Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
vijf vingers

Haal meer uit machine learning in 5 stappen

10 oktober 2017 - 09:153 minuten leestijdOpinieInnovatie & Transformatie
Chris Bedi
Chris Bedi

De hype rondom machine learning loopt op zijn eind. De technologie lost zijn belofte in en begint daadwerkelijk van waarde te zijn bij het automatiseren van processen binnen bedrijven. De meerderheid van de progressieve cio’s verwacht dat het automatiseren van beslissingen op basis van machine learning de omzetgroei van het bedrijf stimuleert. Daarvoor zijn nog wel een aantal belangrijke stappen nodig. Dit zijn de vijf belangrijkste.

1. Bouw een goed fundament en verbeter de kwaliteit van de data

Eén van de grootste obstakels voor het succesvol implementeren van machine learning is de kwaliteit van de data. Als machines beslissingen nemen op basis van slechte data, dan zullen de resultaten ook geen toegevoegde waarde bieden. In het ergste geval brengt het zelfs extra risico’s met zich mee, doordat beslissingen op basis van machine learning slechter worden. Cio’s doen er goed aan om technologie te gebruiken die niet alleen het onderhouden van data versimpelt, maar ook de transitie naar machine learning vereenvoudigt.

2. Bepaal prioriteiten op basis van toegevoegde waarde

Bij het ontwikkelen van een roadmap is het verstandig om eerst in kaart te brengen welke diensten het meeste worden gebruikt. Het automatiseren van deze diensten leveren namelijk de grootste voordelen op voor het bedrijf. Bekijk binnen de top van het bedrijf welke ongestructureerde werkpatronen het meeste profiteren van automatisering. Het doel hierbij is om niet alleen de huidige processen in een nieuw model in te passen, maar ook om deze diensten en processen geheel opnieuw te ontwikkelen als onderdeel van de transformatie.

3. Bouw aan een uitmuntende klantervaring

Een belangrijk voordeel van het verhogen van de snelheid en nauwkeurigheid van besluitvorming is het creëren van een betere klantervaring, zowel intern als extern. Houd bij het ontwikkelen van een roadmap voor de implementatie van machine learning-capaciteiten dan ook de ideale klantervaring in het achterhoofd. Dit kan vervolgens als doel dienen bij het bepalen van investeringen en prioriteiten.

4. Bouw aan vaardigheden en cultuur

Cio’s moeten bepalen welke rollen in de toekomst belangrijk zijn voor het bedrijf en anticiperen op de manier waarop medewerkers de interactie met machines aan zullen gaan. Als hiervan een goed beeld bestaat, kunnen cio’s namelijk alvast beginnen met het aannemen en trainen van deze medewerkers. Het is hierbij van belang om aan een bedrijfscultuur te bouwen die deze vaardigheden en werkzaamheden weet te benutten en gebruikt om als bedrijf te groeien. Dat betekent dat er richtlijnen over de manier van werken met machines moeten worden opgesteld voor executives, engineers en front-line medewerkers. Daarnaast moeten er richtlijnen komen over de toekomst van de samenwerking tussen mens en machine.

5. Meet en rapporteer resultaten

Voor cio’s is het wellicht duidelijk wat de voordelen van machine learning zijn, maar aan het c-level en de board moet de waarde hiervan vaak nog worden uitgelegd. Cio’s kunnen dit doen door doelstellingen te bepalen en meetmodellen te ontwikkelen voordat machine learning wordt geïmplementeerd. Hiermee kunnen ze een solide business case bouwen die helpt bij het binnenhalen en behouden van de benodigde budgetten. Daarnaast kunnen cio’s overwegen om geautomatiseerde benchmarks te ontwikkelen voor vergelijkbare bedrijven in hun sector en bedrijven van vergelijkbare grootte.

Chris Bedi, cio bij ServiceNow

Meer over

CIODienstenKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en managed services op de MSP Show & Service Desk Show in Utrecht

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Groningse doorbraak bij 3d-printtechniek voor robotjes

    AchtergrondInnovatie & Transformatie

    Tech aan het front

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Navo-sg Mark Rutte ziet innovatie op slagveld enorm versnellen

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs