Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Praat eens wat vaker met een system engineer

04 februari 2008 - 13:10OpinieWerkplek & Beheer
Abram Schermer
Abram Schermer

In de vele discussies over het ‘beheer walhalla’ valt mij op hoe weinig aandacht er wordt besteed aan de techniek. Twintig gecertificeerde beheermethodieken hebben volgens mij nog nooit één probleem opgelost. Twintig ITIL-specialisten –of ze nou op level 1, 2 of 3 zitten—hebben nog nooit één security gat opgevuld. Beheer gaat pas goed als je er mensen op zet met goede technische kennis (en de juiste instelling). Eén slimme techneut weet veel meer problemen op te lossen èn te voorkomen dan alle methodologie-denkers bij elkaar.

Natuurlijk heeft ITIL als een 'gezond verstand-aanpak zijn waarde. Maar niet zozeer om beheer goed te laten verlopen. Vooral om fouten te verkomen. Om lacunes of dubbel werk te vermijden. En vooral om technisch specialisten te laten doen waar ze goed in zijn: technisch werk. De meeste goede techneuten die ik ken, hebben trouwens een hekel aan dom werk en daaronder wordt dan in ieder geval verstaan zich herhalende werkzaamheden. Zaken als ‘user management’,  profieltjes wijzigen, printers instellen, et cetera , worden het liefst vermeden of nog beter: geautomatiseerd.

Want daar ligt een groot terrein om te ontginnen: het automatiseren van het automatiseren. Het uitwerken van ITIL-achtige structuren heeft in de praktijk nogal wat nadelen en beperkingen. In kleine organisaties heb je bijvoorbeeld niet genoeg medewerkers om de taken logisch te verdelen; het blijft een bende. En in heel grote organisaties weet uiteindelijk de linkerhand niet meer wat de rechter doet; de gezond verstand aanpak raakt verloren. De oplossing voor technische problemen ligt namelijk in de techniek.

Ik haak graag aan op een column van een tijdje geleden 'Windows Vista de volgende stap op de desktop'. Daarin wordt voorbij gegaan aan het meest interessante dat Microsoft heeft gelanceerd rondom Vista:  MDOP en dan met name de mogelijkheid om SoftGrid technologie te benutten. De traditionele problemen van de Windows desktop worden namelijk vooral opgelost door die desktop anders in te richten en niet domweg de volgende release te installeren. Voor goed beheer: praat eens wat vaker met de system engineer in plaats van de ITIL-guru.

Meer over

ITILSoftwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    ActueelCarrière

    Unica-ceo Andringa: ‘Wij nemen de regiefunctie nog steviger in handen’

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eerste overname IT Local onder Smizer: Infotune ICT

    ActueelOverheid

    Rijk moet meer vissen uit eigen ict-vijvers

    Eén reactie op “Praat eens wat vaker met een system engineer”

    1. Ad Kil schreef:
      4 februari 2008 om 21:47

      Helemaal eens met je uitspraak ITIL als gezond verstand aanpak gebruiken. Daar hoort zeker bij om af te dalen naar de werkelijkheid en op de werkvloer te praten met techneuten. Veel te vaak zie ik om me heen dat we ten onder gaan in allerlei complexe structuren en beheer modellen. Hier wordt vervolgens zo veel energie in gestoken dat vergeten wordt waarom het uiteindelijk gaat, het beheren en beheersen. En dan raar staan te kijken als de uitgewerkte beheermodellen niet worden gevolgd.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs