Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Boek Deep Work heeft positief effect

04 juli 2017 - 20:135 minuten leestijdOpinieCarrière
ir. Maarten Metz
ir. Maarten Metz

Enkele weken geleden las ik het boek 'Deep Work – Rules for focused success in a distracted world' van Cal Newport. Het boek heeft een duidelijke opbouw, is goed onderbouwd en erg overtuigend. Het heeft de indeling van mijn (werk)dagen positief veranderd.

De schrijver definieert de termen ‘Deep work’ en ‘Shallow work’ direct in de inleiding:

Deep Work: Professional activities performed in a state of distraction-free concentration that push your cognitive capabilities to their limit. These efforts create new value, improve your skill, and are hard to replicate.

Shallow Work: Non cognitively demanding, logistical-style tasks, often performed while distracted. These efforts tend not to create much new value in the world and are easy to replicate.

Het boek is opgebouwd in 2 delen:

  • Deel 1 onderbouwt waarom ‘Deep Work’ waardevol, zeldzaam en betekenisvol is.
  • Deel 2 geeft praktische tips om ‘Deep Work’ te maximaliseren.

Persoonlijke waarde

In mijn huidige project werk ik met een team van zeven mensen, met veel belanghebbenden daar omheen, aan een technisch uitdagend it product. Goed bereikbaar via Outlook, Skype for Business, Slack en sowieso makkelijk aanspreekbaar in een open kantoortuin, had ik regelmatig het gevoel dat ik weinig échte waarde leverde en alleen een spoor van e-mails, vergaderingen en korte, digitale berichten achterliet.

Soms merkte ik pas ’s avonds laat, als ik alleen op kantoor zat en de loeiende airco ermee ophield voor die dag, hoeveel verstoring en herrie ik die dag had moeten verstouwen. ‘Je krijgt hier niets gedaan tussen negen en vijf!’ is voor velen dan ook een herkenbare frustratie. ’s Ochtends extra vroeg beginnen, of ’s avonds extra lang blijven kan tijdelijk helpen maar is uiteindelijk niet duurzaam.

Daarom werd ik vooral aangetrokken door het tweede deel van het boek waarin de schrijver praktische tips geeft om ‘Deep Work’ te maximaliseren. Dat deel bleek zo goed te bevallen dat ik aansluitend ook het eerste deel van het boek gelezen heb, terwijl ik eigenlijk niet overtuigd hoefde te worden dat ‘Deep Work’ waardevol, zeldzaam en betekenisvol is.

Waarde van Deep Work

Zonder waardeoordeel te geven constateert de schrijver in het eerste deel van het boek dat de vaardigheid om Deep Work’ te leveren steeds zeldzamer wordt, terwijl deze vaardigheid tegelijkertijd steeds waardevoller wordt in onze economie.

Waardevoller:
– Onze informatie economie is afhankelijk van complexe systemen die in hoog tempo veranderen. Om waardevol te blijven zul je dus heel snel ingewikkelde dingen moeten leren. Steeds weer opnieuw.
– Bovendien snijdt het mes van de digitale revolutie aan twee kanten. Als je iets waardevols maakt, kun je vrij eenvoudig een enorme groep potentiële kopers bereiken. Maar als je middelmatig werk levert, vinden je potentiële kopers al snel betere alternatieven.

Om te slagen moet je dus absoluut het beste leveren wat je in je hebt – iets wat “Deep Work” vereist.

Zeldzamer:
– Door de economische waarde van ‘Deep Work’ zou je verwachten dat bedrijven deze vaardigheid aanmoedigen, aanleren en ondersteunen. Het tegendeel is waar: open kantoortuinen, spontane kruisbestuiving, brainstorm sessies, snelle reacties op e-mail en een online ‘presence’ lijken vooralsnog de voorkeur te hebben boven ‘Deep Work’. De schrijver toont overtuigend aan hoe deze ‘omarming van de afleiding’ gebouwd is op een wankel fundament, maar desalniettemin de werkelijkheid is voor de meeste kantoorwerkers.
– Daarnaast slokken social media een steeds groter deel van onze tijd en aandacht op. Niet vreemd als je bedenkt dat heel knappe koppen hun uiterste best doen om je zo vaak mogelijk naar hun diensten te lokken en je daar zo lang mogelijk vast te houden.

Praktische Tips

In het tweede deel van het boek geeft de schrijver hele concrete tips om ‘Deep Work’ te maximaliseren. Een aantal punten die ik daaruit doorgevoerd heb:

  • Zorg dat je de hele werkdag volgepland hebt met ‘werkblokken’, herplan indien nodig, maar houd de regie over je agenda.
  • Weet op welke momenten van de dag je doorgaans optimaal kunt concentreren en plan het ‘Shallow Work’  daar omheen.
  • Zoek een stille ruimte en sluit je – vooral ook digitaal – af voor verstoringen tijdens jouw optimale concentratie uren.
  • Streef naar drie tot vier uur ‘Deep Work’ op een dag.
  • Stop met social media (en nieuws).

Alle voornoemde punten voegen voor mij waarde toe, maar het effect van stoppen met social media had ik het meeste onderschat. Ik had namelijk de neiging ’s avonds te ontspannen door interessante artikelen te lezen, vaak op een dienblad aangereikt door twitter, of door de nieuwsbrieven waar ik op aangemeld was. Cal Newport daagt je uit om daar eens een paar weken mee te stoppen en te kijken wat je dan nog werkelijk mist. Want natuurlijk voegen social media waarde toe, maar voegen ze voldoende toe als je het afweegt tegen de tijd die je erin steekt? In mijn geval absoluut niet. De tijd die ik win steek ik nu in echte verdieping op een paar gebieden. Dat blijkt voor mij veel beter te ontspannen dan het consumeren van ‘shallow’-nieuws.

Conclusie

‘Deep Work’ staat boordevol praktische tips en is tegelijkertijd goed onderbouwd. Het uitlichten van de (hoofd)zaken die mij aanspreken doet waarschijnlijk niet genoeg recht aan dit prachtige boekje.

Maximaliseer ‘Deep Work’ behoort tot de beste loopbaan adviezen die ik tot nu toe heb gekregen. Niet alleen om ‘economisch interessant’ te blijven, maar vooral ook om na een dag werken naar huis te gaan met een goed gevoel, wetende dat je – op een prettige manier – jouw unieke waarde hebt kunnen leveren.

Deep Work – Rules for focused success in a distracted world

Meer over

DienstenSocial media

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Vlaams Parlement zoekt ciso

    Saba, eiland, Caribisch
    ActueelCarrière

    Kort: Postcodes voor Caribisch Nederland, LAI uit Schiedam beste HPE-opleider, Gates fakkelt Musk af

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Je baan verdwijnt

    kaasschaaf
    ActueelCarrière

    VodafoneZiggo schrapt 400 banen

    man kijkt naar het korte nieuwsoverzicht van Computable
    ActueelCarrière

    Kort: Aanvalsdetectie ai-agents, kenniskloof cio’s, overnames Wolters Kluwer, Esprit ICT en Main

    Eén reactie op “Boek Deep Work heeft positief effect”

    1. Rik Lammers schreef:
      25 oktober 2017 om 08:46

      Goed verhaal, helemaal eens.

      Gedeeltelijk thuis werken, dat is de oplossing lijkt me. Aannemende dat je je daar kunt afsluiten, want de keukentafel met kinderen en/of partner eromheen zal het niet worden! 🙂

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs