Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Service Management kom(t) uit de ivoren toren!

28 maart 2008 - 10:56OpinieWerkplek & Beheer
Erik Lambeck
Erik Lambeck

Sinds een jaar of 12 ben ik op één of andere wijze betrokken bij het vakgebied Service Management. In die tijd 'kwam' ITIL naar Nederland. Rondom ITIL hing iets magisch. Het was Haarlemmerolie voor veel IT problemen. Specialisten zouden een plek gaan krijgen in 'processen'. Klanten zouden 'gehoord' gaan worden. IT diensten zouden 'planbaar' worden. Om dat alles te realiseren werden procesmanagers in het leven geroepen: specialisten die in no-time werd geleerd om een taal te spreken die enkel werd verstaan door hun vakbroeders. In die taal was alles wat maar enigszins neeg naar technologie taboe. Gesprekken met specialisten werden gemeden. Er ontstonden Ivoren Torens van vele etages hoog. Gevolg was dat specialisten tóch geen andere plek kregen, dat klanten tóch niet gehoord werden en dat IT tóch niet planbaar werd.

Pas nu -12 jaar later – lijkt er een lichte kentering te komen. In een Service Management blad als Best Practice Magazine verschijnen steeds vaker technische topics. Technische bladen zoals een Computable besteden steeds meer aandacht  aan Service Management. En met récht! Steeds vaker willen IT organisaties Adaptive, Flexibel of Agile worden – afhankelijk van de goeroe die ze aanhangen. Hoe je het ook noemt – ik noem het Adaptive IT – Adaptive IT bereik je alleen door Services, Processen, Organisatie, Tooling, Compliance en Objecten (Applicaties / Infrastructuur) in samenhang te beschouwen. Daarbij is er geen plek voor Ivoren Torens.

Steeds meer signalen komen op groen te staan om Adaptive IT mogelijk te maken. Specialisten kunnen nu wél een goede plek krijgen, klanten kunnen nu wél gehoord worden, IT kan nu wél planbaar gemaakt worden. Daarbij geldt eigenlijk maar één voorwaarde. Wat je ook doet binnen de IT, probeer je te interesseren voor zowel Services, Processen, Organisatie, Tooling, Compliance als Objecten. Spreek op hoofdlijnen dezelfde taal en kom uit de Ivoren Toren!

Meer over

ComplianceITILSoftwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Is serverhardware de blinde vlek in het securitybeleid? Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Staat Digitale Connectiviteit Bouw- en Installatiebranche

    Connectiviteit is de kern van veel processen en van strategisch belang voor de toekomst. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Eén reactie op “Service Management kom(t) uit de ivoren toren!”

    1. Michiel Croon schreef:
      31 maart 2008 om 06:40

      Beste Erik,Je kunt het nog zo’n mooie naam geven, maar er ontbreken 2 aspecten in je betoog. Dit zijn m.i. de twee sleutelaspecten voor succesvol proces- en veranderemanagement. Je hebt het met name over ‘wat’ er moet worden aangepast (organisatie, processen, tooling, objecten, services). Wat ik echter mis is ‘wie’ zich moet aanpassen (people). Ten tweede benoem je het ‘waarom’ iets moet veranderen enkel met ‘compliance’ waar je de performance overslaat. Twee valkuilen waar sommige procesmanagers zich twaalf jaar geleden inderdaad aan schuldig maakten.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialSecurity & Awareness

    Cybersec Netherlands 2025 – Programma...

    Keynotes over cloud, AI en geopolitiek: het programma van Cybersec Netherlands raakt de kern van digitale weerbaarheid

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Linux
    ActueelWerkplek & Beheer

    Linux groeit gestaag op de business-pc

    OpinieWerkplek & Beheer

    Digitale weerbaarheid vereist verschuiving van reactief naar proactief

    Freelancer
    AchtergrondCarrière

    Zzp’er in de it flirt met dienstverband

    AchtergrondCloud & Infrastructuur

    Your.Cloud bouwt aan Europees msp-collectief

    ActueelWerkplek & Beheer

    Microsoft schaft volumekortingen af

    ActueelCarrière

    Forse krimp ict-detachering tweede kwartaal

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • – Phishing
    • – Ransomware

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs