Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Het belangrijkste beheerproces?

15 november 2007 - 08:51OpinieWerkplek & Beheer
Frank Niessink
Frank Niessink

Procesmatig werken is in de wereld van IT beheer gemeengoed. Vooral dankzij ITIL hebben IT beheerorganisaties procesmatig leren werken. We hebben leren inzien dat processen door meerdere afdelingen en teams lopen en dat door procesmatig te werken mensen en afdelingen samen een goed eindresultaat kunnen bereiken. Veel IT beheerorganisaties hebben daartoe de belangrijkste processen uit ITIL ingevoerd, zoals incident management, change management en service management.

Wat ik IT beheerorganisaties echter nog wel eens zie vergeten is dat processen ook beheerd, en waar nodig verbeterd, moeten worden. Alleen een proces beschrijven levert niets meer op dan een papieren tijger. Om een proces goed te laten landen in de organisatie moet het proces niet alleen (kort en bondig) beschreven zijn, maar moet je ook de medewerkers opleiden die een rol spelen in een proces (en dan niet eenmalig, maar periodiek). Daarnaast heb je prestatie-indicatoren over het proces nodig om de kwaliteit te monitoren en zijn regelmatige reviews nodig om te zien of de uitvoering en de beschrijving van het proces met elkaar kloppen. Maar bovenal zal het management de uitkomsten van prestatie-indicatoren en reviews moeten gebruiken om de kwaliteit van het proces bij te sturen. Genoeg activiteiten, die ook nog eens met regelmaat moeten worden uitgevoerd, om een proces van te maken. Een "procesbeheerproces" dus, of misschien beter een "procesverbeterproces". Wat mij betreft het belangrijkste beheerproces in een procesmatig werkende organisatie.

Nu ben ik benieuwd: wie van jullie heeft een Procesbeheerproces of een Procesverbeterproces in de eigen organisatie voor het procesmatig beheren en verbeteren van de processen en wat is daarmee jullie ervaring?

Meer over

ITILSoftwarebeheer

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Meer lezen

    AchtergrondData & AI

    Een stortvloed aan ai-tools; ServiceNow drinkt zijn eigen champagne

    Gebouw TU/e
    ActueelCloud & Infrastructuur

    TU/e vervangt vpn en voegt mfa toe na cyberaanval

    Bord van Mediamarkt
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Mediamarkt licht ‘onbeperkte’ cloudopslag van eigen telecommerk toe

    ActueelCarrière

    Unica-ceo Andringa: ‘Wij nemen de regiefunctie nog steviger in handen’

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Eerste overname IT Local onder Smizer: Infotune ICT

    ActueelOverheid

    Rijk moet meer vissen uit eigen ict-vijvers

    2 reacties op “Het belangrijkste beheerproces?”

    1. Anton van Arem schreef:
      16 november 2007 om 08:38

      Het procesmatig beheren en verbeteren van processen wordt buiten de IT beheerorganisaties reeds veelvuldig toegepast. We spreken dan van Performancemanagement. Hierbij wordt niet de performance van applicaties en systemen bedoeld (zoals veelal binnen IT beheerorganisaties wordt gedacht) maar de performance van de processen.Performancemanagement bestaat grofweg uit 3 delen:1 het boven water toveren van de prestatiecijfers uit de organisatie;2 het beoordelen van en sturen op de cijfers3 het nemen van maatregelen op dit gebiedAandachtspunten hierbij zijn:Ad 1) de prestatiecijfers moeten uit de processen komen maar… zijn veelal ook de cijfers die her en der al vastgelegd worden door medewerkers/managers om antwoorden te kunnen geven op onverwachte vragen van klanten en bovenliggend management. De cijfers zijn meestal in de organisatie aanwezig, maar… je moet ze nog wel zien te ontsluiten.Ad 2) Het beoordelen van en sturen op de cijfers kan alleen als vooraf helder in kaart is gebracht hoe deze cijfers zich verhouden tot de factoren waarop het management wilt sturen (ook wel Kritische Succes Factoren (KSF) genoemd). Deze structuur van cijfers (eigenlijk dus het datamodel van de performancebesturing) wordt vastgelegd in (hierarchische) relaties tussen PerformanceIndicatoren (PI) en meetpunten in de organisatie. Vervolgens wordt er vastgesteld welke PerformanceIndicatoren ervoor zorgen dat de KSF met de juiste informatie gevoed wordt; deze indicatoren noemen we Key Performance Indicatoren (KPI). Om ervoor te zorgen dat de besturing aansluit bij de businessdoelstellingen wordt vanuit een businessplan een strategiekaart gemaakt waarin de doelen en KSF’n verdeeld zijn in de 4 kwadranten van de Business Balanced Score Card (BBSC). De beoordeling gaat het best (en leukst) als de cijfers op een grafische manier gepresenteerd worden. Dit gebeurt in een Dashboard (veelal met smileys en trendpijltjes). In dit dashboard verschijnen dan de resultanten van de KPI’s die gekoppeld zijn aan de KSF’n.Ad 3) Het nemen van maatregelen vindt plaats in (maandelijkse) managementreviews. Hierbij wordt op basis van het dashboard (met drill-down mogelijkheid) verbeterpunten benoemd. Het is overigens raadzaam om in het review een onafhankelijk persoon te betrekken (zoals een kwaliteitsmanager) om ervoor te zorgen dat de uitgesproken maatregelen ook daadwerkelijk middels het verbetermanagementproces wordt uitgevoerd. De verbeteracties worden vervolgens volgens de Deming-cirkel (Plan-Do-Check-Act) bestuurd.Ik heb in diverse (grote) organisaties bovenstaande werkwijze geimplementeerd en zien werken. Hoewel het vaak begint met besturing op basis van powerpoint (“mail me de sheets waarin de cijfers staan”) of Excel (“ik wil zien hoe de cijfers zijn opgebouwd”) zie ik toch dat er meer nodig is. Al heel snel blijkt vaak dat men de performance van afdelingen met elkaar wil vergelijken. Hiervoor heb je dus een onafhankelijke en zuivere vastlegging nodig van de brondata. Daarbij is het zo dat de brondata best omvangrijk is (elke maand komt er minimaal voor elk meetpunt van elke afdeling een getal binnen; en dit loopt snel op!).Ik gebruik momenteel de “Microsoft Business Scorecard Manager 2007” om dit proces te ondersteunen. Deze bezit naast de flexibiliteit van de opbouw van het “Indicatoren datamodel” ook de felxibiliteit om scorecards per persoon naar wens op te bouwen. Hierdoor is het mogelijk dat de financieel manager alle financiele componenten ziet en de directeur smileys bij zijn businessdoelstellingen. Vervolgens kan iedereen afdalen naar de brondata (voor zover dit gemodelleerd is).Overigens gebruikt mijn organisatie het ASL-framework (www.aslfoundation.org) als procesmodelDit is mijn ervaring, ik ben benieuwd of er ook nog anderen zijn die PerformanceManagement hebben ingevoerd bij een IT Beheerorganisatie

      Login om te reageren
    2. Anton van Arem schreef:
      16 november 2007 om 08:38

      Het procesmatig beheren en verbeteren van processen wordt buiten de IT beheerorganisaties reeds veelvuldig toegepast. We spreken dan van Performancemanagement. Hierbij wordt niet de performance van applicaties en systemen bedoeld (zoals veelal binnen IT beheerorganisaties wordt gedacht) maar de performance van de processen.Performancemanagement bestaat grofweg uit 3 delen:1 het boven water toveren van de prestatiecijfers uit de organisatie;2 het beoordelen van en sturen op de cijfers3 het nemen van maatregelen op dit gebiedAandachtspunten hierbij zijn:Ad 1) de prestatiecijfers moeten uit de processen komen maar… zijn veelal ook de cijfers die her en der al vastgelegd worden door medewerkers/managers om antwoorden te kunnen geven op onverwachte vragen van klanten en bovenliggend management. De cijfers zijn meestal in de organisatie aanwezig, maar… je moet ze nog wel zien te ontsluiten.Ad 2) Het beoordelen van en sturen op de cijfers kan alleen als vooraf helder in kaart is gebracht hoe deze cijfers zich verhouden tot de factoren waarop het management wilt sturen (ook wel Kritische Succes Factoren (KSF) genoemd). Deze structuur van cijfers (eigenlijk dus het datamodel van de performancebesturing) wordt vastgelegd in (hierarchische) relaties tussen PerformanceIndicatoren (PI) en meetpunten in de organisatie. Vervolgens wordt er vastgesteld welke PerformanceIndicatoren ervoor zorgen dat de KSF met de juiste informatie gevoed wordt; deze indicatoren noemen we Key Performance Indicatoren (KPI). Om ervoor te zorgen dat de besturing aansluit bij de businessdoelstellingen wordt vanuit een businessplan een strategiekaart gemaakt waarin de doelen en KSF’n verdeeld zijn in de 4 kwadranten van de Business Balanced Score Card (BBSC). De beoordeling gaat het best (en leukst) als de cijfers op een grafische manier gepresenteerd worden. Dit gebeurt in een Dashboard (veelal met smileys en trendpijltjes). In dit dashboard verschijnen dan de resultanten van de KPI’s die gekoppeld zijn aan de KSF’n.Ad 3) Het nemen van maatregelen vindt plaats in (maandelijkse) managementreviews. Hierbij wordt op basis van het dashboard (met drill-down mogelijkheid) verbeterpunten benoemd. Het is overigens raadzaam om in het review een onafhankelijk persoon te betrekken (zoals een kwaliteitsmanager) om ervoor te zorgen dat de uitgesproken maatregelen ook daadwerkelijk middels het verbetermanagementproces wordt uitgevoerd. De verbeteracties worden vervolgens volgens de Deming-cirkel (Plan-Do-Check-Act) bestuurd.Ik heb in diverse (grote) organisaties bovenstaande werkwijze geimplementeerd en zien werken. Hoewel het vaak begint met besturing op basis van powerpoint (“mail me de sheets waarin de cijfers staan”) of Excel (“ik wil zien hoe de cijfers zijn opgebouwd”) zie ik toch dat er meer nodig is. Al heel snel blijkt vaak dat men de performance van afdelingen met elkaar wil vergelijken. Hiervoor heb je dus een onafhankelijke en zuivere vastlegging nodig van de brondata. Daarbij is het zo dat de brondata best omvangrijk is (elke maand komt er minimaal voor elk meetpunt van elke afdeling een getal binnen; en dit loopt snel op!).Ik gebruik momenteel de “Microsoft Business Scorecard Manager 2007” om dit proces te ondersteunen. Deze bezit naast de flexibiliteit van de opbouw van het “Indicatoren datamodel” ook de felxibiliteit om scorecards per persoon naar wens op te bouwen. Hierdoor is het mogelijk dat de financieel manager alle financiele componenten ziet en de directeur smileys bij zijn businessdoelstellingen. Vervolgens kan iedereen afdalen naar de brondata (voor zover dit gemodelleerd is).Overigens gebruikt mijn organisatie het ASL-framework (www.aslfoundation.org) als procesmodelDit is mijn ervaring, ik ben benieuwd of er ook nog anderen zijn die PerformanceManagement hebben ingevoerd bij een IT Beheerorganisatie

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs