Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Leuk verhuizen!

21 februari 2007 - 13:273 minuten leestijdOpinieData & AITNT
Eva Dohle
Eva Dohle

Eind vorig jaar zijn wij verhuisd naar een nieuwbouwhuis. Naast het feit dat je een goede projectplanning nodig hebt voor de keuken, vloer, stucadoor etc., krijg je ook te maken met allerlei klantenbestanden.

Aan alle instanties, bedrijven en vrienden moet je een verhuisbericht sturen. Nu is dat voor vrienden eenvoudig. Je opent je adresboek en voila. Hier en daar een postcode opzoeken, klaar.

Voor allerlei instanties en bedrijven is het wat ingewikkelder. De TNT helpt gelukkig een heleboel. Met behulp van hun website kun je aanvinken naar welke bedrijven en instanties de verhuizing doorgegeven wordt.

Daarna begint het duidelijk te worden hoe de klantenbestanden van deze instanties en bedrijven werken. De meeste gaan gelukkig goed.

Wat mij als eerste opviel was dat er maar heel weinig bedrijven om een bevestiging vragen. Een enkele stuurt een brief met de vraag om deze ondertekend terug te sturen of de verhuizing klopt.

Bij andere bedrijven merk je dat er van verschillende bestanden gebruik gemaakt wordt. Hierdoor komt de ene brief van het bedrijf wel met het nieuwe adres en één of twee weken later een andere met het oude adres. Ook merkte ik dat, doordat ik wel de rekening maar niet het product kreeg, dat een bedrijf wel mijn adres had gewijzigd, maar niet het aflever adres. Allemaal te verhelpen met een telefoontje, maar toch.

Als consultant, bij mijn vorige werkgever, heb ik een project gedaan waar ook het klantenbestand van een bedrijf van een 20-tal databases naar 1 database moest gaan. Technisch allemaal niet zo heel moeilijk. Toch was het project complex. Iedereen besefte dat een klantenbestand heel erg belangrijk is binnen de organisatie. Daardoor wilde elke afdeling controle hebben over zijn “eigen” klanten. Nu kon een klant, klant zijn van meerdere afdelingen. Dan komt de vraag naar boven, van wie is die klant. Oftewel, bij wijzigingen, wie is geauthoriseerd om dit te wijzigen. En, wellicht nog belangrijker, wordt die afdeling ook vertrouwd. Waar kan de klant zijn verhuisbericht naar toe sturen en moet dit in veelvoud?

Hoeveel grote bedrijven zouden er met 1 klantendatabase werken?

Mijn voordeel is dat de post nog een paar maanden doorgestuurd wordt. Ik heb helaas geen eigen database, met namen van bedrijven en instanties waar ik in opgeslagen lig. Niet van alle bedrijven krijg je regelmatig post. Er zal best een bedrijf zijn of twee, waarvan ik vergeet om mijn adres te wijzigen. Heeft wel een voordeel, op deze manier vind er op natuurlijke manier schoning plaats. Dat bedrijf zit alleen met een adres wat niet meer correct is en dus vervuiling…

Zou het niet mogelijk zijn om iets als wikipedia op te zetten, zodat je zelf maar 1 keer je adres hoeft te vervangen en dat alle bedrijven en instanties hier op kunnen kijken? Of krijg je dan weer post waar je niet op zit te wachten, moet je teveel informatie publiekelijk maken, om jou uniek te kunnen identificeren etc.

BI in de praktijk kan best lastig zijn…

Meer over

Business IntelligenceDatabases

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    In detail: succesvolle AI-implementaties

    Het implementeren van kunstmatige intelligentie (AI) biedt enorme kansen, maar roept ook vragen op. Deze paper beschrijft hoe je als (middel)grote organisatie klein kunt starten met AI en gaandeweg kunnen opschalen.

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra argwanend
    OpinieData & AI

    Spoelstra Spreekt: Veel te laat

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    ActueelData & AI

    EU breidt ai-platform uit met marktplaats en tools voor gen-ai

    ActueelData & AI

    Fundament onder Groningse ai-fabriek

    Eén reactie op “Leuk verhuizen!”

    1. Cor schreef:
      4 december 2009 om 13:52

      Het probleem van beperkte bekendheid van de verhuizing is mij al enkele jaren bekend. En het wordt alsmaar groter. Begin april dit jaar is het verhuisbericht van tnt eigenlijk achterhaald. Er zijn nu meerdere postaanbieders. Dus wat je bij TNT doorgeeft is maar een zeer beperkt aanbod. Bedrijven die hun post versturen via een van de andere postaanbieders zullen dus ook geen bericht krijgen van TNT.
      Daarnaast zou jouw suggestie een nog veel interessantere oplossing kunnen zijn. Ware het niet dat je een bedrijf niet kunt verplichten om de verhuisdatabase te raadplegen of er misschien wel een klant van hun tussen zit die is verhuisd. Uiteraard loop je er de kans mee dat er dan veel reclamepost verstuurd wordt.
      Overigens de bedrijven waar je nu geen post meer van ontvangt, die je vergeten bent in te lichten, maken onnodige kosten. Zij blijven in grote getalen jouw post naar je oude adres versturen. Tot in lengte van jaren. Ondanks dat de nieuwe bewoner de post retour afzender stuurt met de mededeling: ge-adresseerde op dit adres onbekend.
      Er is een nieuwe organisatie die ook adreswijzigingen doorgeeft. Dan moet je even zoeken in google op adreswijziging doorgeven.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs