Resellers en SaaS; een no-brainer

11 augustus 2008 - 12:023 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

Als je het sec bekijkt, lijkt software-as-a-service (SaaS) een no-brainer. Dit model combineert tenslotte eenvoud met maandelijkse vaste lage kosten en geen begininvesteringen. Er is echter een belangrijke psychologische factor die meespeelt in de acceptatie van SaaS. En dat is nou net de factor waar veel partijen nog niet mee om weten te gaan.

Een eenmalige online aankoop is een kleine moeite. Neem nu het online aanschaffen van een cd of een boek. Psychologisch gezien hebben mensen hier steeds minder moeite mee. Een eenmalige online transactie is zo gebeurd en de zakelijke relatie met de aanbieder duurt net zolang totdat de transactie voltooid is. Bij een online dienst gaat de koper echter een langdurige relatie aan met de leverancier. Bovendien geldt hiervoor een financiële verplichting, die niet eenmalig is maar maandelijks terugkerend. Gebruikers zijn hierdoor voorzichtiger in het afnemen van SaaS-diensten, met name als de aanbieder een onbekende partij is, die via het internet is gevonden.

Resellers kunnen een zeer belangrijke rol spelen in het wegnemen van deze drempel. SaaS-leveranciers, hostingpartijen en grote serviceproviders kunnen SaaS-diensten goed inregelen. Denk hierbij aan een (redundante) infrastructuur, geautomatiseerde provisioning en billing en niet te vergeten degelijke sla's. Om al deze investeringen terug te verdienen, moeten deze partijen grote volumes draaien. Resellers en kleine ict-dienstverleners hebben niet de luxe om deze investeringen te doen. Toch vragen ook hun klanten om SaaS-diensten, die zonder begininvestering en tegen vaste maandelijkse kosten zijn af te nemen.

Daar staat tegenover dat juist resellers diepgaande kennis hebben van de klantsystemen en de nodige service kunnen leveren bij installatie en onderhoud. Nog veel belangrijker is dat een reseller een vertrouwensrelatie heeft met de klant. Een klant is dan ook sneller geneigd een dienst af te nemen bij deze reseller, dan bij een ‘onbekende internetaanbieder'. Juist daarom vormt de reseller en een SaaS-aanbieder een gouden duo. De SaaS-leverancier maakt zijn volumes en zijn infrastructuur rendeert. De reseller realiseert aantrekkelijke marges, heeft maandelijks terugkerende inkomsten én bouwt een nauwere klantrelatie op (door het leveren van een maandelijkse dienst). De klant op zijn beurt hoeft niet te investeren en neemt toch een dienst af van een betrouwbare partij.

Bovenstaande lijkt simpeler dan het is. SaaS-leveranciers moeten met hun business kunnen aansluiten op die van resellers. Dit vergt een duidelijke en aantrekkelijke margestructuur, een actieve reseller-acquisitie en niet te vergeten een multi-tenant infrastructuur. Resellers op hun beurt moeten in staat zijn om de dienst te verkopen en de juiste argumenten aan te dragen bij de eindgebruiker. Het blijft immers een ‘virtueel stuk software', dat niet tastbaar is. Als hier echter goed over is nagedacht en de propositie klopt, is SaaS inderdaad een no-brainer.

Roland Sars
Director Marketing & New Business Development bij BackupAgent

Meer over

ConsultingDienstenSaaS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Kies de juiste virtualisatie-aanpak

    Vergelijk drie krachtige open source-oplossingen: Proxmox, Kubernetes en OpenStack

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder

    Partnerartikel
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    Hybride cloud: belofte of valkuil?

    Pieter de Haer, Portfoliomanager Previder De hybride cloud is de belofte van dit moment. Organisaties zien een model voor zich...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ActueelData & AI

    Kort: Databricks lievelingetje van investeerders, 18 miljoen smartphones in lades (en meer)

    Teamvalue
    AdvertorialCloud & Infrastructuur

    20% besparen op je Azure-kosten en een secure score van 80%: Zo doet Bizure dat.

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Zo voorkom je te grote afhankelijkheid van cloudleveranciers

    Martin Merz
    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Geen one-size-fits-all bij soevereine cloud SAP

    OpinieSecurity & Awareness

    Cloud-soc stelt nieuwe eisen aan teams, tools en processen

    Michael Teichmann
    AchtergrondCarrière

    Topmanager onderschat digitale dreiging schromelijk

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs