Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: Privacylek

15 november 2017 - 08:49OpinieInnovatie & Transformatie
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Zodra je tegenwoordig iemand zijn naam vraagt en deze wil noteren dan moet daar bijna een notaris bij zitten die in een acte in tweevoud precies vastlegt wat je wel en niet met die naam mag doen. De wetgeving op dit gebied is inmiddels bijna net zo lang geworden als de algemene voorwaarden van Google en Facebook. Om maar een paar te noemen: we hebben reeds de GDPR, AVG en de Meldplicht datalekken.

We worstelen met het begrip privacy maar dan vooral met onze eigen privacy, die van een ander kan ons gestolen worden. Zelfs door de overheid. We vinden dat de politie als het om terroristen gaat elke privacyregel mag schenden. Dan vervallen, net als bij de algemene voorwaarden van Google en Facebook, ineens alle privacyregels. Maar wee je gebeente als ze daarbij ineens ook onze eigen gegevens bekijken. Dan roepen we een volkomen nutteloos referendum in het leven.

Ook de privacy van bekende personen mag gerust geschonden worden. Zo worden op social media met de #metoo op dit moment vele bekende mensen beschuldigd van seksueel ongewenst gedrag en daarbij direct veroordeeld. Er wordt een digitaal schavot op het marktplein internet gezet en iedereen mag, zonder tussenkomt van een rechter, diegene veroordelen en er rotte tomaten naar gooien.

Topje van de ijsberg

Misschien hebben we ons wel vertild aan het internet en moeten we tot de conclusie komen dat we er eigenlijk helemaal niet mee om kunnen gaan. Alleen al in de eerste helft van dit jaar zijn er zo’n duizend datalekken gemeld. Dit is nog maar het topje van de ijsberg en het gaat alleen maar erger worden. Misschien hebben we helemaal geen privacyregels nodig maar gewoon weer fatsoenregels. Wat je offline niet doet, doe je ook niet online. En wat je niet wilt wat je zelf overkomt, doe dat ook een ander niet aan. Amen.

Ik ben overigens zelf ook ooit eens tijdens de après-ski op wintersport in mijn billen geknepen. Dat was een #metootoeteropjewaterscooter.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Nooit voorop lopen

    OpinieOverheid

    Spoelstra spreekt: Ministerie van Mislukte Projecten

    Jacob Spoelstra
    OpinieFinanciële dienstverlening

    Spoelstra spreekt: Snap het niet

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Weer nutteloos referendum

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: KiereWiet!

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Ben je mail?

    2 reacties op “Spoelstra spreekt: Privacylek”

    1. Eijkel schreef:
      15 november 2017 om 12:20

      Het grappigste in deze column is dat Spoelstra (net als veel anderen) het al dan niet opzettelijke misbruik van prive gegevens toch weer bij de burgers zelf neer legt. Ja, het grootste gedeelte van de burgers is op dit punt misschien onvoldoende op de hoogte van de consequenties of te dom om voor de duvel te schijten. Het zijn toch echt de partijen zelf (inclusief de overheid) die denken deze data te moeten verzamelen. En wat betreft het internet? Dat is hetzelfde begonnen als het Wilde Westen. De indianen zijn ondertussen “getemd”, maar het online leven loopt nog lang niet in de pas met het offline leven, ondanks dat beide steeds meer verweven zijn. Dat zal nog wel een paar jaartjes duren.

      Waarom draaien we het niet gewoon om en maken het verzamelen en bewaren van andermans persoonlijke gegevens strafbaar als je de persoon niet kent (of hij jou niet kent en die informatie niet met je wil delen). Wil je informatie van onbekenden verzamelen? Leg dan maar eens simpel en duidelijk uit waar je het voor nodig hebt (ja, ook u beste overheid). Wil je die data bewaren? Dan moet je actief ervoor zorgen dat betreffende personen inzage heeft in wat jij bewaart, inclusief afgeleide gegevens. Wil je die data delen of verkopen? Eerst toestemming van de gebruiker. Dit alles op basis van opt-in ipv opt-out per casus. Faal je op 1 of meer van deze punten? Dan is dat grond voor financiele compensatie voor de betreffende gebruiker. Eens kijken hoe lang mensen dan nog ongeinteresseerd zijn!

      Er zitten nog voldoende haken en ogen aan dit voorstel, maar de symptoombestrijding die we nu toepassen is absurd en kan alleen maar complexer worden.

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      16 november 2017 om 07:53

      Eenvoudig voorbeeld is dat ik sinds ik bij een bepaalde bank heb aangemeld ik allerlei fishing mails krijg alsof die van die bank zouden komen. Dus waarschijnlijk heeft die bank mijn email adres verkocht en dat is op een of andere manier bij een schimmig bedrijfje gekomen. Dan is de vraag of de winst van het verkopen van mijn email adres opweegt tegen de reputatieschade die deze bank oploopt. Is het niet verstandiger van die bank om bij hun leest te houden?

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs