Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Ook in België reclameborden met camera’s

06 september 2017 - 08:17ActueelInnovatie & Transformatie
Frederic Petitjean
Frederic Petitjean

Ook in Belgische winkelcentra zijn reclameborden geplaatst met een camera om mensen te bespieden voor marketingdata. Dat schrijft De Morgen. Eerder was daarover ook in Nederland heisa ontstaan.

Het was het bedrijf Dooh-tv, een dochterbedrijf van de multinational JCDecaux, die de borden plaatste. De camera’s in de borden houden geen beelden bij, maar meten wel hoeveel mensen de advertentie bekijken. Op basis van gelaatsuitdrukkingen zou nog meer informatie opgeslagen kunnen worden. JCDecaux zelf noemt de camera’s ‘visuele sensoren’.

Volgens privacy-experts is het gebruik van dit soort camera’s aan strikte wetgeving verbonden en vallen ze niet onder de wet op de bewakingscamera’s. Staatssecretaris Philippe De Backer was alvast niet opgezet met de praktijk en vindt dit niet kunnen. Hij noemt het ‘Big Brother’-praktijken.

De Privacycommissie zal contact opnemen met JCDecaux om de zaak te onderzoeken. Op Radio 1 zei voorzitter Willem Debeuckelaere alvast dat de praktijk ‘langs alle kanten rammelt met de privacywetgeving’.

Eerder was er ook in Nederland heisa over digitale reclameborden met ingebouwde camera’s. Daar staan ze onder meer geïnstalleerd op treinperrons. 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Agentic AI in actie

    De stappen van automatiseren naar écht autonoom werken. Welke toepassingen zijn succesvol?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    2 reacties op “Ook in België reclameborden met camera’s”

    1. Pascal schreef:
      6 september 2017 om 17:29

      De camera ziet dat je naar de advertentie kijkt.
      Dan verandert het plaatje en wordt je gehypnotiseerd.
      En dan wordt je astraal gekoppeld aan de matrix en ga je domme dingen doen… getuige de meest recente verkiezingsuitslag.

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      7 september 2017 om 10:35

      Als iedereen bij die borden nou even tactisch een plakkertje gebruikt dan zijn we binnen no-time van dat euvel verlost.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Meer lezen

    OpinieData & AI

    Het is niet alles goud wat er blinkt: belang van pragmatisme rondom ai

    OpinieInnovatie & Transformatie

    20 jaar tech: 10 lessen in leiderschap en groei

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Van edge naar enterprise: hoe Nederland toekomst van ai vormgeeft

    Innovatie & Transformatie

    Lummelaars veranderen de wereld

    Netwerk, hub, organisaties
    ActueelData & AI

    Ook Amsterdam krijgt eigen ai-hub

    ActueelCarrière

    Grens tussen cio en cto vervaagt

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs