Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spraakherkenning kent aantal bezwaren

21 april 1999 - 22:00ActueelInnovatie & Transformatie
Redactie Computable
Redactie Computable

De markt voor spraakherkenning begint eindelijk op gang te komen. Deze techniek is echter alleen geschikt voor gebruikers die de moeite nemen de software te trainen. Slechts weinig ‘kantoorwerkers’ hebben het geduld dat te doen.

Daarnaast levert juist gebruikte software lang niet iedereen iets op. Dit zijn de hoofdconclusies uit een studie van adviesbureau OTR Group naar de invloed van spraakherkenning op de werkplaats. Hoewel spraakherkenning serieus moet worden genomen, kleven er een aantal bezwaren aan.
Organisaties die deze software toepassen, zijn onaangenaam verrast door de complexiteit van het gebruik. Medewerkers denken het kunstje snel onder de knie te kunnen krijgen. Ze gaan ervan uit dat intuïtief gemakkelijk valt te begrijpen hoe spraakherkenning werkt. Ervaren PC-gebruikers denken dat ze de software kunnen gebruiken zonder training of gebruikershandleidingen. Dat alles is niet waar. Nieuwe gebruikers hebben echter geen zin urenlang te trainen. Toch moet de PC er langzamerhand achter komen hoe iemand spreekt.
Gebruikers accepteerden wel dat ze de PC moeten trainen om hun stemmen te herkennen. Over het algemeen bleek de accuratesse waarmee de software werkt goed. Een voortdurende bron van ergernis zijn de onverklaarbare vergissingen die het systeem maakte. Deze fouten zijn vervolgens moeilijk te corrigeren via alleen gesproken instructies. Veel gebruikers geven de moed op. Ze merken dat de PC niet half zo slim is als ze denken, aldus het rapport. Verder snappen weinig gebruikers snappen dat ze zelf training nodig hebben in het gebruik van dicteersystemen.
Een ander opmerkelijk resultaat is dat eigenlijk maar heel weinig mensen op kantoor er werkelijk iets aan hebben. OTR ziet alleen efficiëntieverbetering bij managers. De meeste kantoorwerkers typen tegenwoordig zelf hun teksten in. Ze denken relatief veel na en tikken vervolgens een stukje. Het eigenlijk typewerk blijft beperkt. De meeste tijd zit in het denkwerk. Echte typekamers zijn er nauwelijks meer.
 

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelInnovatie & Transformatie

    Nuance koopt spraakherkenningstak van Philips

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs