Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Boek: Quality Level Management

15 maart 2013 - 10:473 minuten leestijdActueelInnovatie & Transformatie
Johannes van Bentum
Johannes van Bentum

Het Engelstalige boek Quality Level Management – Managing Quality in Outsourcing, geschreven door Jeanne Hofmans en Erwin Pasmans, beschrijft het Quality Level Management-model. Dat is het door testorganisatie Improve Quality Services in Waalre ontwikkelde model voor het managen van kwaliteit in een klant-leverancierrelatie. Het nieuwe boek is recent verschenen bij Uitgeverij Tutein Nolthenius.

Het boek is bedoeld voor managers en consultants die als klant of leverancier een praktisch model zoeken om kwaliteit te beheersen in een uitbestedingsrelatie.

Veel bedrijven hebben moeite met het beheersen van kwaliteit in het geval van uitbesteding. Kwaliteit is moeilijker te definiëren dan de planning en het budget. Bestaande problemen met kwaliteitsbeheersing worden bij uitbesteding nog complexer. Zowel voor outsourcen als voor kwaliteitsbeheersing zijn al vele mogelijke maatregelen bekend. Ze zijn, tot nu toe, echter nooit in een enkel framework geplaatst. Improve heeft deze maatregelen verzameld in het Quality Level Management-model.

Vanuit hun expertise in test- en kwaliteitsmanagement merkten de auteurs Hofmans en Pasmans dat outsourcingstrajecten en -modellen zich veelal richten op organisatorische en procesmatige aspecten. Het product wordt daarbij al snel onderbelicht. Daarom bevat het QLM-model deze aspecten juist wel. Daarnaast wordt een onderscheid gemaakt in verschillende type maatregelen: preventief, detectief en correctief. Maatregelen treft men dus op verschillende niveaus en zijn verschillend van aard.

Over de auteurs

Boek: Quality Level Management

Jeanne Hofmans studeerde Software Technology aan de Universiteit Utrecht. Als tester, testmanager en testconsultant heeft zij gewerkt voor veel bedrijven in zowel de financiële als het technische domein: PGGM, InTraffic (Prorail), Rabobank, NS, Waternet en Philips. Momenteel Jeanne werkt als een testmanager voor de Sluiskiltunnel (CBT) en als auditor voor verschillende bedrijven zoals ESO, ICT Automatisering en het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Soms trad ze op namens de klant en soms voor rekening van de leverancier.

Erwin Pasmans heeft zich, na het afronden van zijn studie Bedrijfskunde en Techniek met een master in Quality Management, gespecialiseerd in het testen. Naast het testen is hij ook bedreven in beheer, projectmanagement en business intelligence. De laatste paar jaar heeft hij zijn vaardigheden toegepast bij bedrijven als het Ministerie van Infrastructuur en Milieu, Philips, Triodos Bank, Albert Heijn, Rabobank en ASML. Naast consultant is hij ook docent van verschillende testen cursussen zoals TMap Next en ISTQB.

Improve

Improve Quality Services richt zich op hoogwaardige en innovatieve dienstverlening op het gebied van software en systeemkwaliteit in de vorm van trainingen, consultancy en interim diensten. Opdrachtgevers zijn zowel afnemers als leveranciers van (technische) applicaties en informatiesystemen. Improve is opgericht in januari 1998 door Erik van Veenendaal en heeft vestigingen in Waalre en Baarn. Improve helpt organisaties bij het managen en verbeteren van productkwaliteit bij outsourcing.

Meer over

Diensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Boek: Presenteren, wat werkt en wat niet?

    Eén reactie op “Boek: Quality Level Management”

    1. Benno Goede schreef:
      26 september 2013 om 07:06

      Ik vind het boek QLM zeer prettig leesbaar. Je wordt meegenomen in een herkenbaar verhaal en het boek is luchtig en duidelijk geschreven en de Engelse taal werkt niet belemmerend. Ook is de vormgeving prettig. Je kan duidelijk zien in het boek ahv plaatjes waar je zit in het model en dat maakt zoeken makkelijker. Wat ik goed vindt aan het boek QLM is dat de verschillende niveaus en maatregelen op een gestructureerde manier weergegeven zijn.
      De nadruk wordt gelegd op een win-win situatie tussen de leverancier en de opdrachtgever. En dat dit idealiter in een samenwerkingsverband moet plaatsvinden, waarin beide partijen een voordeel behalen. Men is erg duidelijk en concreet in het boek, maar blijft wel ‘hangen’ op een relatief hoog abstractie niveau. Bij het onderdeel ‘testmanagement modellen’ wordt uitgelegd waarom in een outsourcingssituatie het opzetten van testomgevingen een uitdaging is. Ik had graag wat meer voorbeelden gezien. Niet bij elk model wordt voldoende uitleg gegeven specifiek over ‘outsoucing’ en de relationele factor.
      Ik had het zelf erg op prijs gesteld dat bij de diverse voorbeelden wat meer de diepgang was opgezocht met meer voorbeelden en uitgewerkte scenario’s voor outsourcing situaties. Men is te vroeg gestopt met schrijven. Wat leuk is aan dit boek is dat cultuur, en problemen waar je tijdens de test fase tegenaan loopt, ook aandacht krijgen. Ook door dit feest van herkenning lees dit boek makkelijk weg. Het is een heel duidelijk geschreven boek en ik raad dit zeker aan als ‘leesvoer’ voor testmanagers.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs